Nytt avsnitt av vår nya serie "Löparskolan" är här! I del 2 ger löpargruppen Runday sina bästa tips på hur du kan bränna kalorier mer effektivt med hjälp av träning.

LÄS OCKSÅ: 4 vanliga misstag vid löpträning (som gör löpningen tung!)

 

För att bränna fler kalorier, för att hålla vikten eller gå ner i vikt, är det viktigt att du gör träningen till något du kan njuta av i vardagen.

– Det är viktigare att du håller träningen vid liv året om, än att du kör några få hårda veckor under året, säger Charlotte Karlsson, löpcoach på Runday.

Dessutom är det viktigt att lägga in styrketräning i din träning mellan löparpassen.

– Större muskler bränner fler kalorier, Lisa Nauclér, löpcoach på Runday.

Här hittar du ett bra styrketräningsprogram för löpare!

 

Vår maratonbloggare: 5 tips till dig som vill gå ner i vikt med löpning (springa snabbt eller långt?)

Sandra Hiort, löparbloggare och medarbetare på ToppHälsa, har skrivit ner sina 5 bästa tips för dig som vill gå ner i vikt med hjälp av löpning. För visst, löpning bränner kalorier, men många blir också hungriga och äter upp dessa kalorier.

– Vad jag däremot snabbt märker av är att kroppen formas om och tajtas till, och det kan ju vara trevligt. Men mitt mål med löpningen är i första hand att ha kul när jag rör på mig. Så länge jag tränar regelbundet och äter okej så känner jag mig för det mesta nöjd i min kropp, skriver Sandra Hiort i sin blogg.

Här ger hon sina 5 bästa tips!

 

Se tidigare avsnitt av löparskolan:

Del 1: Så klarar du enkelt 5 km (även för dig som inte ”kan” springa!)

 

Otto_byline

Nils_byline

linda nestor

NUVARANDE Löparskolan del 2: Hur ska jag springa för att bränna mer kalorier?
NÄSTA Supergod hallonglass utan socker – endast 3 ingredienser 😍