Måndagsångest? Här är 8 saker som gör det kul att gå till jobbet

Är chefen krävande, arbetskamraterna sura, företaget rörigt på grund av omorganisation … ? Det är inte mycket du kan göra åt det. Men det finns en sak du faktiskt kan förändra för att trivas på jobbet: din egen attityd! Här är 8 saker du kan göra för att skapa arbetglädje och energi på jobbet!

måndagsångest arbetsglädje

Går du till jobbet måndag morgon med ett leende på läpparna, förväntansfull och glad över en ny arbetsvecka? Eller går du till jobbet med blytunga steg, dystert sinne och räknar timmarna till nästa helg?

Man kan inte ha roligt jämt, men om jobbet är mer en plåga än något annat, då är det något som inte står rätt till. I sådana lägen är det lätt att se alla andras fel; chefens, arbetsgivarens, kollegernas … Det är lätt att glömma att det viktigaste för att må bra och känna arbetsglädje – är du själv och din attityd!

– Vi måste själva ta ett större ansvar för att ha roligt på jobbet. Egentligen ska du kunna ha vilket jobb som helst och känna arbetsglädje, förutsatt att jobbet känns meningsfullt på ett eller annat sätt.

Orden är Christina Stiellis, författaren och föreläsaren som gjorde succé med boken Jag vill vara glad! – som sålde i nära 10 000 exemplar. Nu kommer uppföljaren, boken Skapa arbetsglädje!, som tar glädjen på arbetsplatsen på allvar.

– Arbetsglädje uppstår när jag själv tar ansvar för vem jag vill vara på jobbet. Och väljer jag ett positivt förhållningssätt till jobbet, ”smittar” det även mina kolleger och sprider bra vibbar. På en välfungerande arbetsplats gnäller man inte, respekterar att alla är olika och behandlar varandra därefter. Man skrattar ofta, tar ansvar för företagets mål och vårt eget bidrag till det.

Många tror att det bara är chefens ansvar att se till att personalen är nöjd och glad. Det är en missuppfattning, menar Christina Stielli.

– Chefens ansvar är att se till att det finns goda förutsättningar för arbetsglädje, till exempel genom att skapa meningsfulla arbetsuppgifter, tydliga mål och ramar. Det kan exempelvis handla om löneutveckling, arbetsbeskrivningar, policy för återkoppling och feedback, rutiner för beslut … Men om vi sedan känner arbetsglädje eller inte, det handlar om oss själva och vår egen attityd. Vi kan inte lägga ansvaret för om vi är glada på jobbet på vår arbetsgivare.

Den goda nyheten är att glädje är en förmåga som vi kan träna upp.

– Själv tränar jag på att känna glädje och ha ett positivt förhållningssätt till livet genom att vara generös, ge komplimanger, uttrycka tacksamhet och genom att vara snäll mot mig själv. Då plötsligt kommer arbetsglädjen av sig själv!

Vad skapar arbetsglädje? Här är 8 sätt att få (och ge) energi på jobbet

Glädje är en förmåga – inte en egenskap. Och den går att träna upp!

50 procent av glädjen vi har kommer av arv, gener och miljö. 10 procent avgörs av omständigheter, till exempel om vi plötsligt vinner pengar eller lyckas med en arbetsuppgift som vi kämpat länge med. Resterande 40 procent kommer av och kontrolleras av våra tankar, beteende och handlingar. Det innebär att vi kan påverka nästan hälften av vår totala glädje. Så visst är det okej att träna på arbetstid!

skapa-arbetsgla%cc%88dje-pa%cc%8a-jobbet

1. Planera i duschen!

Börja redan på morgonen, när du är hemma. Se framför dig hur du vill att din dag ska se ut och hur du vill må när du kommer hem från jobbet.

2. Prata med spegeln!

Även om det känns fånigt och kanske ibland oärligt mot dig själv, le och säg ”Vad snygg jag är!” eller ”Vilket bra jobb jag kommer att göra i dag!” innan du går hemifrån.

3. Planera vardagen med entusiasm

Varje dag behöver ett mål och en plan. Att sträva mot något kan bidra till glädje, att vi utvecklas och att dagen får en mening. En dag utan mål är som att kliva in i en taxi och säga till chauffören att man inte har en aning om vart man vill åka.

4. Gör en positiv entré

Det ska märkas när du kommer till jobbet. Kom med glädje. Hälsa på alla med ett soligt leende.

5. ”Tack, jag mår toppen!”

Det kanske inte alltid är jättebra, egentligen är du stressad och på dåligt humör … Men försök ändå vara positiv, både din omgivning och du själv vinner på det.

6. Ge komplimanger!

Varje dag möter vi människor vi uppskattar, men glömmer bort att säga det. Träna på att säga snälla saker om dina kolleger – stämningen blir omedelbart bättre.

7. Gör en sak i taget

Hjärnan skenar och vi tänker ofta på morgondagen, kommande arbetsuppgifter, semestern … Eller så ägnar vi en massa tid åt nostalgi och dagdrömmer om svunna tider på gamla arbetsplatser. Att göra flera arbetsuppgifter samtidigt kan kännas effektivt men berövar oss möjligheten att vila i det som vi har framför ögonen. Känns det svårt? Luta dig tillbaka och följ dina andetag med 100 procents uppmärksamhet i några minuter.

8. Fokusera på positiva minnen.

Studier har visat att vi blir mer tillfredsställda av att fokusera på upplevelser och inte på materiella saker. En upplevelse är tillfredsställande både före, under och efter att vi tar del av den. Att prata om roliga minnen gör oss gott. Tänk på när du gjorde något riktigt bra på jobbet som du är stolt över.

LÄS OCKSÅ: Minska oro, sömnproblem och ångest – 7 sätt att rensa hjärnan!

 

TEST: Hur kul har du på jobbet – egentligen?

Är du en glädjespridare som har förmågan att få andra att trivas? Eller är du en dysterkvist som får dina jobbarkompisar att börja räkna dagar till pensionen? Gör vårt test och få svar.

test-arbetsglädje

Det är måndag morgon och du har just klivit in på din arbetsplats. Vad är det första du gör?

B. Tittar på klockan och räknar ut när jag kan ta min första fikapaus och hur många timmar det är kvar till lunch.

A. Spricker upp i ett leende och känner entusiasm över allt jag ska göra denna arbetsvecka.

C. Tittar mig omkring efter en pratsugen kollega och går över till hen för att snacka om helgen som varit.

 

Din chef samlar personalen och berättar att företaget ska omorganiseras. Vad gör du?

A. Tänker ”Äntligen, nu kan det bli riktigt bra här. Jag undrar vad jag kan bidra med?”

C. Tänker att den förra omorganisationen inte blev så lyckad, kan cheferna göra det bättre nu?

B. Himlar med ögonen och gör miner, bryr mig inte om att cheferna ser.

 

Du har en liten stund över på jobbet, vad gör du?

A. Surfar och letar efter en bra kompetenshöjande kurs. Vill lära mig mer om ett visst ämne.

B. Tar min handväska och går en snabb shoppingrunda. Inget får mig att må bättre än lite spontana klädinköp.

C. Går till kaffemaskinen och pratar med Vera på administration, hon brukar ha bra skvaller att bjuda på.

 

Det är lunchdags. Vad händer?

B. Inget. Alla sitter tysta vid sina datorer och skyfflar snabbt i sig mat från medhavda lunchlådor.

A. Alla bestämmer tillsammans vilken restaurang på stan vi ska gå och äta på.

C. En kollega och jag mikrar vår mat och tar en snabblunch i köket.

 

Vilken sorts kollega skulle du ärligt säga att du är?

B. Kanske inte den gladaste och mest entusiastiska … Jag har jobbat länge här och inget har blivit bättre.

C. Jag gnäller inte, men får erkänna att jag skvallrar en del, mest om chefen. Det piggar upp, tycker jag.

A. Jag vet att mitt humör sprider sig till andra, så jag försöker vara en bra förebild genom att vara en positiv medarbetare.

 

Hur är relationen med din närmaste chef?

B. Jag blir olustig till mods/nervös över enskilda möten och samtal med hen.

C. Om det är något särskilt, ber jag om ett möte. Annars har vi inte så mycket med varandra att göra, egentligen.

A. Vi har schemalagda avstämningssamtal flera gånger i månaden då jag berättar om min arbetsbelastning, stress och vad som är på gång.

 

Det är söndag kväll, hur känner du dig?

A. Laddad! Äntligen snart vardag.

C. Oh well, bara fem dagar kvar till nästa helg  …

B. Klump i magen och ångest.

 

Vad betyder jobbet för dig?

C. En inkomst så att jag kan betala hyra och mat. Och ibland en kul med AW med kollegerna.

B. Jag härdar ut, inte mycket mer. Tack och lov för semester och helger.

A. En meningsfull sysselsättning som också ger mig samhörighet med andra.

 

Om du fick drömma helt fritt…

B. … så skulle jag göra något helt annat än det jag gör nu.

A. … så är jag redan på rätt plats och har roligt större delen av tiden.

C.  … så nöjer jag mig med att drömma, jag har inte ork eller lust att börja om …

 

RESULTAT

(Räkna nu ihop dina svar, vilken bokstav fick du mest av?)

Flest A. Du mår bra på jobbet och tar ansvar för din arbetsglädje! Du är en person som sprider positiva saker omkring dig och dina kolleger mår bra i din närhet. Du lyser upp rummet när du kommer in och är en av dem som verkligen bidrar till företagets lönsamhet och trivsel.

Flest B. Är du verkligen på rätt plats? Kanske du inte trivs fullt ut med ditt jobb. Sitter du och räknar ner till helgen, bara väntar på lönen och kanske drömmer om att göra någonting helt annat? Om det är så, ta tag i dina drömmar, se dig omkring och försök finna det du brinner för, det du tycker om att göra. Tänk om ditt drömjobb finns någon annanstans!

Flest C. Du har ett jobb som är bra och kolleger du trivs med, men någonstans känns det inte så himla roligt. Uppgifter ska utföras och du ska prestera, men var är arbetsglädjen? Ta ett eget ansvar. Gå in med en positiv attityd, sluta gnälla över sådant du inte kan påverka, uppmuntra kafferaster med samtal och ge alla kollegor var sin komplimang! DU kan faktiskt göra din arbetsdag roligare.

LÄS OCKSÅ: I riskzonen för utmattningssyndrom – här är 7 tecken på att du håller på att drabbas

 

CHECKLISTA – Vad hindrar dig från att trivas?

skapa-arbetsglädje

Är det något som skaver, stör och irriterar dig på jobbet? Är du inte nöjd med lönen? Är din arbetsbeskrivning otydlig? Får du inte ta ansvar – eller har du för mycket ansvar? Här är en checklista med det de flesta behöver för att vara glada på jobbet:

  • Relevant lön
  • Meningsfullt arbete
  • Tydliga ramar
  • Förtroende och ansvar
  • Återkoppling/feedback
  • Utvecklingsmöjligheter
  • Vänliga och empatiska kolleger

Se över var du står. Vad vill du förändra eller diskutera med din närmaste chef? Ta tag i det som stör!

Text: Colette van Luik

Ilustration: Rebecca Elfast

LÄS OCKSÅ: Träna på jobbet – sprid glädje och håll dig smärtfri

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler