Marie Thorslund har haft sömnproblem i 15 år. Hon har ätit piller, testat hälsokost och hypnos. Nu går hon hos en sömncoach: – Vi måste börja prata om våra sömnproblem, det ett stort steg på vägen.

Marie Thorslund
Ålder: 46 år.
Familj: Sambon Richard och fyra barn (två egna och två bonusbarn).
Bor: Lidingö, Stockholm.
Gör: Driver det kvinnliga nätverket 4good.se

Marie Thorslund hade sovit bra i hela sitt liv. Hon hade lätt att somna och kunde sova nästan var som helst, säger hon. Men när hon väntade sitt andra barn hände något. Hon tappade insomningsförmågan.

– Jag trodde att det var tillfälligt, men det blev en vecka, det blev två och det började kännas väldigt jobbigt. Jag upplevde det som att jag var vaken hela nätterna, men förmodligen låg jag i någon slags dvala ibland. På jobbet körde hon på även om det var tungt. Men nätterna var ångestfyllda.

– Jag har alltid varit en duktig flicka och det här skulle inte hejda mig. Jag provade allt, floating, djupavslappning, hypnos… Man får ju inte ta sömntabletter när man är gravid. När det var som värst låg jag i min dotters säng och kände att ”jag vill inte det här längre”. Det blev en sådan tortyr.

När sonen Felix väl var född blev babytiden kaotisk med RS­virus, vaknätter och ett barn som hade andningsuppehåll. Under en period lugnade det ner sig, men besvären kom tillbaka när hon började jobba igen.

– Jag ville inte riktigt se det och inte prata om det. Det var så förknippat med ångest.

Till slut insåg Marie att hon måste söka hjälp. Hon fick tabletter utskrivna av en läkare, men ingen frågade egentligen riktigt varför problemen hade uppstått.

– Jag hade ett trauma bakom mig och jag hade behövt prata om det. Nu fick jag tabletter i stället och jag var stressad och småbarnsmamma och tänkte att ”det är väl fler som äter sömntabletter”.

Marie hade sitt karriärsjobb, hon ville hålla fasaden uppe och fortsatte köra på. Hon jobbade hårt och åt tabletter för att få sova. Inte varje natt, men till och från. Men det blev inte bättre, tvärtom, och 2008 började Marie i en sömnterapigrupp.

– Det var jättebra för mig. En sjukgymnast, Yvonne, brann för det här och jag gjorde precis som hon sa. Jag var den i gruppen som hade värst problem, men jag var den som började sova först. Jag lärde mig massor och började förstå sömnens mekanismer.

Hon lärde sig bland annat att meditera. Och hon lärde sig att ta korta återhämtningsstunder dagen, så att hon inte kom hem helt uppskruvad.

– Och när jag blev stressad, oavsett om det var positiv eller negativ stress, så skulle jag gå in och djupandas på toa i två minuter. Det hjälpte. Jag kom inte hem med hela dagens stress i bagaget.

Ändå kom besvären smygande igen när hon började på ett nytt jobb. Och sedan gjorde en whiplash-skada att Marie var tvungen att börja äta smärtstillande.

– Jag kände mig så dålig för att jag inte kunde göra en så enkel sak som att somna. I dag pratar jag med många tjejer som också har svårt att sova. Men jag skämdes över det tror jag. Det tycker jag är sorgligt. Mitt råd är att om du har problem, så försök hitta andra att prata med.

Sammanlagt åt Marie tabletter i åtta år för att sova, ibland mer, ibland mindre. Numera äter hon det aldrig, har inte gjort det på tre, fyra år.

– Mitt sömnproblem blev bättre när jag bestämde mig för att börja jobba med det jag gör i dag. Jag lyssnade på mig själv, jag ställer inte lika höga krav på mig själv längre. Min nacke blev bättre.

– Jag gjorde livsförändringar och är i dag snällare mot mig själv, och det gör att jag sover bättre. Men så fort något stressar mig, det kan vara en konflikt eller något jag tänker på, så försämras sömnen. En del har ont i magen, andra får spänningshuvudvärk, jag får stökiga nätter.

För ett tag sedan hade Marie ytterligare en period med dålig sömn. Men i stället för att medicinera gick hon till en sömncoach.

– Jag går Helena Kubicek Boyes sömnprogram. Jag är fri från tabletterna, men demonerna är där när jag har dåliga nätter. Sömnsvårigheter kan bli ett trauma och då är det bra att vara rustad med bra verktyg.

Marie jobbar i dag med det nätverket 4good, som stärker kvinnor i karriären och livet som helhet. Där har hon träffat många som också lider av att inte kunna sova.

– Det är mest kvinnor. En stor del av lösningen är att dela problemet med andra. Många är högpresterande och ger sig inte tid att titta på svårigheterna, men sömn är otroligt viktigt. Jag klarar det mesta, bara jag får sova.

sömnproblem

Foto Juliana Wiklund

Maries 9 bästa tips för bättre sömn:

  1. Ta tag i ditt sömnproblem. Väntar du för länge, blir det ett större problem.
  2. Ljudböcker har hjälpt mig enormt. Romaner – inte böcker om sömn, de blir jag nästan stressad av. Och så ska det vara en röst jag gillar. Märker jag att jag har missat i handlingen, då är det toppen, då har jag somnat.
  3. Bettskena kan hjälpa om du snarkar (eller har någon bredvid dig som snarkar).
  4. Lär dig mer om sömn. Förstå hur sömnen fungerar, varför vi behöver djupsömn t ex.
  5. Ligg inte vaken för länge. Då bygger du upp ett trauma. Ligger du och snurrar flera nätter, då minns du och din kropp det.
  6. Titta aldrig på klockan när du vaknar/inte kan sova.
  7. Varva ner innan du går och lägger dig. Börja redan på dagen. Ta mikropauser, andas. Jag tror det är något som är bra att tänka på också för de som inte har sömnproblem, för att förebygga.
  8. Låt sängen vara förknippad med enbart sömn. Vi har rensat sovrummet på allt; inga kläder, inga datorer, det är som ett hotellrum.
  9. Hitta dina metoder och knep som fungerar.

Text Eva Gussarsson

NUVARANDE Marie, 46, tappade insomningsförmågan: ”Att inte sova blev ett trauma”
NÄSTA Så äter & tränar du rätt för DIN ålder!