Migrän – här är bästa behandlingarna (tips från både experter & privatpersoner!)

1,3 miljoner svenskar sägs vara drabbade av migrän, 75 procent är kvinnor. Det finns dessutom flera olika symptom, orsaker och behandlingsmetoder.

Här hittar du flera tips från både experter och privatpersoner om olika behandlingar mot migrän (allt från medicin, motion, yoga och massage)! Hoppas att du hittar något som passar just dig <3

Vanliga symptom vid migrän

Migrän ger symptom så som dunkande eller pulserande huvudvärk (som ökar vid ansträngning). När inflammationen i hjärnstammen startar (12-24 timmar innan smärtan kommer) är man mycket känslig för störningar, starka ljud, starka dofter, starkt ljus och mycket annat.

Före attacken får vissa en så kallad aura med synfenomen som ljusblixtar. Attacken varar i några timmar upp till flera dagar.

Här sitter värken vid migrän: Värken är ofta ensidig. Sitter till en början över ena ögat, i pannan eller tinningen men sprider sig sedan vidare till hjässan och nacken.

Smärtan beror på att blodkärl runt hjärnan vidgar sig. Men en vanlig missuppfattning är att man har ont i hjärnan. Men hjärnan kan inte känna smärta. Värken kommer ifrån smärtkänsliga nerver i hjärnhinnorna, hjärnans blodkärl och skalpens tunna muskulatur.

 

Orsaker bakom migrän

Migrän är ofta ärftligt. Sju av tio drabbade har nära släktingar med samma problem.

Andra orsaker/utlösande faktorer är stress, hormonförändringar, höga ljud och sömnstörningar.

 

Migrän – flera olika typer av behandling kan lindra

Förr var det bara att lägga sig i ett tyst, mörkt rum och genomlida attackerna. I dag finns bra migränmediciner. Men om man fortsätter att stressa kan inflammationen triggas ytterligare. Den hållbara lösningen är att hitta bättre balans i livet.

 

Tabletter och medicin mot migrän

migrän-medicin-tabletter

Värktabletter kan lindra om du tar dem så fort du känner de första symptomen. Tabletter som har koffein tillsatt är extra effektiva mot migrän, eftersom det verkar sammandragande på de utvidgade blodkärlen. Men var försiktig sent på kvällen, eftersom koffein kan göra att du får svårt att sova.

Förslag på tabletter: Treo och Bamyl koffein, som innehåller acetylsalicylsyra och koffein. Även tabletter som innehåller diklofenak, till exempel Eeze, hjälper i högre dos. Om vanliga värktabletter inte fungerar finns speciella migränläkemedel.

 

Bjarne Lembke, grundare av Migränskolan: Medicin inte alltid bästa lösningen

Varje år köper svenskarna smärtstillande preparat för närmare 900 miljoner kronor!

– Huvudvärk är ett gigantiskt problem. Omkring tio procent av befolkningen har så pass mycket huvudvärk att det allvarligt påverkar deras vardag, säger Bjarne Lembke, läkare som startade Migränskolan, där drabbade får rehabilitering.

– Många vet att stress kan utlösa huvudvärk, säger Bjarne Lembke. Kvinnor påverkas också av hormoncykeln, en del är extra känsliga för hormonsvängningarna.

Bjarne Lembke pekar ut den flitiga användningen av smärtstillande medel som ett annat stort problem.

– Huvudvärk är kroppens sätt att tala om för dig att det är för stressigt. Men många tar smärtstillande och kör vidare. Smärtan lindras, men inflammationen finns kvar, så kroppen spänner sig ytterligare. Så småningom får man därför förvärrad huvudvärk.

Dags för fler tabletter, och så är man inne i en ond cirkel.

Bjarne Lembke konstaterar att om man verkligen ska göra något åt huvudvärken måste man hitta orsaken.

– Jag har arbetat med migrän – och huvudvärkspatienter i många år. Jag har aldrig botat en människa med mediciner, men jag har hjälpt många att bota sig själva genom att de lär känna sin huvudvärk och synar sitt liv, säger han.

Skriv en värkdagbok

behandling mot migrän

Få koll på din huvudvärk genom att föra dagbok där du skriver i vilka situationer huvudvärken uppstod:

  • Vad har du gjort?
  • Vad har du ätit/druckit?
  • Hur har du haft det med sömnen?
  • Var i menstruationscykeln befinner du dig?

Ju mer du lär dig om din huvudvärk, desto lättare blir det att undvika anfall, eller få hjälp hos läkare.

LÄS OCKSÅ: 9 saker som händer i din kropp när du stressar

Ny svensk forskning: Motion bättre än medicin

Motion minskar antalet migränanfall mer än läkemedel, visar en ny studie från Göteborgs universitet. I studien jämfördes effekten av tre metoder: läkemedel, avslappningsövningar samt spinning tre gånger i veckan.

motion migrän

Samtliga metoder fungerade bra och minskade migränanfallen med cirka 30 procent.

– Men den största skillnaden är att bieffekterna av spinningen var positiva. De som motionerade vittnade om att stress släppte, de sov bättre och gick ner i vikt, säger Emma Varkey, doktorand vid Göteborgs universitet, som varit med och gjort undersökningen.

 

Maria, 45, springer bort migränen: ”Att jogga är min medicin!”

I en intervju från 2011 i ToppHälsa berättade Maria Andersson, då 45 år, om hur hon lyckades lindra sin migrän med hjälp av motion. Här kommer ett utkast från den intervjun:

motion mot migrän

– Utan mina joggingturer skulle jag ha betydligt större problem, säger Maria Andersson, som har haft migrän sedan hon var barn.

– Det är urjobbigt med illamåendet, den sprängande värken och den efterföljande tröttheten.

För tio år sedan började Maria träna. Först gick hon på gruppträning, gärna intensivpass.

– Träningen utlöste ofta migrän. Den kom efteråt, när vi stretchade. Fast jag insåg att det berodde på att jag själv inte var så vältränad.

Efter att ha tränat ett tag bestämde sig Maria för att springa loppet Göteborgsvarvet.

– Jag hade alltid trott att jag inte kunde springa, så det kändes som en utmaning.

Migränanfallen blev färre och färre, och efter en tid var sambandet uppenbart. Det var löpningen som höll migränen på avstånd.

– Att springa är min medicin. Om jag ger mig ut och springer när jag känner migränen komma kan jag i nio fall av tio häva anfallet med en joggingtur.

– Löpning är bra för att man använder hela kroppen och får upp värmen så spänningar och stelhet släpper, säger Maria. Man får in en jämn andning, vilket är avslappnande. Och så producerar kroppen smärtlindrande endorfiner som får en att må bra.

 

 

Yogaövning mot migrän

yoga-migrän

Övning: Förberedande för huvudstående

Hjälper mot: Bra mot migrän, ger bättre minne och stärker självkänslan.

Gör så här: Börja med att stå på knäna. Placera armbågarna i golvet i axelbredd. Knäpp händerna och låt underarmarna vara kvar i golvet. Kom upp med rumpan mot taket och vandra fram så långt du kan med fötterna. Skjut ifrån med underarmarna, så att du inte har allt tryck på huvudet. Kliv fram så långt du kan och lyft hälarna så att du står på tårna.

Så funkar det: Huvudstående kallas ofta för Kungen av asanas (yogaställningar). Anledningen är förstås att det är en kraftfull ställning. Här gör vi den förberedande, det vill säga vi går inte upp med fötterna i luften utan stannar kvar med tårna i golvet, men tar emot hälsoeffekterna av att stå upp och ned. Det här är en ställning som sägs vara bra mot migrän samt gör oss både utvilade och uppfriskade.

Blodtrycket ökar i överkroppen, men minskar i benen. Hjärtat får lättare att pumpa, det blir som vila för hjärtat. Blodflödet till hjärnan förbättras. Sägs ge bättre minne och koncentration samt stärka självkänslan. Ger bättre blodcirkulation i hela kroppen.

Text: Karin BjörKegren Jones

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

 

Martina, 46, yogade bort migränen: ”Yogan fick allt att falla på plats!”

I en intervju från 2009 i ToppHälsa berättade Martina Clausen, då 46 år, om hur hon lyckades stoppa migränanfall med hjälp av yoga. Här under kan du läsa intervjun!

yoga-behandling-migrän

– När jag började med yoga lärde jag mig att stanna kvar i smärtan i stället för att jobba mot den. Märker jag att en migränattack är på gång stannar jag upp och försöker bli medveten om min andning. Jag sluter ögonen och andas långa, djupa andetag i ett par minuter, eller så gör jag en andningsmeditation. Det kan vara ”eldandning”, en särskild sorts andning som löser trycket i huvudet. Det fungerar så bra att jag inte behöver ta migränmedicin längre.

Martina drabbades av migrän redan som barn och fick stanna hemma från skolan ibland. Starka lukter och väderomslag kunde utlösa attackerna och hon gick på olika utredningar, men på den tiden fanns det inte ens migränmedicin som hon kunde ta.

– När jag blev äldre testade jag olika alternativa behandlingar, till exempel akupunktur och massage, och jag provade tai chi, qi gong och att simma som träningsformer. Men först när jag testade kundalini-yoga föll allt på plats. Med den fann jag en rolig träningsform för både kropp och sinne som dessutom kunde lindra och förebygga migränen.

Det är en annan sorts avslappning och man behöver inte, och ska inte, tänka utan bara följa med i de lugna och effektiva rörelserna och framför allt lyssna på kroppens signaler. Varje kundalini-yogapass avslutas alltid med en stunds meditation. Själva passet består av en serie rörelser där man samtidigt jobbar med medveten andning, och man upprepar ett mantra, sat nam, som betyder ”jag är sann”. Dessutom fokuserar man med slutna ögon på en punkt mellan ögonbrynen, kallad för ”det tredje ögat”.

– Det gör man för att tvinga hjärnan att koncentrera sig på något annat och för att koppla bort dagens alla måsten. Inom yoga hänger kropp och själ ihop och man menar att tankens kraft är jätteviktig. Allt började med en migrän-yogakurs på Institutet för medicinsk yoga . I sju veckor pågick migrän-yogan, och hon började även yoga hemma varje dag.

– Egentligen förändrade jag inte jättemycket i mitt liv, jag la till en halvtimme till en timmes yoga där jag jobbade med kroppsdel efter kroppsdel. Mina migränanfall kom alltmer sällan och jag märkte att jag genom att kontinuerligt hålla mig mjuk i skuldror och nacke kunde hålla smärtan borta.

– Skillnaden mot andra metoder är att jag tack vare yoga kan hjälpa mig själv innan migränattacken sätter igång, var jag än befinner mig. Emellanåt kompletterar jag med någon form av massage eller akupunktur. Men nu kan jag ta kontroll själv. Dessutom är det roligt, jag längtar efter mina pass.

När Martina började yoga för fem år sedan gick hon bara en gång i veckan, men snabbt kände hon att hon ville lära sig mer och utbildade sig till yogalärare och blev klar förra året.

– Yogan är numera en naturlig del av mitt liv. Så länge jag andas kommer jag att yoga. Även när man är sjuk kan man yoga och meditera, man kan ju alltid röra på tårna eller fingrarna där man ligger i sängen!

Så säger läkare Bo Dettner om yoga mot migrän:

”Att Martina nu är smärtfri är fantastiskt, men inte överraskande. Man vet till exempel att ett effektivt yogapass, då man är riktigt fokuserad, kan ha positiv effekt i upp till 14 dagar efter passet! Och ju bättre man mår, desto högre smärttröskel får man. Yoga gör dessutom att man slappnar av och ju mer avslappnad hjärnan är, desto mindre mottaglig för smärta blir den. I det här fallet handlade det om migrän, och det vet man utlöses av bland annat stress, så då är det ju självklart att yoga är bra.”

Ny studie: Yoga kan få personer med ledsjukdomar att må bättre

 

Shiatsumassage mot migrän

Så går massagen till: Denna gamla japanska massageteknik liknar i teorin kinesisk akupressur. Översatt betyder shiatsu ”fingertryck” vilket i stort är vad tekniken går ut på.

Med tryck, tänjningar och roterande rörelser lösgör massören blockeringar och spänningar och hjälper kroppen att självläka. Den timslånga behandlingen utförs på en madrass på golvet och du ska ha tunna, bekväma kläder på dig.

Effekt: Då människan enligt japansk filosofi betraktas som en helhet påverkas både kropp och själ. Energiblockeringar lösgörs och förutom ökad rörlighet i muskler och leder frigörs stressdämpande endorfiner som får dig att nå balans och harmoni. Ny energi till både kropp och själ alltså.

Passar: När du vill ha en stunds djup avslappning eller i behandlande syfte. Särskilt bra vid nack- och ryggbesvär, migrän, stressrelaterade problem, sömnlöshet och psykosomatiska sjukdomar.

Text: Jenny Olsson

 

Fråga: Har jag fått migrän? Läkaren svarar

FRÅGA: Lider jag av en lättare version av migrän? Jag får ont runt ena ögat (alltid samma), en bultande huvudvärk som blir värre om jag rör på mig. Det verkar utlösas av ljus (våren/försommaren), när jag missar att dricka vatten efter träning eller har stressat. Det gör ont men jag får ingen aura eller kräks. Kan det förvärras så det blir ”riktig” migrän?  /Lotta

läkare-eric-rydman

Läkare Eric svarar: Det kan vara Hortons

SVAR: De allra flesta av oss har huvudvärk under perioder i våra liv. För de flesta är värken hanterbar men för vissa är den väldigt handikappande. Huvudvärk är bara en beskrivning av ett symtom och kan orsakas av en mängd olika saker. Det vanligaste är så kallad spänningshuvudvärk som beror på stress, spända muskler eller dålig arbetsställning. Migrän är en annan form av huvudvärk som karaktäriseras av en pulserande smärta och oftast samtidigt illamående, känslighet för ljus, ljud och dofter och olika former av synfenomen, så kallad aura.

Migrän uppkommer oftast i tonåren.

Det finns en mängd andra diagnoser som ger huvudvärk. I ditt fall låter det ganska typiskt för något som heter Hortons huvudvärk. Värken brukar komma i perioder, det vill säga den uppkommer vissa delar av året eller vissa delar av dygnet. Däremellan är man oftast besvärsfri. Värken är intensiv, sitter bakom ena ögat och brukar beskrivas som en känsla av att ögat ska tryckas ut. Samtidigt med attackerna, som brukar pågå ungefär en timme, kan andra symtom uppstå. Ögat kan bli rött och irriterat. Ögonlocket kan hänga eller näsan kan rinna. Hortons uppstår oftast i 30-årsåldern. Den beror på en vidgning av blodkärlen bakom ögat och behandlas oftast effektivt med medicin som motverkar att blodkärlen vidgas. Bäst fungerar sprutor som man ger sig själv under huden. Stress och alkohol brukar kunna utlösa Hortons huvudvärk och det är viktigt att man undviker det om man är inne i en period med attacker. Även vissa läkemedel kan utlösa attackerna. Hortons ökar inte risken för att få migrän, men ibland kan det vara svårt att avgöra vilken av diagnoserna man har och man kan behöva tillfråga en neurolog.

En annan sak jag tycker är viktig att poängtera när man pratar om huvudvärk är att vanliga värktabletter faktiskt kan leda till huvudvärk! Många är inte medvetna om det och äter Ipren eller Alvedon ”för säkerhets skull”, något jag starkt avråder från.

LÄS OCKSÅ: Behandla huvudvärken på 2 minuter – här är hyllade metoden

yoga wellness

Kommentera

Läs mer om våra regler