MMA-proffset Simon Sköld: ”Min kropp är bra anpassad för träning”

Det är med stor glädje som vi välkomnar MMA-proffset och entreprenören Simon Sköld som är ny bloggare här hos ToppHälsa. En blogg där fokuset kommer att ligga på träning och hälsa men också delar ur Simons vardagliga liv som elitidrottare och pappa.

Hej Simon, välkommen till Topphälsa! Hur känns det att börja blogga hos oss?

– Tack! Det känns jättekul! Framförallt att nu kunna blogga själv och med lite mer träningsinriktning än tidigare.

Vad kan vi förvänta oss att få läsa på din blogg?

simon2

Foto: Viktoria Wyckman Ågren.

– Det kommer att vara allt mellan himmel och jord. Jag är ju både elitidrottare och förälder, sedan ska man få ett helt liv att gå ihop. Det kommer absolut att vara fokus på träning och hälsa, men också vad som kan hända i livet när man är elitidrottare och pappa. Det kommer verkligen att vara en blandning.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

– För mig finns det nog ingen vanlig dag. Det skiljer sig väldigt mycket från dag till dag. Men en dag innehåller alltid någon form av träning, jag tränar ungefär sex dagar i veckan. Annars brukar jag åka in till stan på olika typer av möten och sedan försöker jag att umgås så mycket jag kan med familjen.

Hur motiverar du dig att träna så hårt?

– Det handlar om att i grund och botten måste det vara roligt, det har alltid motiverat mig. Jag har nästan alltid haft en fördel när det kommer till fysiska aktiviteter, min kropp är bra anpassad. Vilket har gjort att jag är duktig på att göra det jag gör, och det är ju alltid kul att göra det man är duktig på. Sedan har jag hittat en bra kombination av detta i MMA, där jag utmanar både mitt psyke och min fysiska förmåga samtidigt, det har fungerat väldigt bra för mig.

simon3

Foto: Viktoria Wyckman Ågren.

I din bok ”Träning för latmaskar” tipsar du om hur man kan komma igång med träningen även om man är en ‘latmask’. Vilka är dina 3 bästa tips?

1. Tänk inte så mycket, gör någonting! Även om det är att gå en promenad eller göra några armhävningar. Fokusera inte på hur länge eller hur jobbigt det är.

2. Bygg upp en vana. Fokusera på att göra någonting två till tre gånger i veckan, vad det är spelar inte så stor roll. När du byggt upp en vana kan du börja kolla på lite mer exakt vilka övningar du bör göra, hur många, hur länge och så vidare.

3. Testa något nytt! Har du testat gym eller löpning och det inte var så kul, försök hitta något annat. Till exempel någon fotbollsklubb, cykelklubb, någon dansform – vad som helst egentligen. Våga prova något annat! Det är så man hittar sina passioner i livet.

Sist men inte minst, har du någon dold talang?

– Dold talang? Hmm.. Jag kan låta som ett billarm. Om det är en talang.

Läs Simons blogg här!

Fakta

Namn: Simon Sköld

Ålder: 30 år

Bor: Enskede

Gör: MMA-fighter, föreläsare och författare

Kommentera

Läs mer om våra regler