Möt ToppHälsas nya experter – och ta del av deras bästa hälsotips

Vi välkomnar vårt nya expertteam Michael Hansson Sjöö, Annika Sjöö, Åsa Nyvall, Karin Magnusson och Tony Duberg som kommer att bidra inom sina expertisområden till ToppHälsa. Vilka är dem, vad är de experter på och vad är deras deras bästa hälsotips? Det får du reda på här nedan!

Träningsexperter

Hälsoexperten Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.
Ålder: 35 år.
Gör: Författare, programledare, hälsoinspiratör.
Bor: Öjersjö utanför Göteborg.
Familj: Maken Michael Hansson Sjöö, 35, Kelvin, 7 år.

Hej Annika, vem är du? 

– Dansare, idrottslärare, träningsinstruktör, författare och programledare!

Vad gör du själv för att må bra? 

– Tränar varierat och äter det som min kropp mår bra av! Sen fyller jag också på ”må bra-kontot” med mycket familjemys.

Hur ofta tränar du?

– Cirka 3–4 dagar i veckan: löpning, crossfit och yoga.

Vilket är ditt bästa hälsotips?

– Hitta ett förhållningssätt till träning och kost som passar dig och som är hållbart livet ut!

Samtalscoachen Åsa Nyvall åsa-nyvall-expert

Namn: Åsa Nyvall.
Ålder: 44 år.
Gör: Samtalscoach för enskilda och par, yinyoga- och meditationslärare, föreläsare och bloggare på ToppHälsa.se.
Bor: Strax utanför Göteborg.
Familj: Dottern Rebecca, 15 år, och två sibiriska katter.

Hej Åsa, vem är du?

– Jag brinner för möten mellan människor. Alla, verkligen alla, har en unik historia. Det är magiskt att få ta del av dessa livsberättelser och få vara ett stöd för att resan framåt blir så bra som möjligt. 

Vilka frågor är du expert på?

– Egentligen alla som rör det inre måendet. Upplevelsereaktioner, rädslor, sömn, fantasier, drömmar och psykisk ohälsa – för att nämna några. Eller relationer, tankar och funderingar kring hur man hittar sin väg i livet och vågar följa den. Hur man håller motivationen uppe och hur man kan påverka livet genom sin mentala inställning.  

Vad gör du själv för att må bra?

– Det är viktigt att varje morgon unna mig en stund i stillhet. En stund där jag ”checkar in” hos mig själv för att se hur jag har det och vad jag behöver. Träning, yinyoga och meditation är också livsnödvändiga inslag för att jag ska må bra. Utöver att umgås med vänner och familj så klart!

Hur ofta tränar du?

– Jag springer cirka fyra gånger i veckan och lägger in styrkepass efteråt de gånger jag inte kör långa distanser. Jag försöker också få in två yang-baserade yogapass varje vecka. För att balansera det intensiva liv många av oss lever (yang) så tillbringar jag en stund varje kväll på yogamattan för att praktisera yinyoga. 

Om du ska ge ett enda hälsotips – vilket blir det?

Ge dig själv 5–10 minuter varje morgon av egentid. Sitt ostörd utan brus och risk för att bli avbruten. Blunda, ta några djupa andetag och känn hur det känns i kroppen. Notera bara känslor och tankar utan att värdera dem. Ta emot det som kroppen och själen vill berätta och fundera på vad du kan göra för att ge dig själv det du behöver. 

Personliga tränaren Michael Hansson Sjöö

Namn: Michael Hansson Sjöö.
Ålder: 39 år.
Gör: Personlig tränare.
Bor: Öjersjö utanför Göteborg.
Familj: Frun Annika 36, sonen Kelvin 7. 

Hej Michael, vem är du?

– Jag vill säga spontan och att jag tar dagen som den kommer. Men ”förberedd och allergisk mot regn” passar nog bättre in.

Vad gör du själv för att må bra?

– När allt rullar på som mest med allt det vardagliga älskar jag att sova middag när tillfälle ges. Det blir inte så ofta, men det är guld värt.

Hur ofta tränar du?

– Jag skulle kunna träna varje dag om tid och återhämtning fanns i överflöd. Men med familj och stigande ålder blir det en eller två vilodagar varje vecka. Oftast lördag och söndag.

Om du ska ge ett enda hälsotips – vilket blir det?

– Omge dig av människor du mår bra av i så stor utsträckning du kan.

Läkaren Tony Duberg

Namn: Tony Duberg.
Ålder: 44 år.
Gör: Arbetar som läkare inom allmänmedicin, är utbildad inom idrottsmedicin.
Bor: Örebro.
Familj: Barnen Alva, 16, Alice, 14 och Amanda 14 år.

Hej Tony, vem är du?

– Jag är en trebarnsfar med god aptit på livet. Till yrket är jag läkare och certifierad längdskid-coach och jag följer med som ledare på några av ToppHälsas träningsresor.

Vilka frågor är du expert på?

– Alla frågor som rör medicin och hälsa. 

Vad gör du själv för att må bra?

– Jag försöker göra medvetna val och sedan vara nöjd med dem. Jag försöker investera i min psykiska och fysiska hälsa, båda är viktiga för balans och välmående. Jag umgås med mina barn och min familj och värnar om goda relationer. Jag älskar längdskidåkning och cykling! Dessutom löptränar jag en del och praktiserar yoga. 

Om du ska ge ett enda hälsotips till läsarna – vilket blir det?

– Underskatta inte återhämtning som en del av din träning. Allt du gör under dygnets 24 timmar inklusive arbete, kosthållning och sömn påverkar dina förutsättningar för god återhämtning och en god hälsa. 

Dietist Karin Magnusson

Namn: Karin Magnusson. Karin Magnusson
Ålder: 40 år.
Gör: Skriver och pratar om mat och hälsa.
Bor: Stuvsta, söder om Stockholm.
Familj: Maken Hasse 42, Vigor, 9, Jack, 5, Judith, 3, och Majken 1 år.

Hej Karin, vem är du?

– Jag är dietist som har jobbat massor med att föreläsa och utbilda inom mat och hälsa/prestation. Har vidareutbildat mig inom kognitiv beteendeteratpi och mindfulness och jobbar därför mycket beteendeinriktat, om de viktiga orsakerna till varför vi äter. Skriver och bloggar på ToppHälsa.se. 

Vilka frågor är du expert på?

– Vad man ska äta om magen krånglar, om man vill gå ner i vikt, orka träna, tips på bra mellanmål, om man vill äta glutenfritt – ja allt som rör kost och hälsa, egentligen. 

Vad gör du själv för att må bra?

– Jag äter allt, har inga förbjudet-listor, men älskar att boosta min vanliga mat med superlivsmedel som syrat, med massor av ingefära, med bra honung, bär och liknande. Försöker tillämpa mindful eating så ofta det går.

Hur ofta tränar du?

– Ashtangayoga ett par gånger i veckan och vardagsmotion däremellan. Vissa veckor även nån form av gruppträning – tjohooo! 

Om du ska ge ett enda hälsotips – vilket blir det?

– Ät ett riktigt bra mellanmål eller en syrlig shot klockan 15.30 varje dag. Det gör det lättare att inte köpa godis när du handlar, inte småäta när du lagar middag och att stå emot sötsug på kvällen. Ska du träna efter jobbet ger det dessutom lite extra energi inför det. 

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphälsas viktkurs

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

  • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
  • Åtta filmer som guidar dig.
  • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
  • Lära dig allt om fettförbränning.
  • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
  • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs kickstart för att komma igång

– Välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

Kommentera

Läs mer om våra regler