Gör din egen müsli utan socker! Snabbt, enkelt, nyttig och sååå gott. Och utan några som helst tillsatser. Detta recept är värt att testa – vi lovar! 😍

Att göra egen müsli utan socker är lätt som en plätt! Alltid med dina egna favoritingredienser!

En bra müsli ska bestå av så mycket hela gryn som möjligt och gärna innehålla nyttiga nötter och frön. Om du är miljömedveten är det enkelt att använda dig av ekologiska produkter. Och det tar max 30 min!

Ingredienser: müsli utan socker

  • Gryn – havregryn, råggryn, bovetegryn, quinoa, etc
  • Nötter och frön – efter tycke och smak, så som psylliumfrön, linfrön, pumpafrön, solrosfrön, valnötter, mandel och/eller hasselnötter.
  • Krydda – med kanel, vaniljpulver och/eller kardemumma
  • Olja
  • Vatten

 

Valfria ingredienser (beroende på hur ”nyttig” du vill vara):

Vill du tillsätta lite sötma till muslin så kan du tillsätta lite honung och torkad frukt.

 

nyttig-musli-recept och test

Gör din nyttiga musli så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Basen är gryn! Häll upp de gryn och flingor du tycker om så att de täcker botten på en långpanna.

3. Häll på önskad mängd nötter och frön som du gillar.

4. Krydda med vaniljpulver, kanel eller kardemumma – ta det du gillar!

5. Blanda sedan vatten med lite olja (och lite honung om du vill) och häll över musliblandningen.

6.  Blanda om och rosta på en långpanna i ugnen, 200 grader i cirka 15–20 minuter. Klart!

7. När du tagit ut plåten tillsätter du all torkad frukt (valfritt). Häll upp i fin glasburk och njut!

LÄS OCKSÅ: 6 proteinrika frukostar (för dig som vill gå ner i vikt)

Missa inte: Bli din egen kostrådgivare med ToppHälsas kurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

Skärmavbild 2017-06-22 kl. 10.27.56

NUVARANDE Recept: Gör egen müsli utan socker (snabbt, enkelt, nyttigt!)
NÄSTA Här är veckodagen då vi är som mest deppiga (enligt forskning)