Yoga är både skonsamt och effektivt för personer med ledbesvär och kan dessutom leda till både ökat fysiskt och psykiskt välmående. Det visar en ny amerikansk studie där forskare låtit personer med knäartros och ledgångsreumatism, reumatoid artrit, utöva yoga tre gånger i veckan.

Deltagarna i studien, som har genomförts på Johns Hopkins School of Medicine i Baltimore i USA, hade antingen knäartros eller ledgångsreumatism.

De 75 personerna delades slumpmässigt in i två grupper. Den ena gruppen fick utöva yoga regelbundet i åtta veckor medan den andra gruppen hamnade på en ”väntelista”. Yogagruppen skulle delta i två klasser per vecka och dessutom utöva ett pass på egen hand hemma. Innan och efter varje pass undersöktes deltagarnas fysiska och psykiska hälsa av forskare som inte visste till vilken grupp personerna hörde.

Jämfört med kontrollgruppen på väntelistan upplevde personerna i yogagruppen 20 procents förbättring när det gällde smärta, energinivåer, humör och kroppens förmåga att genomföra fysiska uppgifter både i hemmet och på jobbet.

– Yoga kan lämpa sig särskilt väl till personer med artrit eftersom det kombinerar fysisk aktivitet med kraftfulla stresshanterings- och avslappningstekniker, och fokuserar på att respektera kroppens gränser som kan ändras från dag till dag, säger Susan J. Bartlett, docent i medicin på Johns Hopkins School of Medicine.

Enligt forskarna finns ingen tidigare välkontrollerad studie om huruvida yoga är säkert och effektivt för personer med artrit. Instruktörerna som höll i yogapassen under studiens åtta veckor var erfarna yogaterapeuter med extra utbildning i att modifiera poser för individuella förutsättningar.

Förbättringarna hos deltagarna i yogagruppen fanns kvar nio månader efter studien. Resultatet har publicerats i Journal of Rheumatology i april.

Vill du se mer sånt här? Gilla Topphälsa på Facebook så missar du inget!

Byline_Lisa

NUVARANDE Ny studie: Yoga kan få personer med ledsjukdomar att må bättre
NÄSTA Forskare: Därför är löpning så beroendeframkallande