6 saker som händer i kroppen om du äter olivolja varje dag

Olivolja innehåller massor av nyttigheter som gör att kroppen mår bra. Här är sex viktiga anledningar att äta två matskedar olivolja per dag!

6 saker som händer i kroppen när du äter olivolja

1. Olivolja sänker kolesterolet

Olivolja förbättrar blodfetterna i kroppen. Detta eftersom olivolja sänker det dåliga kolesterolet (LDL) samtidigt som det höjer det goda kolesterolet (HDL).

2. Olivolja minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Olivolja består av enkelomättat fett samtidigt som det innehåller polyfenoler. En kombination som ger en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar.

3. Olivolja håller dig frisk och dämpar inflammation

Polyfenolerna som finns i olivolja skyddar kroppen mot fria radikaler, stimulerar bakteriefloran (som i sin tur stärker immunförsvaret) och dämpar inflammationer.

Många personer med kronisk inflammation får en positiv effekt när de äter mer inflammationsdämpande livsmedel så som olivolja –  samtidigt som de minskar på inflammationsdrivande livsmedel så som socker och vetemjöl.

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

4. Olivoljan bromsar åldrandet

Polyfenoler i olivolja bromsar cellernas åldrande.

5. Olivolja kan minska risken för cancer

Polyfenoler kan skydda tarmens celler från skador, vilket i sin tur kan ha en förebyggande effekt mot tarmcancer. Dessutom tror man att olivolja också kan ge ett ökat skydd mot andra former av cancer så som bröstcancer, prostatacancer och livmodercancer.

6. Olivolja gör det lättare att gå ner i vikt

När olivolja jämfördes mot andra oljor i en amerikansk studie kunde man se att olivoljan påverkade energiförbränningen mer positivt än andra oljor.

En annan studie från Tyskland och Österrike visade också att olivolja ökade mättnadskänslan vilket på sikt gjorde att testgruppen åt färre kalorier. Mättnadshormonerna var högre hos den testgrupp som åt just olivolja, jämfört med andra oljor.

LÄS OCKSÅ: Öka förbränningen med mat som mättar – Så fungerar 20/20-dieten

 

Använd olivolja på rätt sätt – för att få alla hälsoeffekter

olivolja-nyttigt

Två matskedar olivolja per dag är ett bra riktmärke. Det är däremot viktigt att olivoljan inte upphettas. Använd den istället som dressingen över salladen, att doppa brödet i eller ringla över pastan.

Vanlig olivolja eller extra virgin, spelar det någon roll?

Olivolja delas ofta in i olika kvalitetskategorier där den som heter extra-virgin är kallpressad och kommer från första pressningen. Det innebär i sin tur att mycket smak, vitaminer och antioxidanter är bevarade.

Däremot så har det visat sig, enligt forskning, att det inte spelar någon roll vilken olivolja du väljer när det gäller viktnedgång, blodtryck och kolesterol. Då fungerar den billiga och dyra olivoljan precis lika bra!

Vilken olja ska jag steka i?

olivolja, rapsolja eller smör

Stek aldrig olivolja på hög värme. Då förvandlas olivoljans struktur och ”nyttigheterna” förstörs.

När du steker på hög värme är det bättre att använda ett mättat fett, som exempelvis kokosfett. Kokosfett är faktiskt ett hälsosamt mättat fett. ToppHälsas kostexpert Kristina Andersson förklarar varför:

– Att steka i kokosolja är toppen då den klarar högre temperatur än exempelvis olivoljan. Det är viktigt att olja klarar hög temperatur, annars kan den förvandlas från nyttig till onyttig då transfetter bildas vid upphettning.

– Fettet i kokosnöten tas upp fort av kroppen och omvandlas snabbt till energi ­ utan att lagras till underhudsfett.

– Kokosolja sägs tillfredsställa hungern fortare än andra fetter samt ha en positiv effekt för människor med högt blodtryck och kolesterol. Det slutar inte här, utan kokosoljan kan även förebygga infektioner.

LÄS OCKSÅ: 12 smarta mat- och träningsval som gör att du håller normalvikt

Psst… Missa inte ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler