Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

Försöker du att undvika socker eller äta så lite socker som möjligt? I teorin är det enkelt, men när suget kommer på kvällen är det inte lika lätt. Men det finns mycket du kan göra för att minska ditt sötsug – här är 11 riktigt bra tips!

sötsug på kvällen

1. Först och främst – avstå från raffinerat socker helt i 28 dagar

Enligt forskning kan sockerberoende vara lika starkt som kokainberoende. Om du därför vill minska ditt sötsug på kvällen kan det vara bra att helt avstå från raffinerat socker, under en månads tid.

Efter en månad utan raffinerat socker kommer det nämligen bli mycket lättare att hantera kvällssug. Men hur gör man då. 28 dagars kamp? Vi hjälper dig!

2. Byt ut vissa livsmedel (som innehåller tillsatt socker)

Att godis, läsk och bullar innehåller socker vet vi. Men det finns även många ”vanliga” livsmedel som innehåller mycket tillsatt socker som kan vara bra att undvika när du försöker stilla ett sockersug.

Vanliga livsmedel som ofta innehåller mycket tillsatt socker:

  • Müsli – gör istället din egen sockerfria müsli, här är ett bra recept!
  • Färdigmat – laga därför hellre din mat själv från grunden
  • Ketchup – gör en god tomatsås och krydda maten så att du inte behöver använda ketchup. Vill du ändå ha ketchup? Välj då en ketchup som har en högre halt tomatpuré (upp mot 80%) vilket då innebär en högre halt naturligt socker istället för tillsatt socker.
  • Kaviar – välj andra pålägg så som avokado, ägg, ost m.m.
  • Färdiga såser – gör din egen sås från grunden
  • Fruktyoghurt – välj naturell yoghurt
  • Bröd (som har mer än 5 gram socker per 100 gram bröd) –  läs på innehållsförpackningen! Dietisten: Så väljer du bra bröd i matbutiken!

3. Drick vatten istället för lightläsk! 

Även om sötningsmedel inte innehåller kalorier kommer sötningsmedel att hålla ditt sockersug vid liv. Detta eftersom din kropp och din hjärna fortfarande får ta del av den söta smaken. Undvik därför allt med söt smak.

4. Ät en ordentlig frukost (ja, det hjälper mot sötsug på kvällen)

Det bästa sättet att minska sockersug på kvällen är att äta bra under dagen. Där frukosten är särskilt viktig!

Forskning visar att de som äter en rejäl frukost har mycket lättare för att gå ner i vikt (om du försöker med det).

Men vad är då en bra frukost? Här är frukosten som håller dig mätt fram till lunch: Gröt med äpple, kanel, mjölk och bär. En smörgås (bröd som är nyckelhålsmärkt innehåller en låg andel socker) med smör och pålägg. Kaffe eller te.

Här hittar du några riktigt bra recept på smarta frukostval!

5. Ät på bra tider – och regelbundet

När du går på sockerdetox gäller det att inte tänka på kalorier. Ät dig mätt med hälsosam mat, på regelbundna tider.

Här är ett exempel på hur en bra matdag kan se ut:

6.00 Börja med en bra frukost (se ovan).

9.00 Ät ett mellanmål (en frukt eller 10 stycken nötter. Drick gärna te eller kaffe till mellanmålet)

12.00 Lunch (tänk tallriksmodellen! Fyll halva tallriken med grönsaker och resten med protein och långsamma kolhydrater!)

15.00 Mellanmål (en frukt, 10 nötter eller ett knäckebröd med pålägg. Glöm inte te/kaffe.)

18.00 Middag (tänk tallriksmodellen! Fyll halva tallriken med grönsaker och resten med protein och långsamma kolhydrater!)

20.00 Mellanmål (en frukt och/eller ett knäckebröd med pålägg. Te, gärna utan koffein.)

6. Ta kosttillskott med krom

Krom kan motverka sötsug. Krom kan du ta både som tillskott men också genom att boosta din vanliga mat med livsmedel som innehåller krom, så som lök och tomat.

7. Sov mer – stressa mindre

Stress och lite sömn gör att vår kropp och vår hjärna vill ha snabba kolhydrater för att hålla oss vakna och energifyllda. Något som inte direkt är de bästa förutsättningarna för dig som vill sluta med socker. Så under dessa 28 dagar, då sötsuget kommer att vara som störst, försök att sova ut, meditera och gå på yoga.

8. Sluta med socker tillsammans med andra

Om det inte är din partner, kanske en nära vän? Det går alltid lättare att förändra vanor tillsammans med andra.

Försök att gå en promenad tillsammans på kvällarna när suget är som störst. Eller stötta varandra via telefon. Ett annat bra tips är att ha en tävling: Den som äter socker först får bjuda den andra på middag på en fin resturang.

9. Vid akut sockersug: Drick ett glas citronvatten

Sötsug kan ofta bero på törst. Ha gärna i lite citron i ditt vatten. Hos vissa personer kan den syrliga smaken ta bort sötsuget.

10. Vid akut sockersug: Stanna upp!

Stanna upp ett tag – antingen genom att meditera, ta en bad eller en promenad. Tänk att du kommer att få äta, men först ska du bara reda ut några saker med dig själv. Landa. Andas. Och tänk efter. Varför är du sugen på något sött?

Är du egentligen hungrig? Ät då ett nyttigt mellanmål!

Har det hänt något som har påverkat dig känslomässigt? Försök att lösa det – eller ring en vän för att tröst eller bara för att prata ut.

Är du helt enkelt bara extremt sugen på socker? Försök då att stå ut. Tänk på varför du vill sluta med socker. Är det värt att bryta det nu? Det är svårt, men 28 dagar klarar du!

11. När du faktiskt bara måste ha socker: Välj mörk choklad

Mörk choklad, allra helst med 85 procentig kakaohalt, är ett bra alternativ för de dagar du bara inte kan stå emot. Bitterheten i mörk choklad gör att många känner sig nöjda efter bara en till två bitar.

Mörk choklad innehåller dock socker, även om det är mindre socker än i ljus choklad. En 85 procentig chokladkaka innehåller ungefär 14 gram socker av totalt 100 gram. Ju högre kakaohalt det är i chokladen – desto mindre socker finns det oftast i den. Men det är alltid bäst att läsa på förpackningen!

Lycka till!

Har du några egna tips och knep på hur du står emot kvällssuget? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan. 

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

 

Bonusknep: Goda kvällssnack utan tillsatt socker

Däremot finns det frukt (och därmed socker) i vissa av dessa snacks. Men det är socker i sin naturliga form, vilket inte är skadligt för oss enligt Livsmedelsverket.

Avokadomousse med bär och kokoschips

Nyttig avokadomousse recept

Gott och nyttigt mellanmål. Prova ToppHälsas fantastiska recept på avokadomousse med frysta bär.

Rotfruktschips

nyttiga snacks rotfruktschips recept

Mycket nyttigare än de ”traditionella chipsen”. Superenkelt recept och så gott!

Fruktsorbet med ingefära

nyttig sorbet recept

Mixa bara ihop frysta frukter och ingefära! För mer exakt recept – läs här!

Kesoplättar

kesoplättar recept

Nyttigt och proteinrikt! Snabbt och bra när du vill komma i form. Här är det allra godaste receptet!

THTranamedbalk2

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler