Vad har Paolo Roberto för favoritövningar när det gäller att träna magmusklerna? Och hur tänker han kring magträning överhuvudtaget? Här är övningarna som tar och Paolos bästa magstark-tips!

NAMN: Paolo Roberto
ÅLDER: 48 år.
GÖR: Föreläsare, företagare, programledare…
BOR: Nacka utanför Stockholm.
TRÄNAR MAGE: ”Jag tränar tre dagar och vilar en. Magen tränar jag varje dag, den är ofta involverad i olika övningar. ”

PAOLO ROBERTO:
”TRÄNA KROPPEN SOM EN HELHET”

– Det är viktigt att träna kroppen som en helhet. Att inte isolera magträning till bara magmuskulaturen, eftersom magen fungerar just i samarbete med resten av kroppen. Att träna mittpartiet är viktigt eftersom all kraft genereras därifrån. Träna baksida lika mycket som framsida.

Hur når vi resultat bäst?
– Vill du ha en funktionell, stark kropp måste du ha långsiktigt perspektiv på din träning. Hälsa är ingen kur som börjar en viss dag och slutar en annan, det är något du ska hålla på med hela livet. Grejen med magmuskler är att de ofta inte syns, för det sitter fett ovanpå. Vill du få bort fett så är konditionsträning, som löpning, bättre. Medan till exempel sit ups ger dig en stark bålmuskulatur.

Paolos 3 favorit-magövningar:

1 FÅNGEN

1A Stå rak med händerna på huvudet.

1B Lägg dig ner raklång på golvet utan att släppa taget om huvudet. Ställ dig sedan upp igen – hela tiden med händerna kvar på huvudet!

2 PLANKA PÅ RAKA ARMAR

magövning

2A Stå i planka med raka armar. Pressa ifrån med händerna från golvet.

magövning

2B Lyft sedan ett ben i taget, på olika sätt, uppåt, utåt …

magövning

3 HOLLOW HOLD

magövning

Ligg ner på rygg med händerna bakom huvudet. Lyft upp benen och armarna och håll dem raka. Här är bålens främsta uppgift att hålla upp bröstet.

TOPPHÄLSAS TRÄNINGSREDAKTÖR SANDRA HIORT TESTAR:
– Fången är bra uppvärmning eftersom hela kroppen jobbar och man snabbt får upp värmen. (Alla har sin egen teknik för att ta sig ner och upp här! ) Jag gjorde tio och blev varm. Plankan blir betydligt roligare med variation – lyft ett benet uppåt, åt sidan, böj upp foten … Variera! Sista övningen är ett bra sätt att testa magstyrkan – här kan magmusklerna börja darra rejält. (De gjorde de i alla fall på mig när jag körde 1 min x 3. ) Härligt!

Psst! Häng med och träna med Paolo på Körunda i oktober. Platserna går åt snabbt så skynda dig att boka! Läs mer här nedan.

TRÄNINGSHELG PÅ KÖRUNDA 

När: 19-21 okt
Pris: fr. 4 295 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE Paolo Robertos favoritövningar för stark mage
NÄSTA Magdalena Forsberg: ”Jag fick tunnelseende och stickningar i kroppen”