Periodisk fasta 16:8 – allt du vill och behöver veta!

Periodisk fasta 16:8 kan vara ett sätt att ta din hälsa och fysik till nya nivåer. Här är tips och råd för dig som vill testa!

Periodisk fasta, 16:8, handlar om att hoppa över måltider men på ett hälsosamt sätt. Det betyder att man äter 8 timmar och fastar 16 timmar. Vanligast är den största delen av fastan pågår medan man sover och att man äter mellan klockan 12 och 20.

För vilka passar periodisk fasta 16:8?

Periodisk fasta kan för en frisk kropp vara ett sätt att gå ner i vikt, men periodisk fasta 16:8 är inte för dig som:

  • Har eller har haft utmattningssyndrom eller stressrelaterade sjukdomar
  • Har eller har haft någon typ utav ätstörning
  • Elitidrottare eller du som tränar hårt nästan alla dagar i veckan
  • Är gravid
  • Har diabetes
  • Om du har eller tidigare har haft en sjukdom eller ett osunt förhållande till mat kan fastan förvärra dina symtom och trigga igång gamla osunda tankar och beteenden. Eftersom det vanligaste sättet är att skippa frukosten är det här inte en optimal metod för dig som måste äta på morgonen för att må bra. Det finns naturligtvis andra sjukdomar då periodisk fasta inte bör rekommenderas därför är det viktigt att avbryta om din kropp inte skulle reagera positivt.

Varför periodisk fasta 16:8?

Periodisk fasta bör inte ses som en bantningsmetod utan snarare ett sätt för kroppen att lära sig att känna igen hungerkänslor. Ofta äter vi för att vi är sugna, inte för att vi är hungriga. Periodisk fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och ökad muskelmassa. Genom periodisk fasta minskar hungershormonet ghrelin medan mättnadshormonet leptin ökar.

Hur går periodisk fasta 16:8 till?

Med 16:8 menas att du fastar 16 timmar (ett så kallat fastefönster) och äter din mat under 8 timmar (ett så kallat ätfönster). Periodisk fasta 16:8 är egentligen att du hoppar över en måltid. Dela upp måltiderna hur du vill under de åtta timmar du äter, t.ex. två stora mål mat eller ett stort och två små. Det du dricker ska inte innehålla kalorier men det går bra att dricka koffein. Ett exempel på hur en dag kan se ut är:

12.00 Lunch

13.00 – 19.00 Ett eller två mellanmål

20.00 Middag

Utnyttja nattens automatiska fasta och hoppa över frukosten på morgonen.

Periodisk fasta 16:8 – hur länge?

Välj själv hur länge du vill fasta. Du kan upprepa fastan dagligen eller ett par dagar i veckan, helt beroende på vad som passar i din vardag. För att se tydliga resultat kan du fasta ungefär i fyra veckor, så att kroppen hinner reagera på det nya ätmönstret. I kombination med träning kan kortare perioder av fasta ge lika tydliga resultat.

Träning under periodisk fasta 16:8

Du behöver inte träna för att få effekt av den periodiska fastan, men effekterna kan bli större när den kombineras med träning. När du kombinerar upplägget med träning är det bäst att avsluta fastan med ett träningspass – eftersom det är viktigt att äta efter du har tränat. Träna direkt när fastan är över, t.ex. klockan 12, och ät direkt efter. Du kan också träna på kvällen och äta sista måltiden för dagen efter träningen exempelvis klockan 20. De åtta timmar du äter i kombination med träning ska ge muskeltillväxt och under de 16 timmar du fastar förbrukas överskottet.

periodisk-fasta

Du får effekter av periodisk fasta oavsett vad du äter, men effekterna blir större om du äter hälsosammare kost som till exempel lågkolhydratkost.

Skillnaden mellan 16:8 och 5:2

Med 16:8 menas att du äter åtta sammanhängande timmar under dygnet och fastar resterande 16 timmar. Vanligast är att du äter mellan 12-20 och fastar under natten fram till nästa morgon. Du får effekter av periodisk fasta oavsett vad du äter men effekterna blir större om du äter lågkolhydratkost eller annan kost som håller blodsockret på en jämn nivå utan toppar och dalar.

Med 5:2 menas att du äter ”vanligt” i fem dagar och fastar i två dagar. De två dagarna fastar du inte helt utan äter 500-600 kcal per dag.

 

Källa: Intervju med kostrådgivaren och bloggprofilen Cecilia Folkesson i Amelia 18/2013, Jonasbergqvist.se.

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

 

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler