Powernap – bra eller dåligt? Och så länge bör du vila

Visst är det lätt att bli avundsjuk på alla medelhavsbor som så fort klockan blir efter lunch går och lägger sig och sover en stund. Men är en powernap egentligen bra eller dåligt? Och hur länge ska man sova för bäst effekt? Vi har tagit reda på svaren!

POWERNAP. Två sömnexperter från Australien menar att det finns många fördelar med att sova lite mindre på natten och i stället ta igen det med en powernap på dagen när du börjar känna dig sömnig. Detta ska nämligen ge en boost av kreativitet, produktivitet och du blir mer alert.

I en artikel i ”The Conversation” skriver två sömnforskare från Australien, Melinda Jackson och Siobhan Banks, ”att dela upp sömnen kan vara en mer naturlig rytm för vissa personer”. Att till och med början på 1600-talet var det snarare en norm att man istället sov i två skift.

powernap hur länge

En powernap kan vara bra för minnet

Enligt en amerikansk studie sover mer än 35 procent av alla vuxna mindre än de rekommenderade 7-9 timmar per natt. Jackson och Banks menar att om man i stället sover i två skift kan det bli ett sätt för personer med sömnproblem att på så sätt få mera sömn.

Det finns bevis på att en tupplur någon gång under dagen kan hjälpa både minnet och inlärningen. Att dela upp sömnen skapar flexibilitet med jobb och familjetid. ”Det ger möjlighet till två perioder med ökad aktivitet, kreativitet och alerthet under dagen. I stället för att ha en lång period där sömnigheten byggs upp under dagen och produktiviteten avtar”, skriver Jackson och Banks.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga sömnproblem – och de allra bästa lösningarna

Hur länge ska man powernapa?

Studier visar att en powernap ska vara en kortare tupplur på mellan 20 till 30 minuter. Viktigt är att du inte ska hinna hamna i djupsömn. Då finns det en risk att du istället kommer känna dig trött av din powernap.

Alla experter inte positiva till powernapen 

Sömnforskarna är kluvna till om en powernap är bra eller dåligt. De menar att det kan passa vissa personer, men att det behövs mera forskning för att förstå hur att sova i två skift påverkar kroppen.

– En negativ effekt är att vakna upp groggy efter det andra skiftet av sömnen, säger Kenneth Wright till Huffingtonpost, direktör för sömn- och kronbiologilaboratoriet på University of Colorado Boulder.

LÄS OCKSÅ: 15 sömnhacks för den skönaste sömnen någonsin

 

Psst… Bygg upp en hälsosam sömn och livsstil med hjälp av yoga. Läs mer om ToppHälsas yoga-och wellnesskurs genom att klicka på bilden nedan:

yoga wellness

Kommentera

Läs mer om våra regler