Fysisk träning är rena dunderkuren för vårt välbefinnande – och nödvändigt för att vi ska klara av all den stress som i dag finns i vår vardag. – Ja, det är vansinnigt viktigt för hjärnan, säger överläkare Anders Hansen i en intervju med Sveriges Radio.

Hur stressad du än är… sätt på dig gympaskorna och spring i 30 minuter. Även om det inte känns som att ”du har tid” så kommer regelbunden träning att minska dina stressnivåer – rejält! Det säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri som har studerat träningens positiva effekter på hjärnan, i en intervju med Sveriges Radio.

Eftersom det är så svårt att ta bort all den stress som finns i vardagen blir det desto viktigare att faktiskt bli mer stressresistent (med hjälp av träning). För att få bäst effekter rekommenderar han minst 30 minuters löpning, minst tre gånger i veckan.

– Det är som 50 eller 100 mediciner för hjärnan, säger Anders Hansen till SR.

LÄS OCKSÅ: Kom i löpform snabbt – så fixar du 5, 10 eller 21 km!

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

NUVARANDE Psykiatrikern: Träning är som 100 bra mediciner för hjärnan
NÄSTA Nyttigt julgodis – utan gluten, mjölkprodukter och socker