Har du ramlat ur träningsrutinerna? På´t igen bara! Här tipsar PT:n Simon Sköld om hur du snabbt kommer tillbaka in i goda vanor igen!

Simon Skölds 5 bästa knep för att komma igång med träningen

  1. Bestäm dig för hur mycket du ska träna, tid är en avgörande faktor, alla kan inte träna nästan varje dag i veckan.
  2. Bestäm dig för när du ska träna i den mån det går, skriv ner det i kalendern eller ha det som påminnelse på telefonen.
  3. Våga vara stolt över att du tränar oavsett mängden, det viktigaste är att den blir av. När du kommit igång och känner att du har flyt i träningen kan du tänka på hur mycket du tränar och om du kan träna smartare, men just nu handlar det bara om att komma igång.
  4. Prova något nytt, kanske finns det en träningsform som kan bli din nya passion i livet, jag lovar att du inte provat allt som finns.
  5. Våga tala om för en kompis eller partner att du ska börja träna och be om pepp, kanske kan ni träna en del tillsammans.

Simon Sköld tipsar om hur du får träningen att bli av!

Vilka positiva effekter ger regelbunden träning?

– Du får en ökad utsöndring av endorfiner, du blir piggare, får ett hjärta som jobbar bättre, bränner mer fett och har en kropp som kommer klara större påfrestningar än om du inte gjorde det är bara några av de fördelar träning ger dig.

Hur lite behöver man träna för att se resultat?

– Min åsikt är att man behöver träna 2-3 gånger i veckan minst 20 minuter åt gången för att få några resultat. Träning är som de flesta andra saker vi gör, desto mer vi gör, desto mer får vi tillbaka!

Vilka är dina bästa tips för att hitta rutiner?

– Hitta något som är kul och se till att träningen bli av. Den bästa träningen kommer alltid bli den som faktiskt blir av. Se till att skaffa rutiner så att den blir gjort och att det är enkelt att genomföra den.

Har du en favoritövning?

– Jag personligen älskar draken (där du står på ett ben och fäller överkroppen framåt och sträcker benet du inte står på rakt bakåt), jag tycker den är en grym utmaning och den går att göra både enklare och svårare.

Psst! För mer inspiration kring både mental och fysisk träning – häng med på ToppHälsas inspirationskväll i Göteborg eller Malmö. Där möter du Kristin Kaspersen, Simon Sköld, Henrik Fexeus och chefredaktör Pamela Andersson.
Läs mer och boka
!

NUVARANDE PT:ns 5 bästa knep för att komma igång med träningen (igen?)!
NÄSTA Hur är det med morgonhumöret? 5 tips för starta dagen på bästa sätt!