Så kommer du igång med bra matvanor – vår kostexpert guidar dig

Nytt år och nystart med maten kan både kännas kul, utmanande och lite klurigt. Hur gör man för att skaffa bra matvanor som man faktiskt kan hålla fast vid?

Vår kostexpert Kristina Andersson hjälper dig i tredje delen av vår nya miniserie – för ett 2017 med rolig träning, bra mat och en skön insida!

 

Experten: Så kommer du igång med bra matvanor

1. Sätt ett realistiskt mål för just dig 

Vill du verkligen det här? Kommer dina förändringar att göra så att du mår bättre, och kommer det att fungera i ditt liv? Innan du startar nya matvanor måste du alltså först hitta vanor som du faktiskt tror på – och som kommer fungera för dig i längden.

2. Börja i små steg

När du har beslutat dig om vad som är viktigt för dig att förändra – börja då med att förändra det som är allra enklast. Och gör detta i små små steg.

3. Ät rena råvaror (ha koll på innehållsförteckningen)

Kroppen mår bra av att vi äter rena råvaror. En kul utmaning kan därför vara att så lite livsmedel som möjligt som har en innehållsförteckning på sig – och istället laga mat från grunden.

TIPS! Här hittar du tips på bra matvanor att börja med!

 

Fler delar av vår miniserie:

 

Behöver du hjälp med nya matvanor? Gå kursen ”Bli din egen viktcoach”

”Bli din egen viktcoach” är en kurs för dig som vill gå ner i vikt (anordnat av oss på ToppHälsa). Men inte genom en quick-fix, utan genom en livsstilsförändring! Du kommer lära dig vilken mat som mättar (och inte mättar), vad du ska äta för att undvika sötsug och hur du äter lagom mängd. Du får också kunskap om hur du ska åstadkomma en beteendeförändring som leder till viktminskning.

LÄS MER OM KURSEN OCH ANMÄL DIG HÄR!

 

byline_otto2

byline_lisa_ny

Följ Topphälsa på Facebook för mer pepp och inspiration!

Kommentera

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa