Så många kalorier bränner du på att skippa tunnelbanan – och gå istället

Oavsett om du bor i Stockholm eller är på besök – slipp trängsel i tunnelbanan och promenera istället. Hoppa av en station tidigare eller varför inte gå hem hela sträckan? I många fall är det inte så långt som man tror, och du får motion och förbrända kalorier på köpet!

Är det verkligen värt att kliva av några stationer tidigare och gå den sista biten hem? Avgör själv! Här kommer några tips på tunnelbanesträckor att välja, vare sig du pendlar dagligen eller är turist i Stockholm. Tro oss, du kommer att se många vackra delar av vår huvudstad på vägen!

I bilden kan du se hur mycket kalorier du gör av med mellan stationerna i Stockholms tunnelbanesystem – om du väljer att använda benen istället för att ta tåg.

Finished1

Klicka på bilden för att förstora den.

Blå linjen: Så många kalorier kan du bränna

Vill du bränna rejält med kalorier så ger du dig på att gå mellan blå linjens stationer inne i innerstan. Där är avstånden riktigt långa. För kortare sträckor får du leta dig lite längre ut på linjen. Längs med linjen hittar du både tätbefolkade områden, som Sundbyberg och Solna, och fina grönområden att strosa fram i. Mellan Kista och Hallonbergen hittar du till exempel skogsområdet Kymlinge.

Blå gå-utmaningar:

Gå Västra Skogen – T-Centralen: Det bränner ungefär 385 kcal och tar cirka 1 timme och 3 minuter.

Gå Hjulsta – Västra skogen: Det bränner ungefär 730 kcal och tar cirka 2 timmar och 26 minuter.

Gå Akalla – Västra skogen: Det bränner 755 kcal och tar cirka 2 timmar och 31 minuter.

Gå Akalla – T-Centralen: Det bränner ungefär 1,070 kcal och tar cirka 3 timmar och 34 minuter.

Gå Hjulsta – T-Centralen: Det bränner ungefär 1,045 kcal och tar 3 timmar och 46 minuter.

gå ner i vikt med promenader schema

Gröna linjen: Satsa på intervall-promenader

Gröna linjen går till stor del genom innerstan och sträcker sig, efter den delat, ut till väster respektive söder. Avstånden mellan stationerna är i snitt kortare än på den blåa och röda linjen, i synnerhet i Söderort. Går du från Alvik till T-Centralen får du bland annat ta dig över tranebergsbron med utsikt över Essingeöarna. Utsikt får du också på sträckan Gullmarsplan – T-Centralen när du går över Skanstullsbrons. Gröna stråk hittar du bland annat på Skarpnäck-linjen och Farsta strands-linjen. Men också vid Globen och Tele2-arenan på Hagsätra-linjen.

Gröna väster-utmaningar:

Gå Hässelby strand – Alvik: Det bränner ungefär 850 kcal och tar cirka 2 timmar och 50 minuter.

Gå Alvik – T-Centralen: Det bränner ungefär 265 kcal och tar cirka 1 timme och 55 minuter.

 

Gröna söder-utmaningar:

Gå Gullmarsplan – T-Centralen: Det bränner ungefär 270 kcal och tar cirka 54 minuter.

Gå Skarpnäck – Gullmarsplan: Det bränner ungefär 410 kcal och tar cirka 1 timme och 33 minuter.

Gå Farsta strand – Gullmarsplan: Det bränner ungefär 530 kcal och tar cirka 1 timme och 54 minuter.

Gå Hagsätra – Gullmarsplan: Det bränner ungefär 495 kcal och tar cirka 1 timme och 39 minuter.

Skarpnäck – T-Centralen: Det bränner ungefär 687 kcal och tar cirka 2 timmar och 27 minuter.

Farsta strand – T-Centralen: Det bränner ungefär 800 kcal och tar cirka 2 timmar och 48 minuter.

Hagsätra – T-Centralen: Det bränner ungefär 765 kcal och tar cirka 2 timmar och 33 minuter.

promenadschema

Röda linjen: Långpromenadtips!

Den röda linjen har den individuellt längsta sträckan i hela tunnelbanenätet, Norsborg till Ropsten, som innehåller 24 stationer och skulle ta hela sex och en halv timme att promenera totalt. Avstånden mellan stationerna på röda linjerna är, liksom på den blå linjen, ofta långa. Lite lättare sträckor hittar du på Fruängens linje.

Röda linjen går även norrut och grenas då vid Östermalmstorg mot Mörby Centrum och Ropsten. På Går du från Östermalm ut mot Mörby Centrum, förbi Universitetet så får du njuta av både sjöutsikt och grönområden på vägen. Vatten hittar du även i Ropsten och Hjorthagen.

 

Röda gå-utmaningar:

Liljeholmen – T-Centralen: Det bränner ungefär 345 kcal och tar cirka 1 timme och 10 minuter.

Fruängen – Liljeholmen: Det bränner ungefär 350 kcal och tar cirka 1 timme och 10 minuter.

Norsborg – Liljeholmen: Det bränner ungefär 1270 kcal och tar cirka 4 timmar och 14 minuter.

Ropsten – T-Centralen: Det bränner ungefär 370 kcal och tar cirka 1 timme och 5 minuter.

Mörby Centrum – T-Centralen: Det bränner ungefär 675 kcal och tar cirka 2 timmar och 15 minuter.

 

Om uträkningarna

Uträkningarna är baserat på den genomsnittliga promenadhastigheten om 5 km/h och den genomsnittliga kaloriförbränningen om 5 kalorier per minut. 1 km tar 12 minuter att promenera med ovan index och förbränner därmed 60 kalorier. Vi förstår att det finns individuella omständigheter som kan göra att en person avviker från ovan index, som endast är en genomsnittlig uträkning.

Uträkningen per sträcka är baserat på avstånden mellan alla individuella stationer, det vill säga inte fågelvägen. Det kan finnas snabbare promenadvägar. Datan om genomsnittlig promenadhastighet och kaloriförbränning är från Folkhälsomyndigheten.

Undersökningen och uträkningarna är gjorda av Treated.com Sverige.

Missa inte ToppHälsas viktkurs: tappa 3-4 kg på 2 veckor! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler