Nytt år och nya mål kan både kännas kul, utmanande och lite klurigt. Hur gör man för att sätta upp mål som man orkar kämpa mot och som man faktiskt kan nå? Coacherna Jessica Ekman och Johan Deutgen hjälper dig i andra delen av vår nya miniserie – för ett 2017 med rolig träning, bra mat och en skön insida!

 

 

Så sätter du upp ett mål som känns realistiskt och roligt

1. Vill du?
Ta reda på först vem det faktiskt är som vill nå det här målet. Är det du själv, eller är det andra? Ta också reda på hur mycket du vill nå målet. Vill du nå målet, måste du nå målet eller borde du nå målet? Fundera över det. För vill du inte nå detta mål så är det nämligen svårt att nå dit. Så försök att hitta din vilja. Eller snarare ett mål som du faktiskt vill nå.

2. Gör ditt mål konkret.
Istället för att bara säga att du vill leva hälsosamt så måste du göra målet mycket tydligare. För vad betyder det att ”leva hälsosamt”. Gör målet ”att leva hälsosamt” konkret genom att exempelvis skriva ner att du vill gå en promenad på 30 minuter varje dag. Och/eller att du vill äta grönsaker till varje måltid.

3. Bestäm slutdatum.

 

Fler delar av vår miniserie:

byline_otto2

byline_lisa_ny

Följ Topphälsa på Facebook för ännu mer pepp och inspiration!

NUVARANDE Så sätter du mål som är roliga och realistiska – se coachernas tips
NÄSTA Hannah & Amanda om sina hektiska liv: ”Så gör vi för att inte krascha”