I annonssamarbete med FITBIT

Tempolöpning, långpass och backintervaller. Men du glömmer väl inte återhämtningen? Att fokusera på hur du vilar, sover och äter stärker din kropp så att du kan få ut mer av din träning.

Att hitta en balans mellan träning och återhämtning kan många gånger vara nyckeln till att få bättre träningsresultat.
Efter fysisk ansträngning gör vila, näringstät mat och sömn dig både starkare och mer uthållig än om du tränar hårt och slarvar med återhämtningen.
#teamfitbit är ett community där du får pepp, stöd och tips inför Vårruset. Här svarar #teamfitbits löpcoacher, Lena och Matilda, på frågor om återhämtning, och hur du får ut mer av din träning.

Vad betyder återhämtning?

– Det är under återhämtningen vi får utdelning av den träning vi genomfört. Det finns flera förklaringsmodeller för vad som händer vid återhämtning, men en generell modell som är ganska lätt att ta till sig är General Adaptation Syndroms. Principen för GAS är helt enkelt att kroppen svarar på stress, i det här fallet träning, genom att stärka upp kroppen för att vara bättre förberedd vid nästa träningstillfälle.
– Förenklat innebär det alltså att vi vid varje träningstillfälle bryter ner kroppen och det är vid återhämtning som kroppen anpassar sig för att sedan kunna prestera bättre.

Matilda Bergfeldt och Lena Ovegård är #teamfitbits löpcoacher.

Behöver jag återhämtning efter varje träningspass?

– Ja, kroppen behöver alltid återhämta sig efter träning på ett eller annat sätt. Antingen efter varje pass eller att du tränar flera pass på raken, bryter ner kroppen lite mer för varje pass och därefter tillåter dig att vila lite längre.

Hur länge måste jag vila?

– Vad som är rätt mängd återhämtning kan skilja sig väldigt mycket från individ till individ. Det beror på hur träningsvan du är, hur resten av ditt liv ser ut och i vilken intensitet du tränat. Det är alltså svårt att ge ett generellt svar.
– Lyssna på kroppens signaler om du till exempel känner dig sliten, blir sjuk ofta eller märker att du går bakåt i din träning trots att du tränar mycket. Det kan vara tecken på att du behöver vila mer.

Att föra någon typ av träningsdagbok, eller registrera dina pass med en klocka från Fitbit kan vara ett bra sätt att få koll på hur ofta du tränar, för att se huruvida du får framsteg eller inte och tillsammans med hur kroppen känns kunna hitta en lagom nivå för just dig.

Måste jag sova åtta timmar per natt för bästa återhämtning?

– Sömnen är jätteviktigt för din återhämtning och dina resultat, men hur mycket sömn du behöver är väldigt individuellt. Under sömnen repareras dina muskler. Då varvar kroppen ner, bland annat sjunker pulsen, andetagen blir färre och musklerna slappnar av. Under sömnen aktiveras också kroppens immunsystem och våra stresshormon minskas.

Med för lite återhämtning blir vi tröttare, har lättare att få infektioner och våra träningsresultat uteblir. Däremot, går det för lång tid mellan träningspassen kommer träningsresultaten utebli av den anledningen.

Hur kan jag få mer koll på sömnen?

– Ett smart sätt att få svart på vitt hur du sover kan vara att använda en aktivitetsklocka från Fitbit. Där registreras djupsömn, remsömn och antalet timmar du sover. Du kan också ställa in ett mål. Det är en jättebra motivation till att faktiskt få fler timmars sömn. Det är också viktigt att försöka förstå anledningen till att du inte sover tillräckligt.
– Tänker du att du kan sno en timme från sömnen till att träna eller jobba? Då är inte är säkert att du får ut så mycket av just det träningspasset. För oftast är det sömn du egentligen behöver.

Vilken annan återhämtning ska jag fokusera på för bästa träningsresultat?

Specialerbjudande just nu!
Just nu ger vi dig 15 % rabatt på utvalda klockor från Fitbit när du beställer i Bonshop.

 

– Kosten är viktig för både återhämtning och för att få ut mer av din träning. Tränar du för prestation (alltså vill förbättra dig i din träning) så är det viktigt att du får i dig tillräckligt med energi för att orka med både dina träningspass och din vardag utöver träningen. Det är därför ganska taskigt mot sig själv att träna för prestation, men samtidigt ha förväntningen att till exempel gå ner i vikt. Sortera i dina målsättningar och fundera över vad som är viktigast.

Vill du lära dig mer om din egen återhämtning, sömn och träningskurva? Fitbit har smarta klockor för dig som tränar!

NUVARANDE Så ska du tänka kring återhämtning för att bli en bättre löpare
NÄSTA Rachel Yoga Girl Bråthen om meningen med livet (+ 5 favoritövningar)