Att äta mindre socker är den vanligaste kostförändringen som de flesta svenskar vill göra – ändå är det så svårt! Därför har vi på ToppHälsa listat 9 riktigt bra tips som minskar sötsuget, och gör det lite lättare.

1. Lär känna ditt sötsug (för att kunna minska det)

Först och främst måste du lära känna dig själv och ditt sötsug. Det gör du enklast genom att anteckna allt du äter under en vecka – för att sedan analysera ditt ätande. Vilka tillfällen behöver du något sött, och vilka tillfällen känner du dig nöjd efter en måltid, fylld med energi men utan sötsug?

Äter du alltid något sött klockan 16.00 är det kanske ett lite större mellanmål klockan 15.00 som du behöver.

Äter du något sött under de dagar du mår lite sämre? Ja, då behöver du jobba med hur du hanterar dina känslor.

Var du mätt och glad en hel dag – utan sockersug? Vad åt du då? Fortsätt med det!

Gör din egen analys helt enkelt av din matvecka och se vad du kan göra för att förändra till det bättre.

2. Var lagom mätt – jämt!

För att stoppa sockerbegäret gäller det att ligga steget före och aldrig bli hungrig!

– Ät en proteinrik och mättande kost och var noga med regelbundna måltider, säger ToppHälsas kostexpert Kristina Andersson.

För att undvika sötsug är det viktigt att det aldrig går mer än fyra timmar mellan måltiderna. Ät därför gärna mellanmål. Så här kan en dag se ut för att hålla blodsockret stabilt hela dagen, och minska risken för sockersug:

Frukost 7.00 – Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch

Mellanmål 9.00 – exempelvis keso, kvarg, en näve nötter, en knäckemacka med pålägg eller ett ägg + kaffe/te

Lunch 12.00 – tallriksmodellen med extra mycket protein och grönsaker

Mellanmål 15.00 – exempelvis keso, kvarg, en näve nötter, en knäckemacka med pålägg eller ett ägg + kaffe/te

Middag 18.00 – tallriksmodellen med extra mycket protein och grönsaker

Mellanmål 20-21 – exempelvis keso, kvarg, en näve nötter, en knäckemacka med pålägg eller ett ägg + kaffe/te

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt länge (och mättar snabbt!)

3. Avsockra dig helt under två veckor för att minska sötsuget

ToppHälsas kostexpert Kristina Andersson menar också att du efter en intensiv sockerperiod kan behöva avsockra dig helt.

– Bestäm dig för att du under två veckor ska ta bort allt som smakar sött – även om det är sockerfritt. Den söta smaken underhåller ditt sötsug, så sötningsmedel är lika illa som socker, säger hon och tillägger:

– Men fokusera bara på det söta under den här perioden, ät hur mycket du vill av allt annat. Om du också drar ner på mat under en avvänjningsperiod så motarbetar du dig själv, eftersom du blir mer sugen när du är hungrig.

LÄS OCKSÅ: 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

 

4. Varva ner

Stress och jäkt och mitt i allt mular du in en näve Polly. Känner du igen dig? Det finns en fysiologisk förklaring. Stresshormon aktiverar hungersignaler som är inriktade på sött. Vilket gör att du får svårare att motstå godis när du är stressad.

Sanera din vardag från onödiga måsten, planera in tid för träning, yoga, gå ut en stund i friska luften – allt som gör att du lugnar ner dig. Testa också att sätta dig ostörd några minuter, andas lugnt, fokusera på hjärtat och tänk på något/någon/en plats som gör dig lugn och lycklig.

Med hjälp av medveten andning kan du få din hjärna, hjärta och kropp att byta fokus och gå från stressad till harmonisk på bara några minuter. En kropp i harmoni = en mage utan sug efter sött.

 

5. Stoppa sötsuget med krom

Krom motverkar sötsug. Krom kan du både ta som tillskott i form av tabletter, men också boosta din vanliga mat med livsmedel som innehåller krom, så som lök och tomat.

Snabba salladen – recept mot sötsug:

  • Skiva tomater och lägg i ett durkslag. Strö lite flingsalt över och låt tomaterna stå en liten stund. (Saltet drar vätska ur tomaterna vilket ger dem en rikare smak. Ett toppenknep som till och med kan få trista vintertomater att smaka solmoget.)
  • Skiva lök tunt.
  • Lägg upp tomaterna och löken på ett fat. Ringla över en god olivolja. Klart!

 

THTranamedbalk2

Läsarnas bästa tips för att stoppa sötsuget!

Här är bästa tipsen från ToppHälsas läsare om hur du blir av med sötsuget. Testa – det funkar!

6. Bryt – gör något annat

Är du så där sötsugen att du bara måste gå och ta i godislådan? Bryt då det du gör genom att ta en promenad. Säg till dig själv att du får äta det där godiset efter promenaden. Men efter att du har gått ut och andas frisk luft är det inte säkert att du kommer vilja äta godis när du kommer tillbaka 😉 Malin

7. Borsta tänderna

Borsta tänderna så försvinner suget. Åsa

8. Njut av lite mörk choklad

En liten bit mörk choklad (minst 70 % kakaohalt) till kaffet är allt som behövs. Linn

LÄS OCKSÅ: Testa nyttiga rotfruktschips (superenkelt recept!)

9. Välj bra mellanmål

Mellanmål är A och O. Min favorit just nu är keso, banan, kakao och chiliflakes. Kristina

Andra riktigt goda och bra mellanmål:

NUVARANDE Så stoppar du sötsuget – 9 tips som faktiskt fungerar!
NÄSTA 4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)