Ny bloggare på ToppHälsa – följ Sandra Hiort på hennes resa från rookie till maratonlöpare

Vi är så glada att välkomna Sandra Hiort som ny bloggare hos oss. Sandra, som även arbetar som redaktör på Topphälsa, har nämligen antagit sig utmaningen att som rookie springa sitt första maraton – och vi kommer att få följa hennes resa.

sandra-blogg

 

  • Namn: Sandra Hiort
  • Ålder: 39.
  • Familj: Man, två barn (13 & 9) + två bonusbarn (12 & 9).
  • Bor: Täby, norr om Stockholm.
  • Gör: Redaktör på ToppHälsa.
  • Aktuell: Som ny bloggare på topphalsa.se. Läs bloggen här!

Hej Sandra, hur känns det att börja blogga på ToppHälsa?

– Det känns superkul att få vara med på webben på ett hörn nu också, utöver tidningen ToppHälsa som jag annars jobbar med varje dag. Jag ser fram emot att få dela med mig mer om både vad jag gör på jobbet och på fritiden.

Vad kommer vi att få läsa i din blogg?

– Det blir en del uppladdning inför mitt första maraton som jag ska springa i juni, så räkna mycket tips kring löpning i stort. (Alltså, jag är egentligen inte den som springer varken jättelångt eller hela tiden, men jag gillar träning och att testa mina gränser.) Men det blir en skön blandning av träning och hälsa i stort. Med allt ifrån nya träningsformer och kläder till mat- och hälsotips. Med mera!!! :-)

Hur ofta tränar du just nu? Och vad?

– Nu skulle man ju kunna tro att jag är ute och springer sex dagar i veckan … men nej, nej. (Kanske om några veckor, vi får se…) Jag har som mål att träna varannan dag och jag tränar varierat. Just nu satsar jag mycket på styrka, inte minst för att bli löpstark. Jag springer en eller ett par gånger i veckan. Men istället för ett intervallpass kan jag lika gärna köra en timme squash. Jag gillar och behöver omväxling!

Vad är det längsta du någonsin sprungit tidigare?

– Drygt 2,5 mil. Ungefär ett halvmaraton alltså. I juni gäller det alltså bara att orka dubbelt så långt! 😉

Var får du din löparglädje ifrån?

– Jag har alltid gillat, och haft ett behov av, att röra på mig. Har hoppat mellan olika sporter och träningsformer. Löpningen hittade jag efter att jag fått barn och behövde kunna komma iväg snabbt och träna när en lucka dök upp. Jag gillar frihetskänslan, att få rusa fram i naturen. Även när det regnar faktiskt – då känner jag mig bara mer levande. (Så känns det efteråt alltså, det är inte alltid så lätt och kul att komma iväg.) Belöningen kommer snabbt – härliga endorfiner som gör mig glad!

Vad är dina bästa tips för att komma igång med löpningen?

– Är du nybörjare så börja med att varva jogg och gång. Spring så länge du orkar, gå en bit, spring så länge du orkar, gå… Tänk inte för mycket på hur du ska springa – bara gör.  Vill du märka av resultat (det blir oftast roligare att fortsätta då) så ge det tre gånger i veckan och låt det få kännas jobbigt. Kämpa! Då kommer du snabbt känna att du utvecklas och förhoppningsvis bli taggad att fortsätta. Blanda gärna in lite lek i löpträningen också. Sikta in dig på träd du ska ta dig förbi eller spring med en boll på en fotbollsplan. Då är det lättare att inte känna efter så noga, om det känns tungt.

När skrattade du senast?

– Jag skrattar väldigt, väldigt ofta. (På riktigt!) Inte minst på jobbet där jag är just nu. Så jag skrattade senast för någon minut sedan åt (och med) en av mina roliga kollegor.

 

Är du mer nyfiken – gå in och läs bloggen!

Kommentera

Läs mer om våra regler