Sara vann mot diabetes: Blev medicinfri med hjälp av kost- och motionsbehandling

När Sara Petterson drabbades av diabetes typ 2 hade hon inte märkt av några symptom – den kroniska sjukdomen kom som en chock. Genom att ändra sin kost och träning gick hon ned 27 kilo och blev kvitt medicinerna på mindre än ett år.

Sara Petterssons kontrollbesök på vårdcentralen slutade inte alls som hon hade väntat sig. Efter ett spontant läkarbesök på grund av magsmärtor hon haft under en längre tid blev Sara, 46, blixtsnabbt skickad till akuten. Där konstaterades det att hon hade diabetes typ 2. Idag, ett år senare, är Sara medicinfri – helt tack vare den livsstilsförändring hon själv gjort. För ToppHälsa berättar hon sin historia.

– Jag har levt ett extremt stillasittande liv. Därför kom det som en chock när dietisten klart och tydligt sa ”nu är det omläggning som gäller för dig”. För mig var det svårt att ens förstå hur man gör när man rör på sig, säger Sara.

Märkte inga symptom på diabetes

diabetes typ 2

Sara Pettersson år 2016. Foto: Privat.

Under akutbesöket på Sankt Görans sjukhus konstaterades det att Sara, som då vägde 106 kilo, hade fått den livsstilsrelaterade kroniska sjukdomen diabetes typ 2. I efterhand inser Sara att hon haft symptom som extrem trötthet och törst, något hon inte förstod då.

Nyheten om den kroniska sjukdomen tog initialt hårt på Sara. Hon skämdes och ville först inte berätta för någon nära.

– ”Detta har jag själv satt mig i, hit har jag ätit mig”. Så tänkte jag, berättar Sara.

Men skammen övergick fort till en kämparglöd, och kampen om att ta sitt liv tillbaka började för Sara samma dag som hon lämnade sjukhuset. Idag, knappt tolv månader senare, är Sara medicinfri och har tagit kontroll över sin kroniska sjukdom.

Hur har du gjort för att lyckas gå ned 27 kilo och bli oberoende av dina mediciner mot diabetes?

– Jag har både lagt om mitt kost- och träningsschema. I början av min tid med diabetes tog jag insulinsprutor två gånger om dagen samt tabletter tre gånger dagligen. Jag var totalt otränad och åt alldeles för mycket. Jag var helt slut efter en halvtimmes promenad. Men det var där jag började: med dagliga promenader. När kroppen väckts till liv tecknade jag medlemskap och började gymma. På tre månader tappade jag 7-8 kilo och kände att det faktiskt fanns hopp för mig. Så då började jag träna med en personlig tränare, Filip Alerius. Han har betytt otroligt mycket för mig under denna resa, och det var i och med styrketränandet som det riktiga viktraset kom, berättar Sara.

Behandlade diabetes med kost och träning

När träningen kommit igång var det dags att ta tag i kosten. För Saras del handlade det inte om att ta bort särskilt mycket ur kosten, utan snarare att lära sig att äta rätt mängd. Under tolv veckor gick hon efter ett strikt kostschema där onyttigheter i form av såser, godis med mera togs bort. När hon vant kroppen och lärt sig att börja kontrollera suget, började hon äta som förr igen, men i rimliga mängder.

–  5:2, LCHF och dieter i all ära – jag vet att för många diabetiker fungerar vissa dieter. Men för mig är det hela kostcirkeln som fungerar, fast med lite mindre mat. Att fostras in i att hitta en balans har varit det svåraste för mig under denna resa – svårare än den fysiska träningen. Det har varit svårt att inse hur mycket känslor som ligger bakom det jag stoppar i munnen.

diabetes typ 2

Sara Pettersson år 2017. Foto: Privat.

Ett knappt halvår senare plockades insulinet bort från Saras behandling. Från dess har Sara istället behandlat sin diabetes helt med hjälp av rätt kost och motion och mäter idag blodsockret en gång i veckan istället för 3-4 gånger dagligen. Hon styrketränar tre gånger i veckan och går promenader på 40 minuter alla övriga dagar.

Vad har varit det svåraste?

– Att förvandla kunskapen man hade om att man inte åt rätt till att faktiskt följa, och agera utefter kunskapen, det var otroligt känsligt för mig. När jag sedan släppte insulinet kändes det som att släppa en säkerhetslina. Tidigare hade jag ju använt insulinet om jag ville unna mig något gott för att balansera blodsockret. Min personliga tränare Filip har varit en klippa för mig. Honom har jag kunnat höra av mig till när jag varit nära att ge efter för suget, och han har hjälpt mig tillbaka på banan.

Var har du hittat motivationen?

– I resultaten jag sett på min kropp och hälsa, det har varit det mest peppande. Sedan kan jag inte sticka under stol med att jag har en kronisk sjukdom. Jag har fortfarande diabetes, men använder mig inte av mediciner mot den. Självklart tänker jag ibland att jag inte orkar träna, men kommer då ihåg att jag kanske behöver ta tabletter igen om ett halvår om jag slappar för mycket. Där hittar jag min motivation!

diabetes typ 2

Sara Pettersson år 2016 och 2017. Foto: Privat.

Hur ser din kost ut idag?

– Inte ovanlig på något sätt. Jag äter ”vanlig” mat. Jag har blivit bättre på att äta grönsaker men inte tagit bort något. Istället har jag minskat på exempelvis pasta, potatis och ris. Ekologisk, fräsch och bra mat tror jag starkt på. Men jag unnar mig även fortfarande, nu handlar det dock om att äta nötter och ostbågar en dag i veckan istället för varje dag.

Promenader blev den mentala räddningen

Vilket är ditt bästa tips till den som vill gå ned i vikt?

– Se till att aldrig hamna i den extrema hungern. Med den extrema hungern menar jag att man efter jobbet i panik trycker i sig fyra digestivekex medan man kokar potatisen för att man är så hungrig. Idag äter jag sex mål om dagen; mellanmål håller mig borta från vrålhungern.

Hur ser du på kost och hälsa idag?

– Det är en nödvändighet för mig. En rolig nödvändighet. Promenaderna har varit min mentala räddning. Det finns dagar jag inte orkar, men jag går i alla fall. Under alla mil jag gått på ett år har jag hunnit tänka, analysera, få insikter, rannsaka mig själv samt arbeta med stresshantering. Promenaderna har varit en livlina för mig. Min dietist säger att alla borde leva som en diabetiker gör och följa deras riktlinjer. Det är inspirerande att se vad ens kropp klarar av – jag medicinerar mig själv med hjälp av förändringar!

 

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler