Sitta är det nya röka – läs detta om du har ett stillasittande arbete!

Att sitta still för mycket har visat sig vara lika farligt som att röka. Det räcker alltså inte med ett pass på gymmet – du måste upp och hoppa varje timme också!

stillasittande arbete – därför är det farligt

Har du ett stillasittande arbete men tränar flera gånger i veckan och är ganska nöjd med din aktiva livsstil? Sorry, en timme på gymmet räcker inte, visar forskningen. Inte om du först sitter en hel dag framför datorn och efter träningspasset går hem och slänger dig i soffan resten av kvällen.

– Många vältränade personer har ändå en hög risk att drabbas av olika sjukdomar eftersom de också sitter still mycket, säger läkaren Anders Hansen, som tillsammans med professor Carl Johan Sundberg skrivit Hälsa på recept – träna smartare, må bättre, lev längre (Fitnessförlaget).

– Det farliga är det kontinuerliga stillasittandet, säger läkaren Anders Hansen. Och det är riktigt farligt. Varje år beräknas över fem miljoner människor dö i förtid för att de inte rör sig tillräckligt. Vilket är lika många som dör av rökning!

Därför ska du inte sitta still

Här är två teorier varför stillasittande i sig är så farligt:

1. När du är stilla är ämnet lipoproteinlipas inaktivt. Det ”dammsuger” blodet på fetter och därmed regleras blodfetter och kolesterol. När du rör dig aktiveras ämnet igen, exakt hur mycket du behöver röra dig för att hålla igång det hela tiden vet forskarna inte ännu.

2. En annan teori är att aktiva muskler släpper ut ämnen som kallas myokiner, som verkar kunna påverka blodsocker, blodfetter och sammansättningen av kroppsfett. Rör du inte på dig, släpps inte myokinerna ut från muskelcellerna.

 

Så minskar du risken för stillasittande sjukdomar (när du har ett stillasittande arbete)

  • Ha en pilatesboll att sitta på framför skrivbord/teve – aktiverar core och övriga kroppen.
  • Promenera till kolleger, kaffekokare, kopieringsapparat…
  • Stå upp och jobba en stund.

 

Hela artikeln hittar du i ToppHälsa nr 12 2014! Där listar vi stillasittande sjukdomar och fler tips på hur du minskar riskerna för att drabbas!

Kommentera

Läs mer om våra regler