Ska du träna idag? Svara ”ja” eller ”nej” på följande frågor så vet du!

 När ska du egentligen träna och när ska du låta bli?  Svara ”ja” eller ”nej” på följande frågor så guidas du fram till rätt beslut!

Fråga 1: Mår du bra? 

Är ditt svar ”ja”? – Gå och träna!


Är ditt svar: ”nej”? Scrolla ned.
Är ditt svar: ”ja, men…”? Fortsätt läsa.

Ska du verkligen träna idag?

Om du mår bra, ”MEN …” – Vad kommer efter ”men”?

Är ditt svar: ”men … jag har svårt att ta mig till gymmet”? – Träna där du är! Det vill säga – koppla upp dig på YouTube för tips och inspiration och träna där du är. Eller gå ut och spring en runda istället!

Läs även: Övningar för kroppens största muskel, rumpan, hittar du här!

Är ditt svar: ”men … jag hinner inte”? – Fråga dig själv om du verkligen är heeelt säker? Kommer du på att du faktiskt hinner klämma in en halvtimme på lunchen eller efter jobbet? Bra! Gå då och träna, heja dig! Står du däremot fast vid att dagen är fullsmockad, då är det läge att vila. Och att andas djupa andetag!

Läs även: 15 minuters hemmatränings-pass hittar du här!

Är ditt svar: ”Det är MIN VILODAG IDAG!”? – Okej, vila! Och njut av det.

Om du inte mår bra – vad är problemet?

Är ditt svar: ”Jag är bakis”? – Gå och träna, med betoning på gå! Det vill säga – ta en promenad och känn gifterna lämna kroppen.
Är ditt svar: ”Jag är arg”? – Gå och träna! Jobba ur dig ilskan och njut av endorfinkicken efteråt!
Är ditt svar: ”Jag känner mig deppig”? – Gå och träna! Du behöver endorfinerna, det kommer kännas så mycket bättre när du är klar!

Är ditt svar: ”Jag är sjuk”? – På vilket sätt är du sjuk?

Är ditt svar: ”Jag är lite snuvig”? – Gå och träna om du känner dig okej i övrigt, men ta det lugnt. En promenad kanske räcker?

Läs även: Därför ska du gärna promenera i skogen!

Är ditt svar: ”Jag har lite ont i huvudet”? – Gå och träna men ta det lugnt – en promenad kanske hjälper?

Är ditt svar: ”Jag har förkylning som känns ner i bröstet? – Okej, vila! Och krya på dig!

Är ditt svar: ”Jag har något magvirus”? – Okej, vila. Och krya på dig!

Är ditt svar:Jag har något smittsamt virus”? – Okej, vila. Krya på dig och tack för att du inte går till gymmet idag!

träna

Är ditt svar: ”Jag är öm i kroppen”? – Hur illa är det?

Är ditt svar: ”Inte allt för illa, det är mest träningsvärk”? – Gå och träna, men inte allt för hårt. Och kom ihåg att stretcha ordentligt efteråt.

Är ditt svar: ”Jag har riktigt ont, jag funderar faktiskt på om jag är skadad”? – Gå och kolla med läkare. Får du klartecken att träna andra muskelgrupper – gå och träna dem. Får du träningsförbud – okej, vila! Och lycka till med återhämtningen!

Är ditt svar: ”Jag är trött”? – Hur mycket sov du i natt?

Är ditt svar: ”Mer än sex timmar”? – Gå och träna, känn efter vad kroppen orkar och anpassa träningen efter det. Du kommer att känna dig piggare efteråt!

Är ditt svar: ”Mindre än sex timmar, jag fastnade i en teveserie och …”? – Okej, vila! Och ta nya träningstag imorgon!

 

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler