Slipp snuvan i vinter

Inget snor, klara tankar och sval panna. Är det möjligt mitt under högsäsong för baciller och virus? Absolut – ToppHälsa har knepen för en förkylningsfri vinter.

Förra året gjorde handspriten storsuccé. Det fanns inte en arbetsplats, ett dagis eller ett hem med självaktning, som INTE hade en flaska stående på vasken för att skrämma bort främst svininfluensan, men också den mer simpla fökylningen. Och visst gav det resultat, om inte annat blev vi mycket mer medvetna om att regel nummer ett för att undvika förkylningen är: Tvätta händerna. Behåll detta framgångsrecept även i vinter – oavsett svininfluensalarm eller inte – och du är en bra bit på vägen till en friskare vinter.

Det finns flera hundra förkylningsvirus, och varje dag går vi runt bland nära 200 av dem. De cirkulerar i luften och bara väntar på att få sätta klorna i oss. Som tur är lyckas de vanligtvis bara en till två gånger per år på oss vuxna, tack vare vårt fantastiska immunförsvar. Det memorerar nämligen de virus vi har utsatts för tidigare och ser till att de inte gör oss sjuka igen. Ofta skyddar det även mot virus som liknar de vi har haft. Barn blir oftare förkylda för att de bygger upp sitt immunförsvar. Cirka 30 förkylningar behöver vi gå igenom för att få ett ganska bra skydd mot de flesta förkylningsvirusen. Men ibland räcker immunförsvaret helt enkelt inte till.

Fyra knep som håller förkylningen borta

1. Tvätta händerna. Rena händer är det allra viktigaste. Vanligast är att vi får i oss smittan genom händer som vi till exempel gnuggar oss i ögat med. Det är när viruset kommer i kontakt med slemhinnor som det får fäste och infektionen tar vid. Tvätta händerna noga med tvål och håll fingrarna borta från mun, ögon och näsa. Och från andras tangentbord och telefoner som är riktiga smittohärdar.

2. Håll distansen. När någon som är förkyld nyser eller hostar sprids tusentals mikroskopiskt små vätskedroppar ut i luften. De kan nå flera meter och kan överleva upp till sju timmar. Om du har möjlighet kan du kanske arbeta hemifrån om flera är snuviga på jobbet. Om inte, håll dig ändå på visst avstånd. Vinka i stället för att ta i hand eller kramas.

3. Ha sex. I förebyggande syfte. Sex får oss att må bra och kan boosta immunförsvaret. En studie gjord av forskare i Pennsylvania visar att sex 1–2 gånger i veckan ökar produktionen av antikropparna immunglobulin A, ett protein som finns i blod, tårar och saliv. Det är med och kämpar i det första försvaret kroppen sätter in mot förkylningar. Motion hjälper också till att stärka immunförsvaret, så passa på att motionera i sängen.

4. Balansera livet. Hitta jämvikt mellan aktivitet och vila. När vi stressar producerar kroppen mer av aktivitetshöjande hormon som kortisol och adrenalin. De stärker oss tillfälligt men kan efter en tid störa immunförsvarets funktion och vi blir lättare sjuka. Kroppen hinner inte återhämta sig ordentligt och immunförsvaret urholkas. Ta gärna små andningspauser i vardagen.

Sök vård 
om du har:

  • Feber i mer än fyra dygn.
  • Så hög feber att du blir omtöcknad.
  • Stark värk på ett ställe.
  • Svår förkylning och samtidigt 
har hjärtsvikt, kronisk lungsjukdom eller diabetes.
  • Halsont och hudutslag.
  • Svårt att andas.
  • Hes röst i mer än tre veckor.
  • Så mycket hosta att du får träningsvärk i bröstet.
  • Svår huvudvärk, feber och nackstelhet.
  • Smärta i kinderna, bakom ögonen eller i pannan samt feber och illaluktande snuva.

 

Läs fler förkylningsknep och få tips på huskurer i ToppHälsa nr 12, 2010!

Kommentera

Läs mer om våra regler