5 anledningar till att börja bakterieboosta (och sluta städnoja!)

Goda nyheter, du kan sluta städnoja nu. Att ha lite skit i hörnen hemma ÄR faktiskt bra för bakteriefloran. Här är fem anledningar att börja bakterieboosta.

Visste du att dina tarmar är hem för ett par kilo mikrober? Det vill säga levande organismer som är så små att de inte kan ses med blotta ögat. Till stor del består de av bakterier men det kan också vara till exempel svamp. Visste du också att du ska vara rädd om dina mikrober? Det säger i alla fall genforskaren Tim Spector som har skrivit Matmyten: vetenskapen om vår mat:
– Allt som ökar mikroberna är bra för dig. Ju fler mikrober, desto bättre.

Ju mindre raffinerat, desto bättre

Men hur vi lever i dag gör ofta att våra mikrober ofta mår dåligt. De kan bli för få, för ensidiga eller utrotas. Vilket kan öka risken för bland annat cancer, övervikt och diabetes typ 2. Orsakerna till att mikroberna mår dåligt är flera. Vi bor i stan, har färre djur omkring oss, föder barn med kejsarsnitt…
– … Och vi håller för rent! säger Tim Spector.
Vi är helt enkelt alldeles för hygieniska för vårt eget bästa. Lite skit i hörnen skulle göra att vi mår mycket bättre!
Ett annat problem är att vi ofta äter för ensidigt – och kanske fel.
 Värsta bovarna är färdigmat och processad mat.
G
rundregeln enligt Tim Spector är att ju mindre raffinerat och processat, desto bättre. Och ju mer variation, desto bättre. — Börja experimentera med nya råvaror varje vecka. Överraska magen – omväxling är bra för den! Och ät fiber, mikroberna behöver fiber.
Closeup of woman's hand cleaning a wooden table, uses rag and cleaning fluid in a spray

5 anledningar till att bakterieboosta:

1 Du stärker immunförsvaret.

2 Du minskar risken för allergier.

3 Det kan påverka din vikt – vissa bakterier kan ”äta upp” en del av näringen, men det finns bakterier som gör oss feta.

4 Det minskar risken för diabetes typ 2.

5 Du mår bättre. Ångest och depression hänger ofta ihop med dålig tarmflora.

Festa på prebiotiskt!

Prebiotika är mat som ”göder” de goda bakterierna. Riktig toppmat för mikroberna är:

• Jordärtskockor, de har en viss fiber som mikroberna gillar. (Även kronärtskockor är bra.)
• Lök, vitlök, purjolök.
• Endiver.
• Mixade nötter och fröer.
• Olivolja extra virgin.
• Yoghurt, kefir. Båda delar är bra, men kefir innehåller fler mikrober.
• Surkål, kimchi.
• Vanlig mat! Välj inte bort vanlig mat och ät inte för ensidigt.

Ät så här:

Fiber (exempel bönor, grönsaker, frukt) som fungerar som prebiotika = ”föder” goda bakterier. Variera och tänk på att man kan tåla olika mängder fiber.

Ät mångsidigt! Tillför en ny grönsak varje dag. Omväxling får mikroberna att öka.

Mjölksyrat är bra, till exempel kimchi.

Undvik processad mat och tillsatser.

Medelhavskost med högt fettinnehåll (enkel- och fleromättat fett) är en bra bas, enligt Tim Spector.

Undvik vitpolerat (vete, ris etc).

Undvik tillsatt socker, low fat och sötningsmedel.

Undvik antibiotika i onödan! (Självklart ska du äta det när du vet att det är nödvändigt.)

Och du, skippa renlighetsnojan. Lite skit i hörnen mår du bara bra av!

 Text: Eva Gussarsson

Kommentera

Läs mer om våra regler