Är du orolig, sover dåligt och känner att livet skaver? Kanske är det dags att storstäda hjärnan! Det är inte bara garderoben och förrådet som behöver en rensning då och då. Börja röja – och du blir inte bara frisk i knoppen utan i hela kroppen!

Hjärnstök 1: Planeringspanik

Du har ständigt minst en grej bokad, ofta flera samtidigt. Du kommer alltid lite sent eftersom du bara inte hinner med, hur du än planerar.

Expertens lösning: lär dig sätta gränser

– Säg nej till det du verkligen inte vill göra och ja till det du vill göra, säger Oscar Jöback, KBT-terapeut och personlig tränare.

– Testa i en vecka och se vad som händer. Precis som med fysisk träning är små doser bäst i början, annars är det lätt att lägga av då det känns tungt med alla nej-situationer. På sikt kommer du att må bättre medan människor i din närhet får ny respekt för dig.

 

Hjärnstök 2: Racertempo!

Du tänker att du ska bara göra färdigt en uppgift till och sedan vila, men ”sedan” kommer väldigt sällan. Du vill vara på topp hela tiden.

Expertens lösning: tvinga hjärnan ta paus

– Du måste schemalägga vilan och låta hjärnan träna på att stå ut med obehaget av att plötsligt bryta för paus trots att du är mitt i arbetet, säger Giorgio Grossi, docent i psykologi och legitimerad psykoterapeut.

– Ta några djupa andetag och sänk axlarna. Att stanna upp gör dig medveten om din sinnesstämning och om du har något behov att fylla just då. Du kanske är hungrig eller bara behöver sitta ner en stund.

 

Hjärnstök 3: Viktstress

Tankarna om att du borde gå ner i vikt gnager ständigt. Du blir stressad och känner att du saknar kontroll över situationen.

Expertens lösning: Ifrågasätt dina mål

Fråga dig själv om det verkligen är ditt eget mål att gå ner i vikt och om du i sådana fall är beredd att göra förändringarna som krävs för att väga mindre.

– Jag brukar jämföra med barn som drömmer om att bli världsmästare i en sport, säger Kristina Andersson, näringsfysiolog.

– De flesta ger upp och skapar andra mål när de inser hur mycket träning som krävs, men när det kommer till vikten och perfekta kroppar grämer vi oss ständigt över att vi inte når ända fram. Det kanske inte är värt all tid och energi? Om du vill kunna dricka vin ibland och äta ”gott” så fort det bjuds kan det vara dags att omvärdera målet.

 

Hjärnstök 4: Träningshets

Du tränar hårt och intensivt och känner dig stressad. Men du vägrar att dra ner på träningen.

Expertens lösning: ge dig en extra vilodag

– Skippa den tuffa högintensiva träningen om du känner dig stressad och satsa istället på en mjukare träningsform eller en extra vilodag. Träningsvila är lika viktigt för kroppen som för sinnet, säger Åsa Söderberg, sjukgymnast och personlig tränare.

Även om träning är ett sätt att släppa spänningar så är det också något som stressar kroppen. Stresshormonet kortisol utsöndras när vi tränar, det är först efter passet som produktionen minskar och kroppen bygger sig starkare – under förutsättning att du drar ner på tempot både fysiskt och mentalt.

 

Hjärnstök 5: Malande oro

Du försöker koppla av men oron bara mal, du ältar och tjafsar med dig själv. Du ägnar osannolikt mycket tid åt att bekymra dig för allt och alla.

Expertens lösning: meditera mera!

– Skapa en mysig plats där du kan meditera regelbundet samma tid, varje dag. Försök att sitta rak i ryggen, men viktigast är att du är bekväm. Undvik att fippla och ändra ställning, säger Petra Axlund Stegman, certifierad yogainstruktör och meditationscoach.

Meditation sänker blodtrycket, minskar stresshormonerna och lugnar andningen, vilket hjälper dig att rensa ut obefogad oro och negativitet ur sinnet. Du får bättre koncentrationsförmåga och en positivare inställning till dig själv och livet.

 

Hjärnstök 6: Pengaoro

Du grubblar på hur du ska få budgeten att gå ihop. Vad händer om tvättmaskinen går sönder? Eller om elräkningen blir extra hög? Du kan ligga där i nattens mörker och spela upp olika skräckfyllda scener.

Expertens lösning: besiktiga din ekonomi

Gör det till en vana att regelbundet besikta ekonomin på samma sätt som du kollar bilen. Skriv ner vilka delar som stressar dig, för att göra situationen mer konkret. Då blir det enklare att påverka och på så sätt hantera stressen.

– Summera hur mycket saker kostar, ofta blir man förvånad över resultatet. Lokalisera dina utgiftstjuvar och avgör om de är värda kostnaden, säger Erika Pahne på Institutet för Privatekonomi, Swedbank.

 

Hjärnstök 7: Social trötthet

Du har en eller flera relationer som inte fungerar bra. När ni umgås känner du att du bara blir trött och utmattad. Du vill inte göra någon ledsen, men du önskar att det var annorlunda.

Expertens lösning: ta dina känslor på allvar

Istället för att göra slut med personer du inte orkar umgås med, börja med att ställa fyra viktiga frågor till dig själv, säger Jacqueline Joo, relationscoach.

– Vad exakt är det i den här vänskapsrelationen som får mig att må dåligt? Vilken del i det har jag? Hur önskar jag att den här relationen ska se ut? Vad kan jag och den andra personen förändra för att relationen ska bli bättre? Nästa steg är att prata med personen om svaren du har kommit fram till.

NUVARANDE Minska oro, sömnproblem och ångest – 7 sätt att rensa hjärnan!
NÄSTA Pamela Andersson: ”Vemodet kan rulla ut igen”