TEST: Vilken nötpåse är egentligen nyttigast?

Topphälsas dietist Karin Magnusson har i detta test granskat olika nötpåsar – för att du ska få koll på vad du egentligen får i dig. Och såklart avslöjar hon även sin favorit. Enjoy 😉

TEST nötter bästa och nyttigast

TEST. Att köpa nötter kan faktiskt vara en djungel. Eftersom intresset för nötter har exploderat, så finns det också oändligt med varianter. De är energirika och har högt fettinnehåll – men bidrar också med en hel del näring; som järn, magnesium, fosfor och vitamin E.

Det man glömmer är att påsarna ibland inte bara innehåller nötter – utan det kan även finnas torkad frukt, socker, salt och en och annan tillsats. Spana in innehållsförteckningen nästa gång!

Och ett tips om du vill leva ekologiskt är att köpa ekonötter och göra en egen blandning!

 

Test – bästa nötterna och nötpåsenNATURAL SPORTY MIX, Nutisal – TOPPFAVORITEN

Så här tycker dietist Karin Magnusson: ”Naturella nötter, helt utan socker, salt eller tillsatser. Innehåller dessutom valnötter, supernöten som är den enda nöten som bidrar med lite omega 3.”

  • Kcal/100 g: 599 kcal
  • Protein/100 g: 18 g
  • Kolhydrater/100 g (varav sockerarter): 28 g (5 g)
  • Fett/100 g: 45 g
  • Innehåll: Jordnötter 30 %, mandel 13 %, cashewnötter 10 %, hasselnötter 10 %, valnötter 10 %, tranbär 9 %, paranöt 7 %, blåbär 6 %, russin 5 %

LÄS OCKSÅ: Jordnötter – hur nyttigt är det egentligen?

testa bästa och nyttigaste nötterna

MIX, Garant – MEST KOLHYDRATER

Så här tycker dietist Karin Magnusson: ”Den relativt höga kolhydratmängden kommer från russin och papaya. Innehåller konserveringsmedlet svaveloxid (E220), en tillsats man ofta har i torkad frukt för att den ska hålla sig fräsch.”

  • Kcal/100 g: 480 kcal
  • Protein/100 g: 12,5 g
  • Kolhydrater/100 g (varav sockerarter): 43 g (31 g)
  • Fett/100 g: 30 g
  • Innehåll: Cashewnötter, saltad sötmandel (sötmandel, salt), russin, torkad papaya (papaya 62 %, socker, konserverings- medel (E220)), jordnötter med innerskal.

 

nyttigaste nötpåsen – stort test

CASHEW, KOKOS, INGEFÄRA, Smiling – FAIRTRADE

Så här tycker dietist Karin Magnusson: ”I den här mixen ingår mycket kokos så mängden mättat fett blir ganska hög (22,6 %). Det mättade kokosfettet är så kallat MCT-fett, som anses vara bra för vår hälsa. Ett stort plus för att nötterna är fairtrade!”

  • Kcal/100 g: 575 kcal
  • Protein/100 g: 12,9 g
  • Kolhydrater/100 g (varav sockerarter): 34,9 g (19,9 g)
  • Fett/100 g: 42,2 g
  • Innehåll: Cashewnötter, kokosnötter, socker, ingefära, kokosnötsvatten

Nyttigaste nötterna – vi har testat dem

O LA LA! PARA&MACADAMIA, Exotic snacks – SPÄNNANDE NÖTSORTER

Så här tycker dietist Karin Magnusson: ”Innehåller bland annat macadamia-nöt, världens fetaste nöt (består av cirka 76 % fett!). Här gömmer sig också en del socker, salt samt två sorters vegetabiliska oljor.”

  • Kcal/100 g: 550 kcal
  • Protein/100 g: 12 g
  • Kolhydrater/100 g (varav sockerarter): 34 g (21 g)
  • Fett/100 g: 45 g
  • Innehåll: Paranötter 30 %, pumpakärnor, macadamianötter 20 %, socker, tranbär, salt, jordnöts- och solrosolja.

 

TEST – nyttiga nötter

DRY ROASTED NUT MIX, Anyday nuts – HÖGT PROTEININNEHÅLL

Så här tycker dietist Karin Magnusson: ”Innehåller ingen torkad frukt, bär eller kokos, utan enbart nötter, därav det högsta proteininnehållet. Enda produkten där man tillsatt maltodextrin, en supersnabb kolhydrat (GI 140) som utvinns ur stärkelse.”

  • Kcal/100 g: 605 kcal
  • Protein/100 g: 20 g
  • Kolhydrater/100 g (varav sockerarter): 18 g (4,5 g)
  • Fett/100 g: 49 g
  • Innehåll: Cashewnötter 34 %, jordnötter 29 %, mandlar 20 %, hasselnötter 15 %, maltodextrin av majs och potatis, havssalt.

 


LÄS OCKSÅ: 5 råvaror som ökar din förbränning (även efter att du ätit)

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler