Stresshantering: 10 knep som hjälper dig att stressa ner i vardagen

Handen på hjärtat – stressar du för mycket? Här är tio steg mot ett liv med mindre stress och mer livskvalitet.

stressahantering

1. Stresshantering, tips 1: Skriv en stresslista

Identifiera vad som stressar dig – skriv en stresslista. Ha den med dig den i en vecka och fyll på när du hamnar i en situation du känner att du går upp i varv i. Gå sedan igenom vilka de riktiga stressbovarna är.

LÄS ÄVEN: Så stressade är kvinnor idag – ta del av ny undersökning

LÄS ÄVEN: 9 saker som händer i din kropp när du stressar

2. Stresshantering, tips 2: Ta tillbaka kontrollen

Börja med de situationer som du själv kan påverka. Stryk allt i kalendern som inte är absolut nödvändigt, det som inte ger dig energi. Är du stressad över din ekonomi – gör en budget. Kan du rensa bland dina arbetsuppgifter? Behöver du ta tag i någon relation?

3. Stresshantering, tips 3: Sänk kraven på dig själv

Fundera på vem det är som ställer de krav du känner. Du eller andra? Är kraven rimliga? Vilka krav på dig själv kan du sänka? Är pressen från din arbetsgivare för stor så försök att prata om det med din chef. Förklara läget och våga be om hjälp.

så blir du lycklig enligt forskning

4. Stresshantering, tips 4: Välj rätt vanor

Gör upp en plan för vad du vill ändra på. Ta små steg, ändra något litet, en sak i taget. Finns det något positivt som du kan börja göra? Kanske att ta små vardagspauser? Göra andningsövningar? Är det något du ska sluta med? Kanske att kolla mobilen innan du somnar och så fort du vaknar?

LÄS ÄVEN: 7 vanor som gör dig gladare

5. Stresshantering, tips 5: Öva på att säga nej

Innan du svarar ja till någonting – fundera på vad det egentligen innebär för dig. Svara inte ja av gammal vana, be att få tänka på saken en stund.

6. Stresshantering, tips 6: Ta hand om dig själv

Ge din kropp bästa tänkbara möjlighet att samla så mycket energi du kan. Ät näringsrik mat, rör på dig och undvik för mycket alkohol. Träning stärker dig både fysiskt och psykiskt, och är dessutom kroppens försvar mot stress. Välj lugna pass om träningen tar emot. Gå, yoga eller simma. Men välj aldrig bort ett träningspass för att hinna med annat!

7. Stresshantering, tips 7: Sov så gott!

Du behöver sova bra för att ge hjärna och kropp en chans att återhämta sig. Lägg dig i tid och sov samma tider varje natt. Ha gärna mörkt och svalt i sovrummet. Har du svårt att somna  – testa en avslappningsövning.

LÄS ÄVEN: 15 knep för att sova riktigt gott!

stresshantering sömn

8. Stresshantering, tips 8: Logga ut

Lägg ifrån dig mobilen så ofta du kan och begränsa din tid på sociala medier. Bestäm dig till exempel för att kolla av mejl och appar bara ett par gånger om dagen.

9. Stresshantering, tips 9: Lev i slow motion

Växla ner tempot så mycket du bara kan. Prova att göra allting överdrivet långsamt en hel dag. Försök att tänka medvetet på det du gör, steg för steg. Det kommer säkert att testa ditt tålamod, men troligtvis också ge insikter och dessutom närvaro.

10. Stresshantering, tips 10: Välj rätt vänner

Även om det kan kännas som att du inte orkar umgås så behöver du stöd från nära och kära. Tala om att du mår dåligt av stress så att de förstår dig och kan hjälpa. Att umgås med andra kan också ge skön energi.

Källor: 1177.se, hjärt-lungfonden.se, stressmottagningen.nu, Hjärnstark av Anders Hansén (Bonnier Fakta).

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler