Tänk om man kunde bygga livet kring sina träningsrutiner? Precis det gör den svenska före detta tävlingsfightern Madeleine Vall Beijner, som gjorde grymma stunt i storfilmen Wonder woman. Ungefär såhär ser en vecka ut i Madeleines liv!

NAMN: Madeleine Vall Beijner
ÅLDER: 33 år.
GÖR: Stuntskådespelare, tränings- och fightingcoach.
BOR: Farsta, utanför Stockholm.
FAMILJ: Maken Danne och bonusdottern
Melody, 14 år.
INSTAGRAM: @madeleinevallbeijner

H

ur ser egentligen en vecka ut för en kvinna som vill vara redo för att när som helst kastas in i en filmproduktion för att göra stuntscener? Ungefär såhär:

Måndag: Löpning vid 4-snåret

– Medan min man Danne fortfarande ligger och sover är jag ute och springer milen. Oftast går jag upp vid fem, i dag vaknade jag redan fyra och var rastlös. Att röra på mig är ett måste. Det sitter i från min tid som elit-kampsportare. Även om jag inte tävlar längre så är min vardag fortfarande byggd kring träningsrutiner. Måndagar är det löpning, i vanliga fall oftast efter grötfrukost och jobb vid datorn någon timme.
Efter mitt egna träningspass åker jag till Fightbox vid Slussen, i Stockholm, för att träna PT-kunder. Fightbox är lite som mitt andra hem, där finns jättehärliga människor. I kampsportsvärlden känner de flesta varandra och det blir lätt skön stämning när man hänger med likasinnade.
Efter en lunchpaus kör jag mitt andra egna pass för dagen.
Cirkelfys med mycket ös. Sedan åker jag hem för att laga middag till mig, Danne och min bonusdotter. Att laga mat är bland det tråkigaste jag vet, men det ingår i vår familjeöverenskommelse att jag ska göra det ibland. Och då är det så. I dag gör jag lax, potatis och grönsaker som vi äter innan Danne och jag går på ett sent yogapass ihop. Vi gör stretchbaserade parövningar. Det kan han behöva. Haha! Men mest är det mysigt att göra något tillsammans.
madeleinevallbeijner

Tisdag: Går en rond med boxproffs

– När skador satte stopp för mina kampsportstävlingar så var jag tvungen att hitta något som var fartfyllt men lite mer hälsosamt. Annars skulle jag ha självdött på insidan. Det var så jag kom in på att göra stunt. När jag sedan fick ett mejl från Hollywood en dag så trodde jag att det var någon som drev med mig. Men det var en stuntkoreograf som hade koll på mig som fighter, nu undrade han om jag kunde skådespela också. Det kunde jag inte då – men jag kunde lära mig! Jag flögs till London för att provfilma och sedan gick det jättefort. ”Är du tillgänglig i fem månader?”, frågade de. ”Ja”, sa jag. Och plötsligt väntade en limousin på mig utanför huset i Högdalen. Den tog mig till Arlanda och jag åkte tillbaka till London för att träna inför filminspelningen. Jag bodde på hotell, gymmade, körde stuntträning på förmiddagarna, lärde mig koreografier, att fäktas med svärd, red hela eftermiddagarna, körde kvällspass på gymmet och tränade på tidstypiskt uttal. De första månaderna var lite som ett landslagsläger. Jag stortrivdes! Det de andra tyckte var jobbigt, träningsmomenten, mådde jag bara bra av. Min stora utmaning, när jag var som längst utanför min comfort zone, var i stället att skådespela.
I dag morgonboxas jag med Isam Khalil, en före detta proffsfighter, innan jag gör jag ett modelljobb, lunchtränar på gymmet och kör PT-pass intensivt hela eftermiddagen.

madeleinevallbeijner

Onsdag: Unnar mig roligheter!

– Efter ett yogapass på Actic hemma i Högdalen är det min tur att gå till en PT, min treat till mig själv. Jag tränar gymnastik med Daniel Sundell. Han lär mig handstående, bakåtvolter och sådant som kan vara bra att kunna när man ska slåss på film. Sedan åker jag hem och skriver på en bok som jag gör med min mentala tränare Igor Ardoris. Boken handlar om mental tuffhetsträning. Han skriver om den vetenskapliga biten och jag är fallstudien. Här berättar jag om hur jag använt mig av mental träning, först som fighter och nu i vardagen. Boken är skriven för sådana som mig, som kanske inte vill sitta still och meditera utan vill att det ska hända saker. Och som kanske har svårt att fokusera. Det finns varianter av ”mindfulness” även för sådana som vi!

På kvällen dansar jag med Emanuel Bagge. Jag tänker att dans är bra att hålla på med, för att snabbt kunna sätta koreografier till film. Och sedan sjunger jag med Idolernas coach, Susanne Betlin. Det gör jag bara för skojs skull. Jag har alltid tyckt om att sjunga, men har inte berättat det för någon. Men min man köpte lektioner åt mig i julklapp. Efter första lektionen så fnittrade jag för mig själv hela vägen hem. Det gjorde mig lycklig! Sången är kanske det enda jag gör utan någon strategisk tanke bakom. Det är bara för mig. För att det är roligt. Inte för att det ska hjälpa mig att bli den bästa stunt-skådisen som finns.

madeleinevallbeijner

Torsdag: Spelar Korpen-fotboll

– Tidigt på morgonen möter jag upp mitt korpenlag för att spela fotboll. Fotboll höll jag på med när jag var yngre, även om jag var en hästtjej från allra första början. Det var på fotbollsplanen det upptäcktes att jag var rätt hetlevrad. Det blev gärna för mycket närkamp. Det var så jag kom att tänka på fighting, och efter att ha provat en gång så var jag fast. Det var den ultimata utmaningen. Så mycket att tänka på och jobba med både fysiskt och mentalt. Det blev liksom tyst i huvudet en stund. Jag märkte att fightingen gjorde mig till en bättre människa, det är som en fartfylld form av terapi!

Före lunch prehab- och rehab-tränar jag med min sjukgymnast. Jag jobbar hårt för att förebygga skador, för att kunna jobba och för att kunna leva som jag gör. Sedan håller jag ett thaiboxningspass och på kvällen har jag pistolskytte. Det är också något jag gör för att öka chanser till filmroller. Precis som jag tog MC-kort för ett tag sedan. Anställer man mig så får man en person – men med skills för fem … Kanske var det därför jag fick en roll i storfilmen Wonder woman. För att jag var mångsidig. Bland annat gjorde jag stunt till häst. Det var mäktigt att se alla superdrillade hästar i krigsscenerna, de är ju så häftiga. Men de kan lätt bli exalterade, några gånger ballade min häst ur. Djur går ju inte att kontrollera helt…

madeleinevallbeijner

Fredag: Yoga och PT-pass

– Jag har nyvunnen respekt för skådespelare, det är verkligen inget glammigt jobb. En inspelningsdag av
Wonder woman började redan vid fyratiden för mig. För att de skulle hinna sminka över alla tatueringar, på armar och ben. Efter några timmars makeup åkte vi vidare till inspelningsplatsen, vi var i Italien, och där var det en enda lång väntan. Det skulle riggas, riggas om, solen skulle komma … Och så plötsligt – action. Samma scen skulle filmas från 60 olika vinklar, 40 hästar skulle göra rätt. Och så mer väntan. Att träna åtta timmar om dagen är ingenting i jobbighetsgrad mot att sitta och vänta.

En inspelningsdag kunde vara i sexton timmar. En dag svimmade jag. Jag hade druckit för lite – för att min dräkt var så svår att ta av så jag inte kunde inte kissa. Efter inspelningarna fick jag åka tillbaka och bli avskrubbad, bokstavligen. Jag blev nästan skinnflådd. Och så var det bara att sova en stund innan det var dags att sminka på igen …

Här hemma ser dagarna lite annorlunda ut… I dag går jag och yogar, kör några PT-pass på förmiddagen och simmar på eftermiddagen.

madeleinevallbeijner

Lördag: Mediterar & kör backintervaller

– Jag mediterar en stund, det gör jag varje morgon. Får några minuters lugn. Många gånger spritter det i benen under tiden men jag förstår vinningen i det och fortsätter disciplinerat. Sedan åker jag och slåss på en möhippa, det blir bra röj i ringen. Jag kan sakna känslan jag fick i thaiboxningsmatcher, när jag slogs för att bli den bästa fightern i världen. I ringen kände jag mig som mest levande, jag var sällan rädd. Och blir jag rädd när jag ska göra något så tänker jag att det är bra, för då fokuserar jag ordentligt och känner mig alltid starkare när jag klarat av det. Jag behöver mål och att kriga med något hela tiden för att känna tillfredsställelse.

När jag gick matcher var det månader av slit, press och konstiga kostupplägg för en match och ett rus som sedan bara varade i några minuter. Men det var värt det. Det som var tuffast, inte minst för kroppen, var alla fightingbantningar och svältdieter. Det har satt spår i kroppen och jag lever med konsekvenser från det än i dag. Nästan allt jag äter är utan gluten, laktos och socker. Jag blir trött och kan inte prestera när jag äter mat som är dålig för mig. Jag prioriterar näringsrik mat som ger bra energi, och äter ofta. Däremot har jag inga förbud, det tror jag inte på.

På eftermiddagen springer jag backintervaller. Jag gillar att träna utomhus och mår som bäst när jag får frisk luft, lite smuts och mjölksyra i ett pass. På kvällen träffar vi kompisar och kör femkamp.

madeleinevallbeijner

Söndag: Vilodag enligt familjeavtal

– Enligt familjeavtalet ska jag inte jobba på söndagar. Då hänger vi, utan att ha en massa saker inbokade. (Jag brukar försöka tvinga med Danne på yoga, men i dag blir det nej.) För att kunna ta det lugnt på riktigt så går jag och får massage. Det tar två timmar att få ordning på alla knutar och grejer i kroppen men till slut släpper krämporna och jag kan slappna av lite. Att avstå från träning är inte min specialitét, men jag vet att kroppen måste få vila. Det gäller att hitta balans. Man måste pressa sig själv för att komma någonstans, men det är en hårfin gräns det där. Många gånger är elitidrott inte särskilt hälsosamt. Som det här med viktklassbantningarna till exempel, som tar stor plats både fysiskt och psykiskt. Jag har stått där utmärglad och med bara fem procent kroppsfett, många tror att det är sunt och hälsosamt att vara så rippad och man får massor av komplimanger och positiva kommentarer. Men i själva verket var jag helt förstörd, många funktioner var nedsatta. Jag hade ingen mens på flera år, jag frös konstant, jag hade minnesluckor, sömnsvårigheter och problem med matsmältningen. Jag kollapsade till slut. Jag tror att man kan behöva upplysa folk om detta. De ser något annat.

På kvällen lyckas jag smygjobba lite, tillsammans med Danne dessutom. Vi har en Youtube-kanal, The Beijners, som vi sätter oss och klipper ihop material till. Efter det lägger jag mig och längtar efter löppasset i morgon bitti.

madeleinevallbeijner

Madeleine tillsammans med maken Daniel.

EN VANLIG MATDAG FÖR MADELEINE:

  1. Före träning: Banan och keso.
  2. Frukost: Gröt.
  3. Mellanmål: Två ägg.
  4. Lunch: Lax, potatis, rotfrukter och avokado.
  5. Mellanmål: Smoothie.
  6. Middag: Kyckling, quinoa och grönsaker.
  7. Kvällsmål: Proteindrink/kvarg.

madeleinevallbeijner

MADELEINE TIPSAR: VÅGA SLÅSS!

  • Det finns många fightinginspirerade pass i dag. Börja med att prova på ett sådant, då har du ingenting att vara rädd för. Du får göra fightingrörelser men slipper smällarna.
  • Ta hjälp av en coach och börja från grunden. Du bygger upp dina kunskaper successivt, det är ju inte som att du kommer att behöva gå en match första gången du tränar!
  • När du kan grundpositionerna och har lärt dig hur du skyddar dig så är det dags att börja träna på att ta smällar. Det är något man lär sig hantera eftersom. Ta det i din egen takt!

Text Sandra Hiort  Foto Kristian Pohl

Psst! Vill du träna med Madeleine? Följ med på  ToppHälsas träningsresa till Palma!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

TRÄNINGSHELG PÅ HOOKS HERRGÅRD 

När: 16-18 nov
Pris: 4 395 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE Stuntkvinnan Madeleine Vall Beijner: ”Fighting är som terapi”
NÄSTA FRÅGA LÄKAREN: Har jag fått hälsporre?