Sugen på snabbmat? Här är 7 bästa alternativen för dig som vill äta lite nyttigare

Bara ordet ”snabbmat” får många av oss att tänka: ”Nope, nej, njet”. Snabbmat är förknippat med onödiga kalorier, socker och fett. Men hur onyttigt är det egentligen? Det behöver faktiskt inte alltid vara så onyttigt alls. Det finns snabbmat som har bra näringsvärden och som utgör en helt okej lunch eller middag. Här är 7 av dem:

1. Sushi

En sushi på nio bitar ger ett kaloriintag på strax över 400 kalorier, vilket passar bra till lunch. Ofta får man höra att sushi-riset innehåller mycket socker, men det stämmer inte, enligt Livsmedelsverket. Fisken man får i sig när man äter (icke-vegetarisk) sushi är innehåller bra fetter och ger dig både protein, Omega3 och D-vitamin.

Här kan du läsa om varför ToppHälsas dietist Karin Magnusson rekommenderar sushi som ett bra val av snabbmat!

2. Falafel

Falafel är friterade kikärtsbollar som vanligtvis serveras i pitabröd. Men hur kan något friterat vara bra och nyttig mat?

Jo, falafel innehåller så pass mycket protein, och äts dessutom ofta med hummus och riktigt med grönsaker, vilket gör att en falafelrulle inte är helt fel att äta till lunch eller middag. Är du riktigt noggrann kan du också se till att gå till ett ställe som använder sig av högkvalitativ frityrolja och se till att de tar det lugnt med såsen i rullen.

 

3. Sallad

Sallad går i dag att köpa nästan överallt. Det är relativt billigt, gott och snabbt att få i sig. Men hur bra är det? Det beror helt på vad den innehåller, så klart. Och kyckling är det bästa alternativet. Proppar man den dessutom full med grönsaker så blir näringsvärdena riktigt bra. Har du pasta i salladen så är det ett plus att den äts kall, då den har ett lägre GI och påverkar blodsockret i lägre utsträckning.

Det allra bästa är om du kan plocka ihop en egen sallad i en salladsbar. Grönsaker som du ska prioritera att få i dig:

  • Spenat, innehåller: C- och K-vitamin, folat och kalium.
  • Broccoli, innehåller:  C-vitamin, mineraler och antioxidanter.
  • Gröna bönor, innehåller: kalcium och kostfiber, samt vitaminer.
  • Avokado, innehåller: nyttiga fettsyror, folat och kalium.
  • Kikärtor, innehåller: järn, fiber och protein.

Till det kan du lassa på tonfisk och quinoa, bovete, matvete eller olika typer av gryn.

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt länge (och mättar snabbt!)

 

4. Sojakorv

De senaste åren har vegetariska alternativ blivit allt vanligare, till och med i gamla hederliga korvkiosker. Har du möjlighet att köpa en sojakorv i grovt bröd, så gör det! Sojakorv innehåller både mer näring och bättre fetter än vanlig korv.

 

5. Subway-macka

På smörgås-kedjan Subway kan du välja bröd och pålägg själv, vilket bäddar för en bra och näringsrik måltid. Välj mörkt bröd och ha extra mycket kyckling eller kalkon som pålägg. Skippa osten och lägg i så mycket grönsaker det går, så har du en riktigt bra macka.

Dietisten: Ät mer mackor – det är nyttigt! 

 

6. Dumplings

För några år sedan var det nog många som inte hade någon aning om vad en ”dumpling” var. I dag har det däremot blivit en självklarhet i snabbmats-utbudet. De små degknyttena går numera att köpa lite överallt och man kan ofta välja mellan att få dem ångade eller stekta.

Är du på jakt efter god, billig och nyttig snabbmat så är ångade dumplings ett bra alternativ. Välj en proteinrik fyllning, köp en sallad till och doppa i en sås med så lite socker och salt som möjligt.

7. Färdigmat

Ja, färdigmat kan faktiskt vara ett riktigt bra alternativ till hemlagad mat. Ibland kanske man inte hinner, orkar eller kan laga mat – och det är helt okej. Så länge du är noggrann med vad som finns i färdigrätten så kan du få i dig bra med näring och nyttigheter.

Se till att välja en rätt som innehåller protein och mycket grönsaker. Fisk, kyckling och bönor är bra.

ToppHälsas dietist Karin Magnusson hjälper dig vad du ska kolla efter när du väljer färdigmat:

  • Få (eller helst inga) tillsatser.
  • I en del färdigmat tillsätter man socker/druvsocker (för smakens skull) – hoppa över dessa
  • Se så din färdigmat innehåller mycket grönsaker. Oftast gör de inte det, då får du själv komplettera.
  • Kolla så det är protein i maten – det gör att du blir mätt! Är det en vegorätt så bör den bestå av en hel del bönor eller linser.

 

LÄS OCKSÅ: Hamburgare, pizza eller thaimat – vilken snabbmat är onyttigast?

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler