I annonssamarbete med FITBIT

Drömmer du om att bli en löpare men har svårt att komma igång? Vet du inte var du ska starta? Dalar motivationen? Då ska du göra som oss och springa med #teamfitbit. Och det bästa av allt – det är aldrig för sent att börja löpträna!

Löpning är ett av de bästa vårtecknen. När solen återvänder lockar uteträningen som aldrig förr. Vill du ta upp din löpning igen, eller kanske börja löpträna för allra första gången, är det här precis rätt tid för dig.

Lena Ovegård och Matilda Bergfeldt är båda erfarna löpcoacher. De har använt en Fitbit Ionic för att registrera sin träning och sömn, och ger dig en massa bra tips inför vårens lopp

 

Ta första (löp)steget och joina #teamfitbit!

Oavsett din nuvarande form eller erfarenhet av löpning kan du hitta löparglädjen med #teamfitbit. #teamfitbit är Topphälsas redaktion tillsammans med de två coacherna Matilda Bergfeldt och Lena Ovegård, samt fyra profiler – Markiz TaintonAnnika Leone , Julia Khuri och PT-Fia. Vi kommer att få tips, råd, träningsupplägg och peppa varandra mot ett gemensamt träningsmål – Vårruset.

Helt ny på löpning?Visste du att när du börjar löpträna ser du ofta jättefina resultat relativt snabbt, även om du inte tränar varje dag eller långa pass. Korta pass två gånger i veckan räcker långt, om du gör det kontinuerligt.

Kolla in filmen längst ner i artikeln där coacherna Matilda Bergfeldt och Lena Ovegård ger dig sina bästa tips för hur du kommer igång med löpträningen utan att tappa sugen!

  1. Ha alltid lite kvar att ge. Det är vanligt att gå ut för hårt, för att därefter helt tappa lusten. Ta det lugnt i början. Efter varje avslutat pass ska du känna att du har lite kvar att ge. Det gör att du känner dig sugen på nästa pass.
  2. Skaffa överblick. Skriv ner dina träningspass. Eller skaffa en bra löparklocka som registrerar inte bara hur ofta du tränar utan också vad, hur länge och hur din återhämtning ser ut. Fitbit Ionic är en träningsklocka som du också kan lägga in dina mål i.
  3. Träna regelbundet. Kontinuitet i din löpning är a och o. Se över vad som är rimligt i din vardag. Lägg hellre ribban lite lägre – två pass i veckan är superbra i början, får du in fler får det bli bonuspass.
  4. Find your tribe. Att ha ett community där du kan fråga, peppa eller hitta andra träningskompisar är ett bra sätt att se till att träningen blir av. Vi vill så klart tipsa om #teamfitbit där vi peppar varandra på sociala medier inför Vårruset.

    Fitbit Charge 2

    Klockan som håller koll på din träning!

    Fitbit Charge 2 är en aktivitetsklocka som motiverar, peppar och hjälper dig att hålla koll på din träning. Klockan registrerar bland annat din träning och din sömn. Tillsammans med appen kan du följa din framgång, för de bästa resultaten och för ett mer hälsosamt liv.

NUVARANDE Svårt att komma igång? Det är aldrig för sent att börja löpträna!
NÄSTA Mello-aktuella Jessica Andersson om scenskräck och tuffa uppväxten