7 goda & nyttiga saker att äta på kvällen (för en god natts sömn)

Sover du dåligt eller vaknar titt som tätt under natten? Förutom en stressig vardag kan sömnproblem även bero på maten du stoppar i dig. Men det finns även mat som hjälper kroppen att slappna av och sova bättre! Här är 7 livsmedel att äta för en god natts sömn.

1. Banan

Banan kan hjälpa dig att sova bättre

Bananer innehåller både magnesium och kalium, två bra beståndsdelar som får dina muskler att slappna av. Den här böjda favoriten är ett perfekt snacks och även proppad med andra nyttigheter så som vitamin B6, vitamin C och järn för att nämna några.

Gillar du den gula frukten men är lite less på att äta den som den är? Här är tre goda sätt att äta banan på kvällen:

– Mixa ner bananen i en mumsig smoothie ett par timmar innan det är dags att sova.

Gör bananglass, se bild nedan (receptet för dig som vill äta glass varje dag!).

bananglass recept

… Eller varför inte testa nyttiga bananpannkakor – här är det allra BÄSTA receptet!

2. Spenat

Spenat är bra mat som hjälper dig att sova gott

Vem minns inte den tecknade seriefiguren Karl-Alfred som älskade sin spenat? Inte så konstigt med tanke på hur nyttigt, gott och bra det är – och hur det dessutom verkar muskelavslappnande. De gröna bladen är nämligen rika på både mineraler som kalium och magnesium. Utöver det är spenat även bra för ditt immunsystem.

LÄS OCKSÅ: Minska sötsugen med spenat 


Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon på två veckor med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Ibland behövs en kickstart för att komma igång – välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!


3. Kamomill

Kamomillte hjälper dig att sova på natten

Kamomill har både lugnande och sömngivande egenskaper, och en kopp kamomillte innan läggdags kan vara ett tips för den som behöver slappna av.

Utöver det är läkeväxten även kramplösande och milt muskelavslappnande vilket är effektivt mot eventuella spänningar du har i kroppen. Det kan även vara till nytta om du har kramper i magen eller vid PMS.

 

4. Mjölk

Varm mjölk är bra att dricka innan du ska sova

Varm mjölk kanske inte hör till vanligheterna att dricka, om man inte väljer att hälla en skvätt i sitt te. Men faktiskt så är det bra att värma ett glas och dricka på kvällen då mjölken är rik på kalcium men även innehåller tryptofan, en aminosyra som ingår i serotonin som i sin tur är viktigt för en god natts sömn och verkar lugnande.

 

5. Ananas

Ananas är bra att äta innan du ska sova.

Även ananas innehåller tryptofan som verkar lugnande och avslappnande. Varför inte skära upp några bitar ananas att mumsa på ett par timmar innan det är dags att sova?

 

6. Ägg och proteinrik mat

Ägg innehåller protein och är bra mat att äta innan du ska sova

Om du vaknar ofta om natten kan det bero på att du inte åt mat innehållandes med mycket protein i. Det kan också bero på att du åt för mycket eller valde något som innehåller mycket socker. Välj gärna något proteinrikt ett par timmar innan läggdags så som ägg, ost eller nötter som alla är rika på protein.

LÄS OCKSÅ: 10 proteinrika och nyttiga livsmedel för dig som inte vill äta kött

 

7. Fisk och skaldjur

Räkor, lax, tonfisk och andra skaldjur är bra mat om du vill sova.

Både lax, räkor, tonfisk och torsk innehåller aminosyran tryptofan som fungerar lugnande och avslappnande. Den här maten är perfekt till kvällens middag, några timmar innan läggdags.

Bilder: iStock

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga sömnproblem – och de allra bästa lösningarna 

 

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook eller ladda ner ToppHälsa-appenså missar du inget! 

Kommentera

Läs mer om våra regler