TEST: Är kvarg så nyttigt som det sägs – och vilken kvarg är egentligen bäst?

Vad är kvarg och varför anses det så nyttigt? Här svarar näringsfysiolog Kristina Andersson på de vanligaste frågorna om kvarg. Dessutom har vi testat olika färdigköpta kvarg-produkter för att se vilken som egentligen är nyttigast!

Psst! Längst ner i artikeln hittar du tips på hur du gör din egen smaksättning till kvarg och goda recept med kvarg att njuta av, enjoy!

test-kvarg

Vad är kvarg?

– Först och främst är det bra att veta att kesella och kvarg är samma sak. Kesella är bara Arlas varumärke på livsmedlet kvarg. De olika kvargvarianterna skiljer i grunden inte sig åt så mycket. Kvarg är en relativt ren produkt på mjölk och eventuellt grädde samt surningskultur och enzym. Tål man mjölkprotein så är kvarg en jättebra källa till protein.

Är kvarg nyttigt?

– Kvarg är lätt att ta till som exempel mellanmål, ger bra mättnad och fullvärdigt protein. Mjölkprotein innehåller dessutom mycket av de så kallade grenade aminosyrorna (BCAA) som många tar extra tillskott av vid träning.

Ät det alltid bra att äta kvarg?

– Jag vill varna lite för att överdriva intaget. Många kan uppleva att man blir hård i magen om man äter mycket kvarg ofta. Det finns också de som, trots ingen påvisad allergi, inte mår bra av att äta mjölkprotein.

Keso eller kvarg – vad är bäst?

– Keso och kvarg är två verkligt heta proteinrika produkter. Vilken är bäst? Ja, det är framför allt en smaksak. Båda innehåller cirka 12 gram protein per 100 gram (gäller de naturella produkterna).

Vill du veta vilken kvarg som är nyttigast? Se vårt test här under!

LÄS OCKSÅ: Äter jag för lite protein?

 

TEST: Vilken kvarg är nyttigast?

(Näringsfysiolog Kristina Andersson granskar)

Så, vad ska man då tänka på? Jo, som vanligt så är det de smaksatta varianterna som blir lite sämre. Med dem får man i sig en hel del socker och dessutom tillkommer mer eller mindre tråkiga tillsatser.

Dessutom sjunker proteinhalten ofta i de produkter som är smaksatta. Som ren proteinkälla är de magra, naturella varianterna att föredra. De fetare blir marginellt mindre proteinrika men å andra sidan mer mättande och är ett bättre val om man behöver hålla sig mätt längre och/eller är högenergiförbrukare.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att bara för något framhålls som ”extra proteinrikt”, är det kanske inte det mest proteinrika. Pro feel proteinkvarg från Valio innehåller mycket protein men den vanliga naturella från Lindahls slår den ändå vad gäller proteininnehåll.

Här är vårt test i sin helhet:

 

Kesella hallon, Arla – mest socker!

smaksatt kvarg-nyttigt

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 150 kcal
  • Protein: 7,1 g
  • Kolhydrater: 13 g (varav sockerarter: 13 g)
  • Fett: 7,5 g

Innehåll: Kvarg (högpastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, yst-enzym), hallon 12,5 %, socker 9 %, förtjockningsmedel (pektin), majsstärkelse, syra (citronsyra), naturlig arom.

Kristinas kommentar: ”Som vanligt kommer med smaksättning en hel del socker och tillsatser. Mindre protein, mer socker och mer fett än en naturell variant.”

 

Lätt kvarg, Garant – minst fett!

vad-är-kvarg

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 55 kcal
  • Protein: 9,8 g
  • Kolhydrater: 4 g (varav sockerarter: 4 g)
  • Fett: 0,1 g

Innehåll: Pastöriserad skummjölk, syrningskultur, ystenzym.

Kristinas kommentar: ”Mindre protein än de andra naturella, lågfettvarianterna men en ren och bra produkt ändå. Har en mjukare konsistens än konkurrenterna.”

 

Kvarg, Lindahls (Bäst i test!)

näringsinnehåll-kvarg

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 64 kcal
  • Protein: 12 g
  • Kolhydrater: 3,4 g (varav sockerarter: ingen uppgift)
  • Fett: 0,3 g

Innehåll: Skummjölk, mjölksyre-kultur, löpe.

Kristinas kommentar: ”Bäst i detta test. Åtminstone om man är ute efter en proteinkälla. Mycket protein och inga onödiga ingredienser eller tillsatser.”

Kesella naturell 10 %, Arla – mest fett!

kvarg-protein

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 140 kcal
  • Protein: 9,3
  • Kolhydrater: 3,5 g (varav sockerarter: 3,5 g)
  • Fett: 10 g

Innehåll: Högpastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, ystenzym.

Kristinas kommentar: ”Med högre fetthalt blir smaken rundare och inte så vasst syrlig. Proteinhalten är något lägre än hos lågfett men på det hela taget en bra produkt som dessutom kommer att mätta lite extra tack vara fettet.”

 

Pro Feel, Protein-kvarg, vanilj, Valio

kvarg-test

Näringsvärde per 100 gram

  • Kalorier: 80 kcal
  • Protein: 11 g
  • Kolhydrater: 9,6 g (varav sockerarter: 9,6 g)
  • Fett: 0,2 g

Innehåll: Pastöriserad skummjölk, socker (5,5 %), aromer (vanilj, vanilin), förtjockningsmedel (pektin), vaniljböna, surhetsreglerande medel (citronsyra) och surningskultur.

Kristinas kommentar: ”Återigen ett exempel på hur smaksatt medför socker och tillsatser. Denna innehåller dock fortfarande mycket protein vilket gör den till bättre val än många andra smaksatta alternativ.”

 

LÄS OCKSÅ: Experten: Ät rätt före och efter träning (beroende på vilket resultat du vill ha!)

 

Recept med kvarg:

Smaksatt kvarg – Do It Yourself (DIY)

smaksatt-kvarg recept

Vill du ha smaksatt kvarg men slippa sockret? Det är jätteenkelt att smaksätta själv! Blanda följande ingredienser:

  • Naturell kvarg
  • Bär
  • Vaniljpulver
  • Halv banan (eventuellt för sötma)

Vips så har du ett enkelt, billigt, gott och välbalanserat mellanmål.

 

Hallonsmoothie med kvarg

En frisk och mättande smoothie.

recept Hallonsmoothie_med_kvarg_GodMorgon

  • 1 dl ekologisk äppeljuice
  • 120 g hallon
  • 0,75 dl yoghurt kvarg naturell

Mixa alla ingredienser till en smoothie och häll upp i ett glas.

 

Bär- och kvargglass

  • Naturell kvarg
  • Frysta bär
  • Vaniljpulver

Blanda ner frysta hallon och blåbär i en burk med naturell kvarg tillsammans med lite vaniljpulver.

Rör runt så pass att bären blir täckta av kvarg.

Lägg sedan ut små klickar av röran på ett fat och ställ in i frysen – efter några timmar har du ett riktigt gott och nyttigt snack! Och ja – du kan äta upp allt om du vill utan att nå över 200 kalorier.

LÄS OCKSÅ: 6 andra enkla och nyttiga snacks under 200 kalorier 😍

Kommentera

Läs mer om våra regler