Små förändringar kan förlänga ditt liv med många år. Här är tipsen som stärker ditt hjärta och hålla dig frisk och stark länge.

9 tips på hur du får ett friskare, starkare hjärta:

1. Salta snålt – eller inte alls

För mycket salt ökar risken för högt blodtryck. Smaka på maten ordentligt innan du kanske börjar salta per automatik av gammal vana. När du väl saltar så använd gärna salt med jod i.

2. Sockersanera mera

Vi får i oss alldeles för mycket socker i dag, och socker kan göra oss farligt feta. Välj dina tillfällen så att du äter med måtta. Tänka på att sötsaker ofta triggar igång ett större sug, så var beredd på att det blir svårare att låta bli godiset när du välj har börjat smaka. Kanske ska du bara köpa hem något litet när du är riktigt sugen?

3. Portionsspara för hälsan

Enligt läkarna är det förutom socker just för stora portioner som är det största problemet i kampen mot övervikt. Lägg grönsaker på halva tallriken och kolhydrater och protein på resten. Låt det ta tid när du äter så att du verkligen känner när du blir mätt.

4. Mät midjan och strunta i vågen

Målet här är att du ska må bra och trivas i din kropp. Men ett mått för att få koll på hur det står till med din kropp är att mäta midjemåttet. Kvinnor rekommenderas ligga på högst 80 centimeter för att inte få bukfetma som kan leda till rubbade blodfetter, förhöjt blodsocker och högt blodtryck och höjd risk för blodproppar. Men du, få inte panik om du är större. Vi är alla olika!

5. Minska i mått om du behöver

Byt ut kakor, läsk, glass, chips och godis – mot nötter, citronvatten, frukt och grönsaker med hemmagjord dipp! Och tänk på att äta regelbundet så blodsockret håller sig på bra nivåer. Om du är överviktig så ta små steg i taget mot en hälsosammare kropp.

6. Matcha maken eller din relation

En amerikansk studie visar faktiskt att lyckliga makar ger kvinnor lägre blodtryck. Välj dina relationer med omsorg och omge dig med människor som du mår bra av.

7. Välj vatten

Istället för sötade drycker, drick ordentligt med vatten varje dag. Drick också ofta för att inte förväxla törst med hungerkänslor. Börja gärna dagen med ett stort glas och ha en vattenflaska med dig på jobbet. Kroppen tillgodoser sig vattnet bäst om du dricker det över dagen och inte allt på en gång.

8. Gilla grönt te

Satsa på att få in en god vana i form av en kopp te eller två under dagen. Det innehåller antioxidanter som sänker kolesterolet och gör gott för kroppen.

grönt te

9. Våga vitlök

Ibland är det värt att lukta vitlök om andedräkten! Vitlöken är nämligen full av nyttiga antioxidanter som gör gott för kroppens röda blodkroppar.

Psst! Att träna är också toppen för hjärtat. Ta med dig någon du tycker om och följ med på ToppHälsas resa till Portugal 21–28 april! Du får 500 kronor rabatt med koden TOPPHÄLSA. Läs mer och boka här!

NUVARANDE Nio tips för att få ett friskare, starkare hjärta
NÄSTA ToppHälsa Shopping: Erbjudanden från tidning #2 (i butik nu!)