Torkad frukt – är det nyttigt eller onyttigt? Dietisten svarar!

Många använder torkad frukt som sötning i bakverk, eller bara som det är när man är sugen på något sött. Men hur nyttigt är det med torkad frukt egentligen? Är det bättre att äta torkad frukt än godis, och vilken torkad frukt är egentligen nyttigast? Vår dietist Karin Magnusson ger dig svar på allt du behöver veta om torkad frukt (och vissa fakta som du kanske inte visste!)

är torkad frukt nyttigt eller onyttigt

Torkad frukt – är det nyttigt eller onyttigt?

Det beror såklart på vem som äter det. Torkad frukt är energirikt, kolhydrat/sockerrikt och innehåller en hel del mineraler och antioxidanter. Skulle nog säga att det är mer nyttigt än onyttigt!

När är det bra att äta torkad frukt?

Som ersättning för godis! Eller som en del av ett mellanmål. Eller direkt efter hårda träningspass.

Är torkad frukt nyttigare är godis?

Ja, absolut! Även om det innehåller mycket energi och socker så finns det också mycket näring i det. Godis är ju bara massa socker – ingen näring.

Hur mycket socker finns det i torkad frukt?

Lite olika, men cirka 50-70 procent. Äter du 100 gram torkad frukt får du alltså i dig runt 60 gram socker.

Är sockret i torkad frukt ”farligt”?

Det är lika ”farligt” som annat socker, höjer blodsockret, vilket leder till insulinpåslag etc. Men äter du socker från torkad frukt får du samtidigt i dig näringsämnen och fibrer!

Finns det torkad frukt utan socker?

Nä, all frukt innehåller ju (naturligt) socker. Däremot finns det torkad frukt (och bär) där man tillsatt extra socker – läs på innehållsförteckningen och se upp för dessa!

Är torkad frukt bra vid förstoppning?

Ja!

Vilken torkad frukt är bäst/nyttigast?

Svårt att säga, fikon är bra! Men är du ute efter järn ska du satsa på aprikoser. 100 gram innehåller 6 mg järn! Dagsbehovet för en kvinna är 15 mg.

När äter du torkad frukt?

I yoghurten eller gröten på morgonen, då ofta tillsammans med kokosflakes och nötter. Ibland köper jag torkad mango och äter enbart för att det är så gott!

 

ToppHälsas dietist granskar andra livsmedel:

INGEFÄRA – hjälper ingefära mot förkylning och ökar ingefära förbränningen?

HONUNG – hur nyttigt är det egentligen?

GURKMEJA – varför är gurkmeja en ”hälsosam” krydda?

JORDNÖTSSMÖR – hur nyttigt är det? (och vilket jordnötssmör är bäst?!)

 

Fler mat-tips om hur du äter lite nyttigare? Läs gärna Karins blogg här på ToppHälsa: Mat- och kostbloggen! Och följ gärna ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

  • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
  • Åtta filmer som guidar dig.
  • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
  • Lära dig allt om fettförbränning.
  • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
  • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs en kickstart för att komma igång – välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

lindanestor byline 2016

Kommentera

Läs mer om våra regler