Träna bäckenbotten med studsmatta – Topphälsa testar Bouncing

Bouncing, studsmatta, är en skonsam konditionsträning – som även låter knipmusklerna och bäckenbotten jobba.

träna bouncing studsmatta

ToppHälsas betyg på att träna med studsmatta:

  • Styrka: tt
  • Kondition: tttt
  • Balans: tttt 
  • Sinne: tt
  • Skrattfaktor: tttt

Vad är Bouncing (Studsmatta)?

Bouncing är en form av studsmatteträning där du tränar styrka, kondition och balans med mattan som enda redskap.

I ett pass hoppar du först 30 minuter oavbrutet och gör sedan styrkeövningar i 15 minuter, fortfarande på mattan. Medan du hoppar gör du olika kombinationer med inspiration hämtat från bland annat boxning och dans.

Vi testade passet på Dance Connection i Stockholm, men olika varianter av studsmatteträning finns utspritt i hela landet. Det här passet kostar 150 kr. Läs mer på danceconnection.se.

träna bäckenbotten med studsmatta

Så tycker Topphälsa om Bouncing (studsmatta):

Vår instruktör Lena Helt säger att hopprörelser frigör lyckohormoner, och visst åker mungiporna upp bara vi börjar småstudsa på mattorna. När vi börjar hoppa högre är det svårt att hålla tillbaka skrattet.

Hela kroppen jobbar. Vi spänner magen när vi landar, tar i med benen för att komma upp ordentligt och armarna hjälper oss med både balans och kraft. Samtidigt känns träningen skonsam, eftersom vi landar mjukt. Vi tycker bäst om hoppdelen. Styrkedelen hade vi lika gärna kunnat göra på golvet, även om det funkar på mattan också.

Obs, kom ihåg att kissa innan, här får även knipmusklerna och bäckenbotten jobba.

LÄS OCKSÅ: Förbränner jag mer om jag tränar på morgonen? Se svaret från vår PT!

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

Kommentera

Läs mer om våra regler