Trött? Här är 10 energitips som gör att du orkar hela dagen

Känner du dig trött och utmattad när det blir eftermiddag? Eller får du kanske ett sug socker eller koffein? Här är 10 tips för att klara av både arbetsdagen och träningen.

1. En bra start på dagen kan göra dig mindre trött

Drick ett glas vatten med pressad citron i – innan du dricker ditt kaffe eller te på morgonen. Ett glas vatten med pressad citron innehåller ämnen som är bra för matsmältningen, huden och blodet. Glöm inte att fortsätt dricka vatten under dagen, annars kommer tröttheten smygande.

LÄS OCKSÅ: 6 enkla vanor som ger dig en fantastisk start på dagen

2. Ät en riktig energifrukost för att motverka trötthet

trött? här är mat som ger energi

Begränsa inte din frukost till bara protein eller kolhydrater – balansera den i stället. Yoghurt innehåller probiotika, nyttobakterier som är bra för magen och tarmarna. Müslin är fiberrik och hjälper till att skapa rätt miljö för yoghurtens nyttiga bakterier.

LÄS OCKSÅ: Ät det här till frukost för att hålla dig mätt till lunch

3. Skippa kaffet – det pigga övergår snabbt i trötthet

Koffein ger en falsk energi eftersom det är ett stimulerande medel. Energinivån går snabbt upp för att sedan vända neråt och göra att du till och med kan känna dig tröttare än innan. Behöver du kaffe ”för att vakna” på morgonen – då måste du läsa det här.

4. Byt ut andra kolhydrater mot råris

trött? Här är mat som ger energi

Riset är laddat med kolhydrater. Det innehåller mindre fett och är en källa till proteiner, vitaminer, fibrer och mineraler.

5. Trött? Se till att få i dig järn från växter

Vissa näringsämnen, och speciellt järn, kan hjälpa kvinnor att få mer energi. Många kvinnor har järnbrist vilket kan leda till trötthet och kan försämra både den fysiska och psykiska uthålligheten.

Järn finns i fullkornsprodukter, spenat, bananer och persikor.

6. Välj rätt energibar för att få ny energi

trött? här är mat som ger energi

Om du snabbt behöver energi innan eller efter ett träningspass kan en energibar vara ett bra alternativ, men bara om du väljer rätt. Titta på ingredienserna på baksidan. Om det ser ut ungefär som ett recept du själv skulle kunna göra hemma är det ett bra val. Men om den innehåller för mycket e-ämnen och socker är det bättre att avstå.

Ps. Nu finns Topphälsa som app! Ladda ner den och missa inget inom hälsa, mat och träning.

Kommentera

Läs mer om våra regler