Trött & utmattad (trots att du tränar)? Magnesiumbrist kan vara orsaken!

Känner du dig trött, nedstämd och blir ofta sjuk? Eller lider du av restless legs? Då kan symptomen faktiskt bero på magnesiumbrist! Men kom ihåg, genom att äta rätt typ av mat minskar du risken rejält. Lider du av magnesiumbrist kan det vara en bra idé med kosttillskott!

magnesium-brist

MAGNESIUMBRIST. Magnesium är en väldigt viktig mineral som påverkar flera av kroppens funktioner. Därför kan det vara viktigt att se över sitt magnesiumintag. Särskilt om du är en person som tränar mycket  – då magnesium förbrukas mer under träning.

– Många som springer mycket vaknar med kramp i vaderna på nätterna och detta är ett vanligt tecken på magnesiumbrist, säger Sofia Antonsson, legitimerad dietist.

Misstänker du magnesiumbrist kan du enkelt ta ett test på din vårdcentral.

Du kan också köpa kosttillskott av magnesium eller äta mer magnesiumberikad mat (se nedan) för att se om du märker någon skillnad. Tar du tillskott enligt vad som rekommenderas på burken behöver du inte oroa dig för överdosering. Riskerna vid överdosering är väldigt små.

Vanliga symptom vid magnesiumbrist

  • Trötthet
  • Irritation
  • Depression
  • Höjd puls
  • ”Restless legs” (kramper i benen)
  • Sömnlöshet
  • Darrningar
  • Försvagat immunsystem
  • Sötsug

LÄS OCKSÅ: Alltid trött? Här är de 13 vanligaste orsakerna

Så undviker du magnesiumbrist!

Magnesium i mat

mat-magnesiumbrist

Att äta en sund och hälsosam kost minskar risken att drabbas av magnesiumbrist. Här är några av de livsmedel som är bra att äta mer av:

  • Frukt (så som banan)
  • Gröna grönsaker
  • Nötter & frön (så som mandlar, cashewnötter, pinjenötter, jordnötter, pumpafrön, paranötter och hasselnötter)
  • Fullkornsprodukter så som fullkornsflingor, fullkornsbröd och råris.
  • Kakaopulver
  • Vetegroddar
  • Sojabönor
  • Fisk
  • Kött

Behöver du magnesium-tillskott?

Ta gärna ett blodprov på din vårdcentral för att se om du har brist på något innan du äter kosttillskott. Är du fullt frisk och äter hälsosamt bör du ha normala värden. En riskgrupp för magnesiumbrist är däremot elitidrottare. Många elitidrottare använder dessutom magnesium som kosttillskott då det är en viktig mineral för prestationsförmågan. Magnesium ger nämligen en ökad energi, uthållighet, muskelutveckling och minskar risken för kramp.

Tillskott av magnesium finns i olika former och verkar på olika sätt. Detta beroende på vilken effekt du vill uppnå. Fråga gärna om råd på ditt apotek eller i din hälsokostaffär när du köper till magnesiumtillskott!

Dosering – så mycket magnesium behöver du

Enligt Livsmedelsverket behöver du som kvinna cirka 280 mg, och du som man 350 mg magnesium per dag för att täcka kroppens normala behov. Barn bör få i sig ungefär 50-200 mg per dag.

Däremot finns det forskning som visar att det optimala intaget per dag bör vara högre än så. Mellan 500-750 mg per dag. Detta är dock inte något Livsmedelverket har följt efter i sina råd.

Riskerna vid överdosering är små, och kan i så fall leda till diarré.

Så mycket magnesium behöver du om du tränar!

Förutom det dagliga dagsbehovet per dag behövs det ytterligare 10–20 mg magnesium per timme du tränar hårt och svettas mycket.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – behöver jag tillskott eller kan jag få det via maten?

 

Därför är magnesium så bra

magnesium

Magnesium är bra för cellernas funktion, nerver, muskler och skelett – och ger din metabolism en extra knuff! Dessutom motverkar det stress och behövs för kalciumupptaget. Magnesium hjälper mot kramper och sendrag.

 

Sömnproblem? Testa magnesium i kombination med kalcium!

magnesium sömnproblem

Både magnesium- och kalciumbrist kan ge sömnproblem. Flera studier visar också att en kost med mycket magnesium och kalcium påverkar sömnen positivt då sömnen blir både djupare och mindre störd.

Få bättre sömn med tillskott:

Ta gärna kosttillskott med både kalcium och magnesium för bästa resultat, det är viktigt att de två mineralerna är i balans.

Få bättre sömn med rätt mat:

Prova att äta något magnesiumrikt på kvällen, till exempel en banan, lite havregrynsgröt med mjölk. Eller kanske lite mörk choklad (kan dock verka både uppiggande och lugnande).

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga sömnproblem – och de allra bästa lösningarna

Kommentera

Läs mer om våra regler