”Vad ska jag äta istället för vitt ris?” – 9 smarta val för dig som vill äta nyttigare

Hur hälsosamt är ditt kylskåp och hur nyttiga är egentligen sakerna i ditt skafferi? Här är tips några livsmedel att byta ut – för dig som vill äta sundare.

1. I stället för godis – välj rawfood-boll

Är godis din stora passion? Ät en raw food-boll med torkad frukt och nötter i stället. Raw food-bollen stillar sötsuget och ger energi utan onödiga tillsatser. Du kan förstås också äta torkad frukt och nötter utan att ha dem i bollar. Men tänk på att nötter är energirika, en näve (50 till 100 gram) nötter per dag är lagom. Och ät nötterna naturella. Är de saltade, oljerostade, honungsrostade eller choklad- överdragna är de inte lika nyttiga.

Ett hackat äpple med kanel eller lite jordnötssmör är också en räddare när godisbegäret gör sig påmint.

2. I stället för mjölkchoklad – välj mörk choklad

Ur kalorisynpunkt är det ingen större skillnad på mjölkchoklad och mörk choklad. Men mörk choklad är nyttigare för att den har ett högt innehåll av mineraler som järn, magnesium, zink och kalium. En annan fördel med mörk choklad är att den innehåller dubbelt så mycket flavanoler som mjölkchoklad. Flavanoler är en sorts antioxidanter som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Dessutom brukar det räcka med någon enstaka ruta mörk choklad för att stilla sötsuget, eftersom den har kraftigare smak än mjölkchoklad. Så – bli en finsmakare och välj en dyr mörk choklad i stället för en billig sort av sämre kvalitet.

choklad-vegetarisk-mat

3. I stället för tillsatser och feta såser – välj kryddor

Färdiga såser kan vara smaskiga – men innehåller ofta många tillsatser och kalorier. Testa att sätta smak på maten med kryddor i stället, de kan vara färska eller torkade, malda på burk. Har du svårt att avstå från sås till vissa maträtter? Gör egna, med passerade tomater eller matyoghurt som bas.

4. I stället för glass – välj fryst frukt

Botanisera i frysdisken och köp hem frysta frukter och bär. En skål med frusna mangobitar, eventuellt med en klick kvarg till, funkar bra som en ersättare till glass. Eller gör en egen banan-glass: Skala en banan, skär i skivor och frys. Lägg den frysta bananen i en mixer och kör tills den ser krämig ut. Om du vill kan du blanda ner vanilj, kakao eller bär i bananmixen.

5. I stället för vitt ris och pasta – välj quinoa

Kolhydrater är något kroppen behöver, men byt ut snabba mot långsammare och nyttigare. Quinoa, som är en ört som härstammar från Syamerika, är ett bra alternativ. Den innehåller mycket protein och är fiberrik. Sugen på pasta? Byt ut vit pasta mot lins- eller kikärtspasta som finns i välsorterade mataffärer.

Gör en god quinoasallad nästa gång!

Gör en god quinoasallad nästa gång!

6. I stället för chips – välj popcorn

Älskar du att ”snacksa” framför tv:n till fredagsmyset? I så fall är popcorn är ett bättre alternativ än chips, ostbågar och jordnötsringar. Popcorn innehåller fibrer, och en fördel är att de väger väldigt lite. Volymen blir större och du orkar inte äta lika mycket. Forskning visar dessutom att popcorn innehåller mer antioxidanter än vissa grönsaker och frukter. Poppa popcornen hemma i kastrull, med en liten mängd olja och salt. Micropopcorn och färdigköpta popcorn är inte lika nyttiga som hem-poppade.

7. I stället för vitt bröd – välj fullkorn

Kolhydrater har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren. Faktum är att våra kroppar behöver kolhydrater för att fungera. De stabiliserar blodsockret och håller oss mätta. Utan kolhydrater blir du trögtänkt. Kolhydrater bryts ner till glukos och det är hjärnans bränsle. Men det är lätt att äta för mycket kolhydrater, de är ofta lättillgängliga: en macka går snabbt att fixa, några kex ur paketet är ju gott – och vem har inte tagit några potatisklyftor till, när köttbiten är slut, bara för att det är gott och för att det fanns kvar …

Du behöver som sagt kolhydrater, men välj långsamma, och ät med måtta. Skippa vitt ris, vitt bröd och socker. Välj livsmedel med fullkorn i stället. Ju mindre processat och ju mindre tillsatser – desto bättre för din kropp.

8. I stället för läsk – välj smaksatt vatten

Det är viktigt att dricka tillräckligt, men se upp för flytande kaloribomber! Läsk, vin, öl och söta drycker är inte de bästa valen till vardags. Drick vatten till maten och smaksätt det med exempelvis citron, lime, gurka, äpple, eller hallon. Servera ur en fin tillbringare och i snygga glas, så känns det festligare.

är citronvatten nyttigt?

9. I stället för kaffe latte – välj grönt te och svart kaffe

Om du dricker flera kaffe latte varje dag får du i dig lika mycket kalorier som ett huvudmål.  Faktum är att en latte med socker innehåller lika många kalorier som en kanelbulle! Byt ut latten mot grönt te (som sägs öka fettförbränningen) eller vanligt svart kaffe.

…men visst får du unna dig godsaker!

Nej, du behöver inte avstå från dina älsklingsrätter eller ditt favoritgodis resten av livet. Men låt det vara ett medvetet val när du vill njuta. Här är tre frågor som du kan ställa dig innan du faller för en frestelse:

1. Mår jag bra av att äta det här? Nu? I morgon?

2. Vill jag verkligen ha det här?

3. Är det värt det?

Är svaret tveklös ”ja” på alla frågorna så är det bara att hugga in!

Text: Helene Arkhem.

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler