Vanliga misstaget vid frukost – som snabbt gör dig hungrig igen

Tillhör du en av dem som anser att frukosten är dagens viktigaste mål? Anstränger du dig för att äta en bra frukost som kommer hålla dig mätt länge? Bra! Men risken att du missar en viktig komponent är ganska stor – och det kan påverka resten av din dag.

bra att äta till frukost

Att hitta en frukostrutin som är god och håller dig mätt till lunch är inte det lättaste. Men anledningen till att du blir hungrig snabbt är enkel: du äter för lite protein. Enligt Women’s Health Magazine är just proteinet den del i frukosten som man lättast missar att tillgodose sig.

– Oavsett vilken måltid du äter, så bör din tallrik bestå till hälften av frukt och grönsaker, en fjärdedel av fullkorn och en fjärdedel av protein, säger Krista Yoder Latortue, dietist och hälsoexpert, till Women’s Health Magazine.

Viktigt att börja dagen med protein

Missar  man att få i sig tillräckligt mycket protein till frukost så blir man hungrig snabbare och tar således sämre beslut kring vad man ska äta till lunch. Det kan lätt bli för mycket eller mat man annars försöker att undvika.

Att börja dagen med protein är också viktigt för att kunna tillgodose sig den dagliga mängden protein man bör få i sig, vilket är 50-60 gram. Enligt Yoder Latortue kan kroppen bara tillgodogöra sig 30 gram protein åt gången. Så att skippa proteinet på morgonen och i stället äta allt på en gång senare under dagen är ingen bra idé.

4 proteinrika frukostar (för dig som vill gå ner i vikt)

1. Äggröra på knäckebröd + smoothie

2. Yoghurt/kvarg-frukost med frön och ägg

3. Knäckebröd med proteinrika pålägg + kokt ägg

4. Proteinberikad havregrynsgröt

För recept till alla frukostar klicka här!

Proteinrika livsmedel att äta till frukost

Vad ska man äta då? Animaliska produkter innehåller ofta mycket protein. Kyckling, kalkon, mjölk, ost och yoghurt är alla bra att få i sig till frukost. Vill man undvika animaliska produkter så finns det en hel drös med proteinrika källor i naturen. Bönor, nötter, frön och tofu är alla bra proteinkällor.

LÄS OCKSÅ: Forskning visar: Det här är bästa frukosten (om du vill gå ner i vikt)

BYLINE-Irena-Pozar

Kommentera

Läs mer om våra regler