Vetemjöl har under den senaste sista tiden målats upp som en bov för hälsan. Att det ökar inflammationerna i kroppen, höjer vårt blodsocker och får oss att öka i vikt. Men är vetemjöl egentligen så farligt, och vilket mjöl ska man då välja istället? Här ger dietist Karin Magnusson svar på allt du behöver veta!

1. Ökar vetemjöl inflammationerna i kroppen?

Om du är glutenintolerant så absolut. Om du inte är glutenintolerant tvistas det om huruvida vetemjöl orsaker inflammation eller inte.

En studie från Harvard gjord på 43000 kvinnor visar på att vitt mjöl (och även söta drycker, margarin och rött kött) ökade graden av kronisk inflammation i kroppen.

2. Får vetemjöl oss att gå upp i vikt?

Du går inte upp i vikt om du inte äter mer än vad du förbrukar. Däremot är det lätt att överstiga energibehovet om du äter mat med mycket vetemjöl eftersom det innebär mackor, bullar, kakor, pizza etc – onyttig mat helt enkelt, som det är lätt att äta för mycket av.

3. Gör vetemjöl oss sjuka?

Vetemjöl finns ofta i onyttig mat och onyttig mat kan ju göra oss sjuka. Den ger höga blodsockersvar, leder ofta till att vi äter för mycket – och äter vi mycket onyttigt, äter vi för lite nyttigt, vilket kan leda till näringsbrist.

4. Påverkar vetemjöl vårt blodsocker negativt?

Vetemjöl har högt glykemiskt index så det ger högt blodsockersvar. Äter du mackor, bullar och pannkakor hela dagarna åker ditt blodsocker bergochdalbana med sötsug och trötthet som följd.

Vetemjöl är inte värre för blodsockret jämfört med vitt socker och skulle jag välja mellan de två så är sockret betydligt värre. Även om inte vetemjölet är direkt näringsrikt så innehåller det ändå lite fibrer och lite B-vitaminer. Sockret är helt tomt på näring.

5. Bör man byta ut vetemjöl mot annan typ av mjöl (när man exempelvis bakar)?

Ja, byt gärna ut delar eller allt ditt vetemjöl nästa gång du bakar eller lagar pannkakor. Fullkornsmjöl är betydligt bättre, det innehåller dubbla mängden fibrer och mer vitaminer och mineraler.

6. Och om man vill välja glutenfritt mjöl – vilket är bästa alternativet?

Om du vill köra helt glutenfritt så finns det  ju mängder av alternativ – mjöl gjort på kokos, mandel, quinoa etc.

  • Majsmjöl – rätt näringsfattigt
  • Quinoamjöl – mer protein och mer näring! Och glutenfritt!
  • Bovete – glutenfritt och mer näringsrikt
  • Mandelmjöl – glutenfritt och mer fett
  • Kokosmjöl – glutenfritt och mer fett
  • Lins/bönmjöl – mer protein, mer näring, glutenfritt

7. Finns det något annat som är viktigt att veta om vetemjöl?

Ja, jag tycker att det är viktigt att inte bara se till livsmedlet vetemjöl – man äter ju sällan mjöl rätt upp och ner med sked : )

Det är bättre att se till vilka livsmedel vetemjölet ingår i. Det är stor skillnad på att äta en lagom stor på portion pasta (gjort på vetemjöl) med sås med massa linser, tomater och valnötter och en semla eller pannkakor som ju också är gjorda på vetemjöl.

LÄS OCKSÅ: Proteinrika pannkakor utan mjöl (enkelt och gott recept!)

 

Fakta om vetemjöl: Näringsvärde och innehåll

vetemjöl näringsvärde innehåll

Vetemjöl består av malt vete och är ett ganska näringsfattigt livsmedel: 100 gram vetemjöl ger ca 5 procent av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Vetemjöl har ett GI-index på 85 (jämförelse med socker som har ett GI-index på 97, och en grapefrukt som har ett GI-värde på 25)

Vetemjöl, näringsvärde per 100 gram:

  • Kcal: 340 kalorier
  • Kolhydrater: 71 g
  • Fibrer: 3 g
  • Protein: 10 g
  • Fett: 1,5 g

LÄS OCKSÅ: Går jag ner i vikt av mindre gluten och mejeriprodukter? Kostexperten svarar!

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

NUVARANDE Vetemjöl – hur onyttigt är det egentligen? Dietisten svarar
NÄSTA Recept: Raw food-chokladbollar med dadlar
 (perfekt som mellanmål!)