Hur mycket socker är det egentligen i fruktyoghurten du äter till frukost på morgonen? Och vilken ska du välja om du vill dra ner på socker?

Dietist Karin Magnusson testar yoghurt:

”Fruktyoghurt innehåller väl bara en massa socker” är en av de vanligaste kommentarerna jag får. Ja, flera av dem, men sockerdebatten har satt positiva spår. Några yoghurtar innehåller mindre än tidigare, andra är helt utan tillsatt socker. Och se till helheten: Äter du sötad yoghurt så kombinera den för allt i världen inte med sockriga flingor och fluffmackor, utan till exempel med kokt ägg och nötter.

yoghurt nyttig

Laktosfri yoghurt, persikasmak, Valio

Pris/liter: 24 kr
Kcal/100 gr: 83 kcal
Protein/100 gr: 3,4 gr
Kolhydrater/100 gr: 12 gr
Varav sockerarter: 11 gr
Fett/100 gr: 2,4 gr

Innehåll: Pastöriserad mjölk, äppel-extrakt, persika (6 %), modifierad majsstärkelse, laktasenzym, yoghurtkultur, Lactobacillus rhamnosus GG och vitamin D.

Dietisten tycker:
”Kul med en fruktyoghurt som bara är sötad med frukt! Inte fullt lika söt smak som annan frukt- yoghurt, men god! Bra med tillsatt D-vitamin.”

Tiger Yoghurt Päron, Kavli

yoghurt nyttig

Pris/liter: 21 kr
Kcal/100 gr: 70 kcal
Protein/100 gr: 3 gr
Kolhydrater/100 gr: 7,9 gr
Varav sockerarter: 7,4 gr
Fett/100 gr: 2,7 gr

Innehåll: Svensk högpastöriserad mjölk , päronjuice ( 4,0 %), socker (3,9 %), majsstärkelse, naturlig arom, grädde, fortjockingsmedel (pektin), syrningskultur.

Dietisten tycker:
”Slät konsistens, så den här gillas nog av den yngre publiken. Innehåller socker, men man har jobbat ner mängden till 3,9 %, vilket innebär ungefär en sockerbit per deciliter.”

Fruktyoghurt, Blåa bär, Skånemejerier

yoghurt nyttig

Pris/liter: 21 kr
Kcal/100 gr: 90 kcal
Protein/100 gr: 3,5 gr
Kolhydrater/100 gr: 13 gr
Varav sockerarter: 12 gr
Fett/100 gr: 2,5 gr

Innehåll: Högpastöriserad mjölk, frukt (7 %) björnbär, (1 %) blåbär) socker (8 %), majsstärkelse, naturlig arom, stabiliseringsmedel (pektin), vitamin D, yoghurtkultur, kultur av Lactobacillus acidophilus.

Dietisten tycker:
”Klassisk frukt-yoghurt. Krämig och god och dessutom extra D-vitamin! En hel del socker, drygt två sockerbitar i en deciliter. Njut den på helgen.”

Yoggi mini hallon, Arla

yoghurt nyttig

Pris/liter: 20 kr
Kcal/100 gr: 40 kcal
Protein/100 gr: 3,5 gr
Kolhydrater/100 gr: 4,3 gr
Varav sockerarter: 3,6 gr
Fett/100 gr: 0,1 gr

Innehåll: Mjölk, vatten, hallon (4,5 %), mjölkprotein, cikoriarotfiber (inulin), modifierad majsstärkelse, förtjockningsmedel (citruspektin), arom, sötningsmedel (aspartam), yoghurtkultur.

Dietisten tycker:
”Inget tillsatt socker, så kolhydraterna kommer enbart från mjölken (laktosen). Få kalorier, fettsnål och sötad med aspartam.”

Laktosfri hälsoyoghurt, jordgubb/smultron, Verum

Pris/liter: 22 kr
Kcal/100 gr: 70 kcal
Protein/100 gr: 3 gr
Kolhydrater/100 gr: 9 gr
Varav sockerarter: 8,8 gr
Fett/100 gr: 2,6 gr

Innehåll: Yoghurt (högpastöriserad norrländsk mjölk, laktasenzym, levande yoghurtkultur inklusive Lactobacillus rhamnosus LB21), fruktberedning (socker, jordgubbar, smultron, majsstärkelse, förtjockningsmedel pektin, naturliga aromer, surhetsreglerande medel citronsyra).

Dietisten tycker:
”En och en halv sockerbit per deciliter. Plus för att den är ekologiskt, men minus för citronsyran.”

Text: Karin Magnusson

Psst! Missa inte vår superpopulära onlinekurs där du får fler tips och råd av dietist Karin Magnusson!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE Vi testar fruktyoghurt! (De här innehåller minst och mest socker)
NÄSTA I PeppPodden: Lev lite mer JOMO! (6 smarta sätt att stressa ner)