Känner du dig stressad så gott som varje dag? Ta reda på var din stress kommer ifrån i första hand – och få redskap att göra något åt dig. Stress-coach Ninni Länsberg guidar dig till ett lugnare liv!

– Stressen har definitivt blivit värre de senaste åren. Alla pratar om hur stressade de är, alla känner någon som har gått in i väggen – och väldigt många är rädda för att bli utbrända.

Det säger Ninni Länsberg och hon vet vad hon pratar om. Ninni är beteendevetare och coach med inriktning på företagshälsovård. I sitt arbete hjälper hon människor som har stressrelaterade problem. Sedan 2003 har Ninni träffat och rehabiliterat omkring 2 500 personer. Nu har hon skrivit boken Friskt jobbat (Roos & Tegnér förlag) som handlar om hur vår livsstil påverkar kropp och själ. I boken delar Ninni med sig av sin kunskap och ger råd om hur vi kan få bättre livsbalans.

ninni stresscoach

Ninni Länsberg är stress-coach och har skrivit boken Friskt jobbat (Roos & Tegnér förlag).

Varför är vi så stressade?

– Den främsta orsaken, enligt mig, är att vi vill för mycket. Vi vill vara på topp inom alla områden: Vi ska göra karriär, ha ett vackert hem, barnen ska vara lyckliga och ha massor av aktiviteter. Vi ska hålla oss i form, bjuda hem våra vänner på underbara middagar, göra fantastiska resor … Dessutom har det blivit tuffare på många arbetsplatser de senaste åren. Större krav på lönsamhet gör att många av dem som har arbete måste jobba väldigt mycket, säger Ninni Länsberg och fortsätter:

– Allt det här tillsammans blir ett omöjligt livspussel. Som ett 8 000 bitars-pussel där hälften av bitarna består av blå bitar som är himmel eller hav. Helt omöjligt att få ihop! Stress uppstår när vi har ett problem som vi inte kan lösa.

Hur vet jag om min stress är farlig?

– Stressen måste tas på allvar om den gör dig ledsen och kraftlös, när den påverkar din sömn och går ut över dina relationer.

Vad kan vi göra åt stressen?

– Alla måste hjälpas åt. Vi måste sluta sträva efter det perfekta livet – och våga visa vår sårbarhet inför varandra.

– Och vi måste välja bort saker. En människas kraft räcker inte till hur mycket som helst. Vi kan inte ägna semestern åt att kakla badrum för att få fint hemma om det egentligen är återhämtning vi behöver.

stress

Stress-coachens råd för att minska stressen:

– När någon kommer till min mottagning och är väldigt trött eller väldigt ledsen är det viktigt att ta reda på varför, säger Ninni Länsberg.

Hon ser det som en viktig uppgift att försöka ringa in den faktiska orsaken (eller orsakerna) till stressen, för att försöka hitta lösningar. De allra flesta samtal handlar om en eller flera av de sju faktorerna här nedan.

Stressfaktor 1: Arbetsmiljön

En bra miljö på jobbet är viktig för att du ska kunna utföra ditt arbete. Det kan handla om den fysiska arbetsmiljön: ljudnivå, ljus, ergonomiska stolar … Men också om den psykiska miljön. Är chefen en dålig ledare, målen otydliga eller om kollegorna snackar skit, så är det svårt att trivas.

Stress-coachens råd:

– Alla som jobbar tillsammans är varandras arbetsmiljö. Upplever du att något inte fungerar är det din skyldighet att göra något åt situationen. Ta upp arbetsstressen med din chef, ditt skyddsombud eller ditt fackliga ombud. Eller byt jobb. Många stannar för länge på ett ställe där de inte trivs.

Stressfaktor 2: Kroppen

Vi tar för givet att kroppen ska fungera, att den ska hänga med på allt. Men kroppen kan säga ifrån ibland. Värkande rygg, krånglande mage, problem med tänderna eller andra åkommor kan göra dig stressad. En del hälsoproblem, som magkatarr, migrän och sömnproblem, kan uppstå av stress. Det skapar onda cirklar: du får migrän av stress och blir ännu mer stressad när anfallet kommer. Att oroa sig för att bli sjuk tar också på krafterna.

Stress-coachens råd:

– Om du är orolig för din kropp och din hälsa bör du söka professionell hjälp hos en läkare. Gå till en specialist, någon som du känner kan hjälpa dig.

Stressfaktor 3: Släkten

Problem med (och i) släkten och familjen kan ta mycket energi. Syrran dricker, sonen har svårt i skolan, bonusdottern är avig och pappa är ensam … Du vill hjälpa till – men hur ska du hinna och orka?

Stress-coachens råd:

– Det finns alltid någon som begär saker av oss. Du måste våga ge besked till omgivningen om var dina gränser går. Förväntar sig släkten att du ska fixa och vara värdinna för hela julfirandet i år igen? Kommunicera i god tid vad du vill, vad du önskar.

Stressfaktor 4: Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kan vara för många, alldeles för många. Kanske är kollegan sjuk och du får sköta två personers jobb. Det är en orimlig arbetsbörda, men du kämpar på ändå. Eller så är uppgifterna för svåra. Ny teknik kan vara en utmaning. För enkla eller trista arbetsuppgifter kan också stressa.

Stress-coachens råd:

– Ta en diskussion med chefen. Boka ett möte om arbetsuppgifterna är för många, och begär besked om vad du ska prioritera.  Behöver du nya utmaningar? Berätta det för dem som kan påverka din situation.

Stressfaktor 5: Egna krav

Många har väldigt höga krav på sig själva. De jagar det perfekta livet: vackraste hemmet, ett perfekt äktenskap – och man ska göra karriär, tjäna pengar, vara i form och se ung ut. Vi vill så mycket, vi vill utvecklas och få beröm.

Stress-coachens råd:

– Inse dina begränsningar. Du kan inte hinna allt och vara bäst på allt. Välj vad du vill lägga energi på.

Stressfaktor 6: Dåliga minnen

Saker som du trodde att du hade glömt, eller var klar med, kan plötsligt få liv igen. Det kan vara smärtsamma erfarenheter som tar plats i tankarna. Kanske har du upplevt en stor sorg, men inte tagit dig tid att sörja.

Stress-coachens råd:

– Ta hjälp av en psykolog eller terapeut och bearbeta de dåliga minnena. Sortera, rensa ut och ge dig själv möjligheten att gå vidare.

Stressfaktor 7: Ekonomi

Ibland kommer alla utgifter på en och samma gång. Pengarna räcker inte, ångesten ökar och det står UTTAG MEDGES EJ på kortläsaren. Ekonomiska problem kan bero på shopping- eller spelmissbruk, som i sin tur kan vara en verklighetsflykt från någon typ av stress.

Stress-coachens råd:

– Ta tag i din ekonomi. Boka besök på banken, prata med en rådgivare och lägg korten på bordet. Lösningen kan kanske vara att lägga om lån och göra en ny budget.

Om du är på gränsen till ett stress-sammanbrott:

Om du känner att du håller på att gå sönder kan du införa det Ninni Länsberg kallar för undantagstillstånd under en period.

– Säg: ”Under det kommande halvåret går vi inte på några släktkalas” eller ”Den här terminen är det okej att äta hämtmat varje tisdag”.

Dra i handbromsen, ta bort energitjuvarna och sänk ambitionerna!

Av Helene Arkhem

Psst! Vill du komma igång med träningen, och att äta bra. Prova ToppHälsas onlinekurs:

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

NUVARANDE Vilken är DIN stressfaktor? Stresscoachens bästa råd!
NÄSTA 4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!