Det finns så många anledningar att simma. Förutom att det är en av de mest svalkande träningsformerna såhär i sommartider så är det ju också skonsam träning, och kul! Inte övertygad än? Här är tio anledningar som kanske får dig på andra tankar?

  1. En skonsam träningsform
    Problem med muskler och leder? Då är simning en perfekt träningsform för dig! Simning sliter nämligen inte på kroppen så som många andra träningsformer lätt kan göra. Skaderisken vid simning är dessutom otroligt liten.
  2. Träning för hela kroppen
    När du simmar är det hela kroppen som jobbar. Du får både styrketräning och konditionsträning, vilket ger dig en ljuvlig känsla av utmattning när du kliver upp från bassängen när du är klar.
  3. Stärker hjärtat
    Simning stärker alla muskler i kroppen, inklusive det viktigare: ditt hjärta. Simning hjälper hjärtat genom att göra det större och mer effektivt att pumpa blod.
  4. Du blir vigare
    Medan du simmar sträcker du på dig, vrider dig, kickar och drar dig genom vattnet. Vilket gör att dina leder blir smidigare när musklerna blir längre. (Men det betyder inte att du ska sluta stretcha på torra land.)
  5. Hög kaloriförbrukning
    Simning är en av de bästa träningsformerna för att bränna kalorier. Efter en halvtimmes lugn simning bränner du omkring 200 kalorier, vilket är mer än det dubbla för att promenera samma tid. Simmar du snabbare kan du bränna lika mycket som du skulle göra under en löprunda!

    10 minuter bröstsim = 60 kalorier
    10 minuter ryggsim = 80 kalorier
    10 minuter crawlsim = 100 kalorier
    10 minuter fjärilsim = 150 kalorier
    10 minuter löpning = 100 kalorier
  6. Du sover bättre
    Enligt The National Sleep Foundation har de som utövar tuffa träningspass, som snabb simning, har dubbelt så stor chans att få en god natts sömn.
  7. Du slipper svettas
    Inget fan av varma och svettiga träningspass? Oavsett hur snabbt du simmar svettas du inte och blir inte överhettad! Vattnets temperatur ser till att du håller dig nerkyld.
  8. Starkare lungor
    Lungkapaciteten blir bättre av regelbunden simning. Hjärt- och kärlsjukdomar är förenade med svaga lungor. Starka lungor håller däremot sjukdomarna borta och förbättrar din andning.
  9. Feel good-känsla
    Simning kan framkalla lyckohormoner, precis som en löpare kan få “runner’s high”. Simning är en avkopplande träningsform som, likt yoga, sänker stressen i kroppen. Simning är alltså en riktig må bra-aktivitet!
  10. Förlänger livet
    Studier visar att simning är den bästa träningsformen för ett långt liv! En undersökning på University of South Carolina visade att simmare hade 50 procent lägre risk att dö än de som sprang, promenerade eller bara satt på soffan.

Hur ska jag komma igång?

Det spelar ingen roll vilken tid i livet du börjar simma, det är aldrig försent! Hör med ditt lokala badhus om de har någon vuxenkurs på gång som du kan anmäla dig till. Investera gärna i ett par bra simglasögon och en snygg baddräkt för att boosta motivationen!

Text Beatrice Lindfors

Psst! Häng med oss till Thailand och lär dig crawla av ett superproffs. Josefin Lillhage lär både nybörjare och vana. (Boka nu, begränsat med platser!)

TRÄNINGSRESA TILL THAILAND 

När: 3-11 mars 2019
Pris: 15 998 kr
Vad ingår: Flyg, transfer, mat på flyget, del i dubbelrum, halvpension och alla ToppHälsas aktiviteter under veckan.

NUVARANDE 10 anledningar att simma sig i form (crawl, bröstsim, ryggsim…).
NÄSTA 3 glassar du borde äta VARJE DAG! (Superenkla att göra & jättegoda)