Trots att vi alltid matas med att det är viktigt att dricka mycket vatten glömmer många av oss bort att fylla på vätskedepåerna under dagen. Skippa läsken och mjölken nästa gång du är törstig – det är vatten som håller dig piggare och friskare.

1. Med vatten minskar du risken för att bli sjuk

I halsen, munnen och näsan finns slemhinnor försedda med antikroppar som bekämpar virus som du kan få i dig via mat eller luften du andas. Om du inte dricker tillräckligt torkar slemhinnorna ut och blir mer mottagliga för infektioner, vilket kan leda till halsfluss och förkylning.

Foto: iStock

2. Du undviker ledvärk

Brosk- och ryggradsdiskarna består till 80 procent av vatten och bör ligga på den nivån så att skelettdelarna inte skaver mot varandra. Om du dricker vatten ser du till att lederna kan absorbera stötar och snabba rörelser, vilket lindrar värk vid till exempel löpning och hopp.

3. Du slipper bli förstoppad

Fiberrik mat är bra för att slippa förstoppning, och vattnet behövs för att fibrerna ska fungera i tarmsystemet. Rotfrukter, linser och fullkornsris är exempel på fiberrika livsmedel.

Fried rice with eggs and vegetables on white dish.

4. Du får vacker hy

Känns din hy torr och trött? Det kan bero på att du inte dricker tillräckligt. Om hudcellerna är fyllda med vatten håller de nämligen huden mjuk och fuktig, så tänk på det när du smörjer in dig med ansiktskräm nästa gång.

5. Det blir lättare att resa

Vid en långflygning känner du dig ofta trött och svullen. Det beror på att den torra luften i flygplanet suger vatten ur kroppen och torkar ut den. Undvik kaffe och alkohol under resan och drick vatten istället. Ett glas i timmen gör att du måste uppsöka toaletten då och då, och därmed rör lite på dig.

6. Du blir piggare

Om du känner dig slö och trögtänkt kan det bero på att du har druckit för lite vatten. Uttorkning påverkar din koordination och koncentrationsförmåga. Om du inte har tillräckligt med vatten i kroppen ”lånar” den från blodet istället, vilket minskar syresättningen i kroppen och gör dig tröttare. Drick två stora glas direkt så finns det stor chans att du blir mer alert.

Foto: iStock

7. Du undviker njursten

Enligt amerikanska specialister kan du förebygga njurstensanfall genom att dricka mycket vatten. Stora mängder vätska gör att urinen förtunnas och motverkar att det bildas saltkristaller som i förlängningen kan utvecklas till njursten.

8. Du får hållbara muskler

Muskler består framför allt av vatten, vilket gör det extra viktigt att fylla på med vätska så att de bibehålls.

Foto: iStock

 

LÄS OCKSÅ: Så länge ska du vila mellan träningspassen för bäst resultat

9. Du slipper torra ögon

Vid vätskebrist torkar även dina ögon ut och blir rödsprängda. Extra viktigt är det att fylla på med vatten om du använder linser.

10. Du lindrar huvudvärk

Istället för att direkt ta en värktablett när du har ont i huvudet kan du dricka ett stort glas vatten, eftersom huvudvärk ofta uppstår vid vätskebrist. Om du trots allt tar en tablett ska du skölja ned den med rikligt med vatten, då smärtstillande läkemedel ofta sätter prov på magens slemhinna, och därför kan förvandla huvudvärken till magont istället.

Foto: iStock

 

Exakt hur mycket vi ska dricka råder det delade meningar om, men enligt Mats Rundgren, universitetslektor och forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet, är 1,5-2 liter vatten per dag en bra riktlinje. Däremot kan du somliga dagar behöva betydligt mer, så håll koll på urinen som ska vara ljusgul.

Fler lästips:

Så stoppar du sötsuget – 9 tips som faktiskt fungerar!

Kan citronvatten verkligen öka förbränningen? ToppHälsas dietist svarar!

Psst! På ToppHälsas träningsresor kan du behöva fylla på med extra mycket vatten! Häng med och svettas, träna i solen och kom in i nya, bra hälsovanor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept

Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)

Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NYHET – CHALLENGE WEEKEND PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt

Pris: 3 995 kr

Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE 10 anledningar att dricka vatten (bortsett från släcka törsten!)
NÄSTA 6 vanliga sömnproblem – och de allra bästa lösningarna