Får du stressutslag bara du tänker på att julen närmar sig? Här får du glädjeexpertens bästa tips för att hålla stressen borta.

Varje år kommer den – julstressen. Ändå kan det svårt att undvika den. För att inte sitta där med stressmage och utslag när julafton väl kommer så kan det vara värt att fundera på vad du håller på med, kanske finns det saker som du gör av bara farten, som du egentligen skulle kunna skippa? Vi bad glädjeexperten och författaren Christina Stielli om hennes bästa anti stress-tips inför storhelgen.

– Julstressen ”kommer” ju egentligen inte bara. Den uppstår när vi har någonting framför oss, som vi är rädda för att vi inte klarar av, Säger Christina Stielli.

Läs också: 8 micropauser som minskar din stress

– Och just julen är fullspäckad av allt möjligt som vi VILL fixa och klara av, om inte ambitionerna är i nivå med våra egna förutsättningar så blir vi lätt stressade och inför julen är mångas ambitioner skyhöga! Vi vill så mycket. Det ska vara roligt och lyckligt och alla ska vara glada och få massor med julklappar. Och så ska det snöa…

Själv har Christina lärt sig att hantera helgstressen.

– Jag kan absolut bli smittad av stressen även om jag själv inte känner mig särskilt stressad numera. Nu har jag ju lärt mig att det är jag som måste ta ansvar, jag som måste styra upp så att min tid inte blir pressad.

Vad gör du för att inte stressa upp dig?

– Jag undviker att gå ut i butiker när jag vet att det är mycket folk, jag julpyntar numera det jag VILL pynta med och inte det som förväntas av mig. Det är så många ”normer” och traditioner vi har inför en sådan här högtid, när vi egentligen ska slappna av och vila så är vi mer eller mindre uppjagade istället. Jag sänker mina ambitioner helt enkelt.

Läs också: Här är vi som mest stressade i Sverige

För att inte deppa ihop av stress över julen tycker Christina att du, förutom att sänka ambitionsnivån kan ifrågasätta julen. Gör alla det man verkligen vill göra? En annan sak vi kan bli bättre på är att delegera julen, fördela ut arbeten och matlagning.

Här är ytterligare några av Christinas tips att ta till sig av:

10 tips för att hantera julstressen

1. Sänk ambitionerna

2. Ifrågasätt julen, hur vill du/ni egentligen fira den?

3. Julklappar är till barnen, skippa de vuxna!

Läs också: Kan man stressa ner med piller? Vi testar!

4. Delegera närvaron på julaktiviteterna på skolan till någon som kan hjälpa till.

5. Köp färdiglagad mat!

6. Gör julafton till knytkalas, alla som kommer ska komma med mat.

Läs också: 9 saker som händer i din kropp när du stressar

7. Släpp traditionssargen, allt behöver inte vara EXAKT som förra året.

8. Besök en kyrka dagen innan julafton.

9. Har du barn – låt dem klä granen (och gå iväg och köpa den). Om ni vill ha gran överhuvudtaget.

Läs också: Vilken är din stressfaktor?

10. Låt barnen ansvara för julpyntet. (Eller bjud över kompisar på pyntkalas.)

Psst! Vill du ha mer smarta knep för ett lugnare och hälsosammare liv? Kolla in vår succébok:

stora boken om din hälsa

Lite ur innehållet:
➔ Så får du ordning på mat, träning och sömn
➔ Hitta dina socker-fällor och bli kvitt sötsuget
➔ Test: Vilken träning passar dig?
➔ Vägarna till hållbar viktsuccé
➔ Sov gott med metoderna som funkar

Köpknapp_rosa

NUVARANDE 10 tips på hur du hanterar julstressen
NÄSTA Har du vitaminbrist? 5 enkla (& goda!) sätt att få i sig mer D-vitamin