Lite huvudvärk och sömnlösa nätter är väl inte så farligt? Jo, om det blir ett mönster. Det är dags att lära dig lyssna till din kropps stress-varningar. Här är elva stressignaler du ska se upp med!

Det finns många symptom på att din stressnivå är för hög. Du kan ha huvudvärk ofta. Ha magproblem; långsammare matsmältning, gaser, diarré, illamående, värk. Att ha ont i muskler och leder är också vanligt, inte minst värk i nacke, axlar och rygg.

Läs också: 8 micropauser som lindrar din stress

Sömnproblem är ett annat varningstecken. Kanske somnar du men vaknar sedan och är klarvaken? Slumrar in men vaknar trött? Eller ligger och roterar och kan inte somna. Alla de här kan få svåra konsekvenser i förlängningen. Men de är alla ganska uppenbara. Här är andra, inte lika självklara varningstecken att hålla koll på.

Läs också: 9 saker som händer i kroppen när du stressar

11 okända stress-tecken att hålla koll på!

  1. Du ältar.
    Du grubblar och ältar saker du gjort, förstorar upp konsekvenserna (”Varför sa jag så?!”) och ägnar dig åt att katastroftänka framåt.
  2. Du skjuter upp viktiga saker.
    Dagarna går utan att du tar tag i det du borde göra. I stället multitaskar du omkring med mindre viktiga saker som känns enklare och kanske blir en flykt.
  3. Du tappar tråden.
    Om du allt oftare tappar tråden, glömmer vad du pratar om, börjar byta ut ord och namn – ja då är det ett varningstecken på att hjärnan kan vara överlastad.
  4. Du har hjärtklappning.
    Om du blir stressad kan hjärtats verksamhet öka tillfälligt även om du inte fysiskt anstränger dig.
  5. Du står inte ut med höga ljud.
    Ljudkänslighet är vanligt – men du kan också bli känslig för intryck ochför röriga miljöer.
  6. Kort stubin.
    Du är retlig – både mot dig själv och mot andra. Du tänker hårda tankar, är dömande. När du är med folk blir du felsökande och startar konflikter, speciellt med familjen.
  7. Du orkar inte träffa folk.
    Du vill helst isolera dig och gömma dig under en filt. Att prata med andra, även människor du känner och tycker om, känns bara jobbigt.
  8. Du väljer bort roliga saker.
    Du prioriterar bort saker som är hälsosamma för dig och som du mår bra av. Det kan vara att träffa vänner, umgås med familjen, träna, äta bra …
  9. Du är ofta förkyld.
    Immunförsvaret försämras avlångvarig stress. Du har lättare att dra på dig till exempel förkylningar. Du kan också lättare få andra typer av infektioner och svampinfektioner.
  10. Du har beslutsångest.
    ”Vilken lunchrestaurang ska jag välja? Och vilken mat…?” Du har svårt att ta beslut, även små ochvardagliga val känns svåra.
  11. Det tjuter i dina öron.
    Stresshormonet kortisol påverkar hörseln. En svensk studie visade att tinnitus var 2,5 gånger vanligare hos dem som var långtidsstressade.

Läs också: 10 knep som hjälper dig stressa ner

Andra varningstecken är koncentrationssvårigheter och glömska: Du jobbar ineffektivt, glömmer saker. Slår fel telefonnummer, slarvar bort mobilen, hittar inte nycklarna …

Det kan också vara en känsla av att allt börjar kännas motigt och tråkigt – du vaknar på morgonen och det känns tungt, som om du ska klättra över ett berg. Eller kanske känner du mycket oro, ängslan, föreställer dig att olika katastrofer ska drabba dig och dina nära.

Text Eva Gussarsson

Psst! Kom ner i varv och ta hand om din hälsa – häng med oss på träningsresa!

Ny_kreta

TRÄNINGSRESA TILL KRETA

När: Vecka 1: 10/11-17/18 maj 2019
Vecka 2: 17/18-24/25 maj 2019
Var: Cavo Spada Luxury Resort, Kreta
Pris: 12 998:- (en vecka) och 21 500:- (två veckor)
Ingår: Flyg, transfer, mat på flyget, del i dubbelrum, helpension inkl. dryck, alla ToppHälsas aktiviteter på schemat

LÄS MER OCH BOKA HÄR!