Är du stressad och kämpar för att få ihop vardagen? Då är du inte ensam. Här är 12 tips på hur du kan få en mindre stressig tillvaro.

Utmattning blir allt vanligare och många kämpar för att få ihop vardag med familj, jobb och aktiviteter. Stress är dessutom högst individuellt och det som en person uppfattar som stressande kanske en annan person upplever på ett helt annat sätt och vice versa.

Vi reagerar dessutom olika på stress. Vissa kanske blir arga eller ledsna och andra sluter sig. För att undvika att bli utbränd är det viktigt att ta kroppens varningssignaler på allvar och ge sig själv tid för återhämtning. Här är några tips på hur du kan minska stress i din vardag.

1. Planera
Skriv en lista på vad som ska göras och i vilken ordning. På det sättet sorterar man sina tankar och kan skapa struktur. Gör till exempel en inköpslista redan på söndagen och planera veckans måltider för att slippa stå hungrig och trött i matbutiken efter jobbet.

2. Gör en sak i taget

stresshantering-genom-att-gora-en-sak-i-taget

Man kan inte vara på mer än på ett ställe samtidigt. Se till att göra en sak i taget och fokusera på det. Det ger oftast bättre resultat och skapar mindre stress än om du försöker göra hundra saker samtidigt.

3. Ta hand om din kropp
Ät regelbundet och försök välja hälsosamma alternativ. Undvik till exempel för mycket koffein som kan höja stressnivåerna.

4. Motionera

motionera_gym_kvinnor

Ta en promenad, gå till gymmet eller gör något annat du tycker är roligt. Kroppen blir starkare och orkar mer. Har du ett stillasittande jobb är det extra viktigt att du rör på dig. Om det är svårt att hinna ta sig till en aktivitet är vardagsmotion super. Ta trapporna i stället för hissen, cykla till jobbet eller gå av en hållplats tidigare och promenera sista sträckan. En tränad kropp tål stress bättre än en otränad.

5. Ha roligt
Gör något du tycker om. Ha kul på jobbet. Hitta en hobby som får dig att må bra. Umgås med vänner som får dig att le.

6. Lyssna på musik
Lyssna på musik som får dig att må bra.

7. Be om hjälp
Våga säga att du inte hinner med och våga be om hjälp. Ta hjälp av kollegor på jobbet. Kolla om barnen kan samåka till aktiviteter. Kanske kan någon hjälpa till att hämta på förskola/skola någon dag i veckan. Om ekonomin tillåter kanske en matkasse eller städhjälp kan underlätta i vardagen.

8. Vila och sov ordentligt
Vila och sömn är otroligt viktigt för att vi ska må bra och orka med vardagen. Med för lite sömn är det lätt att vi mår dåligt. När man är som mest stressad kan det dessutom vara svårt att få ro. Några tips för bättre sömn är att försöka hitta olika sätt att slappna av på innan läggdags, lägga sig på regelbundna tider och ha ett mörkt och svalt sovrum.

9. Korta micropauser

Stresshantering genom återhämtning

Ta en paus och fokusera på att andas långsamt i några minuter. Rensa huvudet på allt annat än här och nu och andas från magen.

10. Sänk kraven
Ha realistiska förväntningar på dig själv och andra. Många gånger ställer vi för höga krav på oss själva och vår omgivning. Var snäll mot dig själv.

11. Säg nej
Våga säg nej när du har för mycket att göra. Lyssna på dig själv och dina behov.

12. Koppla bort mail och sociala medier
Tänk på dig själv och ta en paus från mobil, mail och sociala medier ibland. Tillåt dig att vara bortkopplad och bara vara. Din hälsa och du är viktigast!

Psst! Kolla in vår yogakurs som guidar dig till ett skönare liv – på bara 10 veckor!

Yoga & yinyoga – bli smidig, stark och stressfri på 10 veckor!

Yoga motverkar stress och depression, minskar värk i nacke och rygg, stärker hjärtat och gör dig smidig och stark. I den här kursen får du konkreta och användbara verktyg som hjälper dig att hitta en mer hälsosam livsstil i förenlighet med yogans filosofi. 

Pris: 799 kr

NUVARANDE Mer balans och mindre stress – 12 enkla vardagsgrejer att börja med i dag
NÄSTA Så får du tid för din träning – 7 enkla knep