Med sol, ljusa kvällar och (tyvärr!) pollen. För att lindra symptomen är det därför hög tid med behandling – här är ToppHälsas 13 bästa knep ❤️

Oavsett om du bara får lättare snuva som symtom, eller om du har så rejäla besvär att du till och med drar dig för att ens vistas ute under pollensäsongen, så är det viktigt att påbörja behandling för pollen så snart som möjligt.

13 tips för att lindra dina symptom vid pollenallergi:

1. Nässköljning

Rengör luftvägarna morgon och kväll med nässköljning. Om man bara snyter sig finns det nämligen pollen kvar i näsan som gör att systemet aldrig får vila. Du kan också skölja näsan om du känner av akuta besvär.

2. Tvätta håret rätt tid på dygnet

Tvätta håret innan du går och lägger dig för att skölja ur all pollen som fastnat där under dagen. Du kan också sätta upp håret i en tofs så det inte ramlar i ansiktet under dagen.

3. Byt sängkläder ofta

Pollen kan fastna i dina sängkläder och besvära dig under natten.

4. Byt kläder

Byt kläder när du varit utomhus.

5. Undvik rökiga miljöer

Pollenallergi förvärras av tobaksrök. Om du är rökare själv kan du minska dina besvär genom att sluta röka.

6. Ha fönster stängda under dagen

Vädra istället på natten eller tidigt på morgonen när pollenhalterna är låga.

7. Torka inte sängkläder utomhus

Häng inte kläder, sängkläder eller handdukar på vädring eller tork utomhus.

8. Motionera smart

Motionera utomhus på morgonen medan daggen fortfarande binder pollen eller när det regnar.

9. Undvik nyklippt gräs

Undvika att vara på en nyklippt gräsmatta och att själv klippa gräs.

10. Mys inte för mycket med djur som går ute

Undvik kontakt med husdjur som varit ute och fått pollen i pälsen.

11. Undvik andra ämnen som kan irritera

Undvik dammiga miljöer, starka dofter, parfymer, kemikalier och pälsdjur som kan reta slemhinnorna.

12. Håll koll på pollenprognoserna

På pollenkoll.se kan du se dagliga pollenprognoser. Använd informationen för att planera din medicinering och utomhusaktiviteter.

13. Medicin vid allergi

Testa först receptfri allergimedicin för att se om det hjälper. Hjälper det inte kan det vara läge att boka in en läkartid. Läkaren får då göra en bedömning om du är i behov av en mer effektiv behandling i form av receptbelagda preparat.

 

Pollenallergi eller förkylning? Så vet du!

Det kan vara svårt att veta om man har drabbats av en förkylning eller om man är allergisk mot pollen – då symptomen är så lika varandra! Men det finns vissa symptom som skiljer pollenallergi och förkylning åt:

En vanlig förkylning går oftast över efter en veck – pollenallergi håller i sig under hela säsongen.

Allergi ger ofta klåda i exempelvis ögon, näsa, hals m.m (även om detta är ett allergisymptom som inte finns hos alla).

Om du får feber är det oftast en förkylning.

Osäker ändå? Gör ett blodprov för att veta säkert! Besök din vårdcentral.

 

5 symptom på pollenallergi

1. Trötthet – vanligt symtom vid allergi

om du är tröttare än vanligt under vissa månader på året så kan du lida av en allergi. Trötthet är nämligen ett väldigt vanligt symptom på exempelvis pollenallergi. Då även tillsammans med huvudvärk, irritation och koncentrationssvårigheter. Vilket tillsammans gör att livskvaliteten försämras.

LÄS OCKSÅ: Alltid trött? Här är de 13 vanligaste orsakerna

2. Rinnsnuva

Helt plötsligt öppnar sig näsan och blir ett vattenfall? Ja, det kan vara allergi.

3. Nysningar

Nysningar är ett vanligt symptom. Speciellt flera nysningar i rad.

4. Klåda

Klåda i näsan, klåda i ögonen och även klåda i hals och öron kan vara symptom på allergi.

5. Irriterade ögon

Röda, torra eller irriterade ögon kan vara symptom på allergi.

Psst! Vill du helst fly landet i pollensäsong? Åk iväg med oss och kom in i bra träningsvanor på någon av ToppHälsas träningsresor!

TRÄNINGSRESA TILL PALMA

När: 8-15 sept
Pris: 15 495 kr (14 695 kr för ToppHälsas prenumeranter)
Vad ingår: Flyg t/r, mat på flyget, transfer, del i dubbelrum, halvpension, ToppHälsas aktiviteter.

NYHET – CHALLENGE WEEKEND PÅ SKEPPARHOLMEN

När: 13-14 okt
Pris: 3 995 kr
Vad ingår: Del i dubbelrum, alla måltider, aktiviteter och träningspass på schemat.

NUVARANDE 13 effektiva sätt att lindra din pollenallergi
NÄSTA 7 goda & nyttiga saker att äta på kvällen (för en god natts sömn)